Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Räkor igår, som sig bör i Bohuslän fast vi köpte dem i Göteborg ;). Min lokalbutik sålde pinfärska Smögenräkor för 139:- / kilot och de är så fantastiskt goda.

:eek: 139kr/kg?! Kan jag få komma och hälsa på? :angel:

Ikväll vet jag inte vad det blir ännu, har lite dåligt med inspiration efter att ha blivit bortskämd med en massa älg hos pojkvännen. Kanske lite kyckling och en dragon-fransk senapssås med creme fraiche som bas?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ätit god paj och druckit Pol Roger till lunch, är proppmätt och lite lurig.
Det blir något mycket lätt till kvällen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rotsaksrårakor på riven mandelpotatis, sötpotatis, palsternacka rotselleri och även salladslök som jag även rev den gröna blasten på. Knaperstekt halloumi & bacon, rårörda lingon, örtsås på kvarg (persilja, vitlök & ajvar) och sallad på skurna rädisor och sugarsnaps & ruccola + jumbokapris och gröna pimientooliver. Vatten och tr3 apor i glasen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oj, många smaker i en måltid - lingonsylt med kapris och oliver var onekligen en lite oväntad kombination. Men ni kanske inte åt allting tillsammans?

Här blir det hämtmat, vi ska prova en ny thairestaurang, och jag är i vilket fall för trött för att laga mat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hämtmat är inte att förakta! Jag inväntar med iver nästa lämpliga tillfälle att hämta palak paneer, har varit sugen på det i några dagar.

Idag blir det Soupe au Pistou och därefter ostkaka (Vrigstads) med grädde och hjortronsylt. Kanske inte vad en fransman skulle ha valt efter sin soppa, men så himla gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oj, många smaker i en måltid - lingonsylt med kapris och oliver var onekligen en lite oväntad kombination. Men ni kanske inte åt allting tillsammans?

Jodå, man tager vad man haver och tycker är gott. Jag hade rester kvar från gårdagen - jag strävar inte efter det gyllene snittet i varje måltid. Ibland äter man det man tycker är gott helt enkelt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Var till IKEA i gar, sa himla besviken pa deras mat. Bade i restauranten och shoppen. Det finns absolut ingen anledning att kora langt for att komma dit numera.:( Lingonsylt och en tub "Kalles" (och ja, det var Kalles, inte deras egna) kaviar var det enda jag kopte. Som tur var akte jag inte bara for det ... jag fick halsa pa min nasta valp sa det var vart trippen anda.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blev det laxfilé i ugn med spenat, grädde och parmesan. Weissbier till. Därefter knäckebröd med camembert, cambozola och sant aigur och vindruvor. Gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Latmansmatlaging idag.
La i en ugnsform

2 halverade bakpotatisar
4 halverade lökar
1 revbensspjäll
Kryddade och in i ugnen

Efter 40 minuter la jag på två halverade tomater med massa krydda på.

Gjorde en "pizzasallad" till detta.

Under tiden det tillagades låg jag i soffan och drack vin.

Men det blev SUPERGOTT!!!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk filé, potatis, morot, squash och paprika i ugnen, creme fraiche-mango chutney.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Löksoppelunch ( den blev god, tror det var koktiden som var avgörande) nu popcorn och Min granne Totoro efetr att ha varit ute på låååångpomenad i solen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Löksoppa låter gott men blir man mätt? Det är ju bara lök och buljong.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:eek: 139kr/kg?! Kan jag få komma och hälsa på? :angel:

Självfallet! :D

Det är en imponerande liten butik. Jag tror att det högsta kilopriset jag någonsin sett där är 189:- och de är så vansinnigt goda också, definitivt de bästa jag har köpt i Göteborg.

*kl*

Igår grillade vi. Marinerad karrékotlett, råstekt vitlökspotatis, stekta kantareller, lättkokt sparris och krispiga fina rädisor. Hemskt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Precis sån, med brödet vid sidan av. Tycker dt blir kladdigt annars, föredrar att doppa brödet själv.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Weissbier är underskattat! Vi ska också äta lax idag, det blir nån sorts pseudoasiatisk variant med soja, ingefära och honung, med ris och wokade grönsaker till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är tämligen oinspirerad kanske i sympati med hästen som envisas med att få kolik och katten som har dålig matlust och kräkts av sin antibiotika.

På senaste tiden har jag varvat choklad, mackor (fruktkusar med philadepia light, äpple och kanel) och kesella vanlij med frusna hallon.

Inspirera mig gärna jag köpte hem körsbärstomater, blomkål, ärtor och selleri i tron om att jag skulle laga till något men tappade helt inspirationen (inte av äckel utan av oro) när katten kräktes upp sin kokta torsk :crazy:. Hemma finns även rökt lax och halloumi.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Självfallet! :D

Det är en imponerande liten butik. Jag tror att det högsta kilopriset jag någonsin sett där är 189:- och de är så vansinnigt goda också, definitivt de bästa jag har köpt i Göteborg.

*kl*

Igår grillade vi. Marinerad karrékotlett, råstekt vitlökspotatis, stekta kantareller, lättkokt sparris och krispiga fina rädisor. Hemskt gott.
Vilken butik är det? *nyfiken och räkälskande göteborgare* :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vilken butik är det? *nyfiken och räkälskande göteborgare* :D

Ica Nära Högsbo! Ligger precis vid Marklandsgatans hållplats, du ser den från Pressbyrån.

De har bara räkor på fredagar dock (och lördag till halva priset sisådär om det blev några över) och det lönar sig att ringa på morgonen och kolla om de fått, för vissa veckor blir de inte tilldelade några. Antar att någon från Ica handlar på auktionen på morgonen och sedan portionerar ut dem - de större (Maxi, Kvantum, Focus) får säkert välja först, sedan Supermarket-versionerna och sedan Nära-butikerna. Men det kan förstås ha med säljstatistik tidigare veckor att göra också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp