Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är ju himla konstigt egentligen att det ska vara så rackarns svårt att få tag på svenskodlade färska ärtor och bönor.

Ja, jag tycker också att det är konstigt med tanke på hur lätt det är att odla ärtor och bönor. Annat som är lätt att odla brukar finnas i överflöd i butikerna och vara nästan gratis, samtidigt som det mognar i ens eget trädgårdsland, tex squash.

Att de inte finns färska, svenska nu, har jag dock förståelse för.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kollade efter sockerärtor idag. I min butik fanns de både i lösvikt och paketerade, i båda fallen från Guatemala. De paketerade såg naturligtvis mindre uttorkade ut, men jag köpte inga.

Har sått sockerärtor idag. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, så här års är det väl i princip bara importerade i diskarna? Jag kollade de som fanns på min ica - de kom från zimbabwe.

Har du sått på friland redan? Funkar det nu?

Jag har ikväll ätit på Pizza Hut. Utan några som helst samveten som krydda. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte på friland, utan i ett nytt fönsterodlarexperiment. Få se hur det blir. :)

Min butik hade något slags bönor samt sugar snaps från Zimbabwe. De var paketerade och såg helt ok ut, men det bär mig ändå emot att köpa dem.

Idag fanns också en del primörartade grönsaker från Egypten, men jag inväntar att det finns spanska motsvarigheter åtminstone. Jag köpte massor av spansk grön sparris! Den var dessutom billig, till skillnad från den vita sparrisen som var så dyr att jag inte ens kollade ursprungslandet.

Pizza Hut låter - befriande prestigefritt! :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu ska jag snart få mat, äntligen! Det blir en enkel lasagne på färska plattor, svamp, spenat och mozzarella.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oj, sockerärt som har en förmåga att 'ränna iväg' även på ett soligt friland då det utlovas 25 cm höjd och de _ändå_ blir en halvmeter! I ett fönster med begränsat ljus kommer du ha rankor upp till taket! :D Spännande! Dokumentera gärna!

I min zon kan det bli järnnätter fortfarande ett tag framöver, men sen ska jag sätta spaden i jorden och odla jag med. Jag 'fuskar' och köper späda plantor hos en lokal tomat & gurkodlare. Han säljer småplantor av de flesta grödor, det brukar bli kraftiga bra plantor med god skörd. Driver jag fram själv blir det tunna rangliga saker som är mer eller mindre infertila...;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Salladen ser ut som en underbar primörsallad, i alla fall!

Det var den! Jag gillar när det är lite tuggmotstånd i salladen till pastarätter som är såpass mjuka. Jag måste kolla var de kommer ifrån nästa gång jag är på ett Coop Forum, det är tyvärr inte så ofta. Eller, tyvärr och tyvärr ;)

Jag har ikväll ätit på Pizza Hut. Utan några som helst samveten som krydda. :D

Och jag har ätit Familjen Dafgårds Karins Lasagne med extra ost på :D också helt utan samvete. Jag tänker dessutom äta en bit camembert eller två till ett glas Shiraz när det blir dags att förfära sig över Kniven mot strupen...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oj, sockerärt som har en förmåga att 'ränna iväg' även på ett soligt friland då det utlovas 25 cm höjd och de _ändå_ blir en halvmeter! I ett fönster med begränsat ljus kommer du ha rankor upp till taket! :D

Ja, det var vad jag också befarade, men en bekant lyckades med sockerärtor på det här viset förra året, så jag ger det en chans. Fröpåsen kostade 15 kronor, så det är inte mycket att bråka om.

Men jag har sått ampeltomater, så att jag har dem redo att sätta i det nya systemet (det med konservburkarna, om du minns) om det går som befarat med ärtorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Visst ar socker artor 'sugar snaps'? ... i sa fall ar det min nya favorit 'snack'. :D Vi har lokala (eller fran Florida, men det ar sa kort transport att det ar helt okay) sugar snaps hela vintern och jag har blivit addicted. Just nu slar det till och med de lokala jordgubbarna.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Njäääeee...jag tror inte att det är samma sak. Eller så är sockerärtan som vi ser den, den späda varianten av sugar snap? Sugarsnaps har en kraftigare balja/skida (heter det väl?) och är nog sötare generellt. Sockerärt har en plattare och tunnare balja/skida med mer distinkta ärtkar. Jag tror att sockerärtan är bredare, därför är jag tveksam om den är den späda varianten.
Jag är osäker faktiskt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är också osäker, men jag vill ha det till att det är två olika saker (och sockerärt är godast).

Sockerärtor är enligt min mening helt späda skidor där man knappt ser själva ärtorna (i praktiken när man odlar själv, beror det där dock på om man skördar i rättan tid eller lite senare), medan sjugar snaps är ärtskidor med utvecklade ärtor i. Jag tycker inte att själva skidan brukar ha riktigt samma färg och struktur, så jag tror att det är olika sorter, båda är dock pisum sativum.

En svensk benämning på sugar snaps verkar vara brytsockerärt, men vanligtvis säger man sugar snaps även på svenska.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag tycker ju att det som kallas 'sugar snap' känns som en söt variant ac släpärtor - (såna som man bland annat) bjuder vegetarianer på vid kräftskivor - ärtor kokade i salt vatten, som hela baljan doppas i smör och bits/rivs av mellan tänderna.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag har jag skördat årets första rabarber, så idag är det dags för rabarberpaj! :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sätt en upp och nervänd hink över knölarna, då får de turbofart!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oh rabarber ... maste leta i affaren nu for det vaxer inte har.:p

Ah ... jag trodde nastan att jag mindes det. Socker artor ar mer som 'snow peas' (vare sig det ar samma eller inte) Ocksa goda, men jag ar addicted till sugar snaps.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror det. Snow peas ar plattare, mindre artor och lite mjukare i "skalet" an sugar snaps.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Sparris (grön) till förrätt med parmesan, citron och svartpeppar.

Urfin gravad lax i bit som jag tänkte bränna av med gasolbrännaren, med örtpotatis och en sallad till huvudrätt. Vitt vin till, av ännu okänd sort.

Känner mig riktigt inspirerad:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp