Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, det är väl absolut inget att rodna över. Bara att gratulera! Det händer att jag äter sushi till lunch men då blir det att jag får gå och nalla skorpor med smör resten av eftermiddagen samtidigt som humöret dippar. Ingen höjdare.

Jag har läst någonstans att matvanorna i Japan inte alls är som i Sverige där man ofta äter tre huvudmål; frukost, lunch och kvällsmat. Istället äter man (åtminstone traditionellt sett) oftare men mindre varje gång och lättare mat. Sushi är ju verkligen ingen stabbig mat utan väldigt lätt och fräscht precis som mycket annan japansk mat så det låter väldigt rimligt tycker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, japaner äter ideligen! Pyttelite i taget, och enligt ett mystiskt schema som gör att jag aldrig kan gissa när jag ska få något att äta nästa gång. För mig som är väldigt mycket en "tre mål mat om dagen-person" har det varit en prövning att vara i Japan på jobbresa ett par gånger.

Det är löjligt svårt att anpassa sig till helt nya mattider och -mängder på kort varsel, inte minst när man har jetlag samtidigt.

Men tack för att du påminde mig! I påskas hade vi besök av en vän som uppenbarligen tycker att vi äter konstiga saker på konstiga tider, och jag är tyvärr alltid lite dålig på att överse med det. Nästa gång han kommer ska jag komma ihåg att tänka på Japan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter som om det inte står helt bra till. Tänker på dig!

Tack! Min nära släkting som har varit sjuk en tid avled stilla igår morse, omgiven av sina allra närmaste. Hon fick vara lugn och smärtfri, vilket jag är tacksam över.

Jag är helt slut och mör och mosig i huvudet, men det är ju samtidigt förväntade reaktioner och förväntade känslor. Bara att uthärda, men tiden går otroligt långsamt medan jag uthärdar, om man säger så.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ush, jag vet hur det känns det där, men du fixar det!

Själv verkar jag för tillfället ha snöat in mig på grekisk youghurt med kokosflingor i. Kan äta det tre gånger om dagen, utan problem.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Usch vad jobbigt och ledsamt..... Fastän man är förberedd (eller försöker vara...) är det lika tungt. Hoppas Uthärdandets tid inte blir så outhärdligt lång, innan den övergår i något annat som gör mindre ont.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad tråkigt, Petruska.
Kan ni inte bara tillåta er att köra på hämtmat när ni inte orkar med att laga själva? Det kommer ju komma en dag när ni orkar bättre igen.

Kulturen att gå med mat till vänner i sorg framstår som himla bra i ljuset av din situation, men jag misstänker att en gratäng skickad med posten kanske inte vore någon höjdare? Hade gärna skickat en.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Här blir det hemlagade köttbullar på numera helt eget recept. TIll dessa serveras spaghetti och en grönsallad
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har ätit spätta med kokt färskpotatis, stekt broccoli-brysselkål-skållad mandel, och en larvigt god hemlagad remouladsåsliknande sås, med massor av citron och peppar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack, Hyacinth, Honung, Koltrast, Philosophia, Lena, Ananya och Djurjouren.

Mina vänner säger att just jag är särskilt svår att trösta, men då har de inte tänkt på tröstätandets kraft i dystra stunder.

Jag sa helt enkelt till en kompis att om min mamma inte hade varit bortrest, så hade jag bett henne steka pannkakor till mig idag. Det resulterade som planerat i att jag genast blev hembjuden på pannkakor till kompisen! ;) Så nu har jag ätit ett stort lass pannkakor med hemgjord blåbärssylt till middag/kvällsmat och känner mig för stunden tröstad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack, Hyacinth, Honung, Koltrast, Philosophia, Lena, Ananya och Djurjouren.

Mina vänner säger att just jag är särskilt svår att trösta, men då har de inte tänkt på tröstätandets kraft i dystra stunder.

Jag sa helt enkelt till en kompis att om min mamma inte hade varit bortrest, så hade jag bett henne steka pannkakor till mig idag. Det resulterade som planerat i att jag genast blev hembjuden på pannkakor till kompisen! ;) Så nu har jag ätit ett stort lass pannkakor med hemgjord blåbärssylt till middag/kvällsmat och känner mig för stunden tröstad.


Vad fint! Pannkakor löser mycket :)

Jag känner verkligen med dig och beklagar sorgen av hela mitt hjärta. Tror att jag vet lite hur du känner med tröstätandet... har haft fyra dödsfall i släkten inom bara ett par månader, två under mycket tragiska omständigheter och två av ålder och sjukdom. Det senaste skedde i förra veckan och då kunde jag liksom hantera det, hen blev närmare 90 år och har inte varit frisk och kunnat bo hemma på många år, så det var förmodligen en befrielse - men idag fick jag all info om begravning och sådant vilket gjorde allting mycket mer påtagligt. Därmed köpte jag två stora bullar när jag var och handlade och hoppas att de gör tricket och piggar upp lite grann.

Dessutom köpte jag tre frysta enportionsrätter för 60:-. Jag köper mycket sällan helfabrikat på det viset, men jag känner att jag inte kan uppbringa nog energi att faktiskt *laga* mat just nu. För det priset må det väl vara hänt när allt jag behöver göra är att sätta på ugnen. Jag är alldeles för bra på att strunta i att äta överhuvudtaget när jag är ensam och särskilt om jag inte mår sådär 100% så allt är bättre än inget.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Röd curry till middag. Åt det även till lunch, men den var erbarmligt dålig, så nu gör jag den själv istället. Lätt besatt av röd curry, och äter det minst två gånger i veckan till lunch.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack, hastflicka!

Det känns lite lättare idag, faktiskt, än det har gjort de tidigare dagarna.

Pannkakstemat fortsätter idag, i form av masala dosas. Indiska "pannkakor" som man äter med någon curry - vi brukar äta en enkel och mycket god potatiscurry - och vi brukar ha kokoschutney till. Mycket gott och trösterikt. Jag ser redan fram mot middagen.

Min man gör kokoschutneyn själv, helst av färska kokosnötter, men jag är lite osäker på om det finns just nu. Annars får det bli vanlig riven, torkad kokos.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan inte din man låna datorn en stund och skriva in receptet här...? Kokoschutney låter ohyggligt gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är inte så svårt.

Det blir godast om man kan få tag i en hel kokosnöt, annars funkar riven i påse, men då krävs mer vätska.

Häll ur vätan ur nöten och spara den och knäck nöten. Skala av innerskalet. Riv nöten. Rosta 1-2 matskedar kikärtsmjöl och lite svarta senapsfrön i neutral olja. Blanda med kokosen, en klump tamarind (ca en matsked, kanske), chili (grön chilifrukt, säger receptet, ta någon du gillar) och salt. Tillsätt vätan från nöten och ev vatten till trevlig konsistens, det kan man ju balansera lite med kikärtsmjölet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp