Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

ja men koper man majonnäs ar den pastoriserad och darfor ingen risk for salmonella. De ar valdigt radda for salmonella har.:p

Det har ar mitt recpet pa Caesar dressing

6 cloves garlic, mashed and minced
1 tablespoon Dijon mustard
1 tablespoon Vinegar
2 tablespoons mayonnaise
1/2 cup olive oil
Salt
Pepper
Lemon juice
Minced anchovy fillets (optional)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Svenskt standardrecept på ceasardressong är:
2 st sardellfiléer
2 st vitlöksklyftor
1 st äggula
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
0,5 dl parmesanost, riven
0,5 dl olivolja, mild
1 dl crème fraiche
1 tsk strösocker
salt
svartpeppar

...men den görs ibland som majonäsbaserad också - det är inte 'fel' att utesluta äggulan:
2 1/2 dl majonnäs
1/2 dl parmesanost
2 msk olivolja
2 msk vatten
2 tsk mosade sardeller
1 tsk dijon
1 vitlöksklyfta
1 tsk socker
svartpeppar ur kvarn
salt

...jag tycker den övre är godare, och blir ffa vackrare. Man äter med ögat också och den ser inte lika tjock och fettig ut som den nedre majonäsbaserade. Men det är ju en smaksak.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

På tallriken idag: Ugnsbakade och rosmarindoftande bak och sötpotatisklyftor, stekt halloumi, en halva majskycklingfilé, kokt broccoli, riven rödkål och en slatt kall sås på kvarg och ajvar & ½vitlöksklyfta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack! Jag ska testa din äggbaserade nån dag i veckan, blev så mycket sallad så det räcker i några dar :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Interessant, din majonas baserade har mycket mayo och lite annat "skroffs" medan min majonas baserade har mest olja och lite mayo och annat "skroffs" (Nar jag gor Caesar dressing brukar jag byta ut lite av oljan mot appeljuice) och nu forstar jag varfor Ceasar sallad smakar sa annorlunda I Sverige mot har.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Fick igår 5 kg gul lök, lite otippat. Har ni goda recept på fransk löksoppa att dela med er av?
Jag har försökt några gånger, men det vill sig inte riktigt.
Hoppar gärna över brödtäcket och tar brödet vid sidan av.


Ikväll äter vi upphottat flied lice, ska bli ohemult gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Som jag har lärt mig caesardressing så gör man den på ett halvkokt ägg, ingen majonäs och inga äggulor. Utöver ägget ska det vara vinäger, senap, sardeller, vitlök, och sen olja på slutet, och parmesan. Inget socker, ingen creme fraiche. Den blir god, men lite pysslig att göra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Parmesanen strösslar jag alltid ovanpå istället:)

Hur halvkokt ska ägget vara? Och använder du hela?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, man använder hela ägget, kokar det i två minuter, så det är sådär härligt halvrått.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Så gör jag också. Det finns recept i flera av mina kokböcker, och de ser alla ut ungefär sådär. Äggulan är väl att betrakta som rå i det ägget, men jag tror att det har hänt att jag även har tillsatt en rå äggula utöver ägget.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ahhh, hårdkokt enligt svärmodern.


Ingen som sitter och ruvar på recept med massa gul lök?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gulasch? Massor av lök i den. Eller nasi goreng, då går det åt ett par stycken iaf. Och sen potatis o löksoppa, eller vanlig löksoppa.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Som jag har lärt mig caesardressing så gör man den på ett halvkokt ägg, ingen majonäs och inga äggulor. Utöver ägget ska det vara vinäger, senap, sardeller, vitlök, och sen olja på slutet, och parmesan. Inget socker, ingen creme fraiche. Den blir god, men lite pysslig att göra.

Cardini som skapade ceasardressingen hade inga sardeller i dressingen utan worcestershiresås, plus vitlök då. Och olivolja. Ceasarsallad är skapad för att vara 'handmat' dessutom, den skulle ätas med händerna. Man penslade hela romansalladsblad med dressingen. Så gör jag även på min rörelse. Gästerna blir tillfrågade om de vill äta med bestick eller för hand. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ingen som sitter och ruvar på recept med massa gul lök?

Jag köpte en femkilossäck för...en och en halv månad sen kanske. Jag har halva säcken kvar, ändå har jag haft lök till allt typ. Jag är ingen älskare av löksoppa, men däremot har jag gjort mycket lökpaj/lök&tomatpaj/lök& broccolipaj som är yppelig lunchmat. Och jag ugnsrostar mycket rotsaker och har tagit för vana att slänga i lite klyftor lök också, ffa som krydda då.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast även med ditt recept verkar det ganska kladdigt att äta med fingrarna.

Jag har förresten vinäger i också, förutom det som Mabuse listade. Ingen creme fraiche eller majonnäs, och parmesanosten brukar serveras i flagor, inte blandad med dressingen.

Jag har egentligen inget minne av att någonsin ha blivit serverad cesarsallad som rimligtvis kan ätas utan bestick.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad är felet när du gör löksoppa, då?

Min man gör jättegod, och har lite miso (för umamismaken) i, väldigt lång koktid, men för övrigt vanligt recept ur någon vanlig kokbok. Krutonger och riven ost serveras bredvid.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det är alltid kladdigt att äta med fingrarna. Men med hela romansalladsblad som dessutom är p e n s l a d e, inte dränkta i dressing är det en ganska smärtfri historia. Då är det kladdigare att äta en hamburgare på Max.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens middag, keso, proscuitto på kalkon, ugnsrostad sötpotatis & purjostubbar med parmesan och knaperstekta kantareller i måttlig mängd. Jag väntar nu på att min galla ska höra av sig, än så länge är det oroväckande lugnt. :crazy: Men attan, det är ju så gott med kantareller. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Konsistensen blir inte rätt, och jag misslyckas med den där runda fina löksmaken. Sist såg den dessutom väldigt oaptitlig ut, och blev lite oljig.
Miso var ett bra tips, ska testa det, och förlänga koktiden ytterligare.


De blir nog lökpaj imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vår löksoppa har samma färg som jag föreställer mig att kålsoppa utan kål hade under Leningrads belägring, ungefär. Men den är god, och med lite krutonger och riven ost på, syns den ju mindre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp