Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll blir det räksallad. Räkor (frysta, tinade, som vi skalat själva), romansallat, körsbärstomater, sockerärter, ägg. Tyvärr var inte avocadon mogen, det är ju väldigt gott att ha i annars. Jag har inte orkat ta reda på hur man gör rhode island-sås, så det blir vinaigrett till, samt rostat bröd.

Till efterrätt vaniljglass med kolasås på kondenserad mjölk som fått koka oöppnad i 1,5 timme. Tror "receptet" kom från honung för några år sedan, det bli verkligen en helt fantastisk kolasås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag har jag kort ungefar samma avstand som fran Stockholm till Moskva. Puh. Maten har blivit klart annorlunda da jag mest atit medan jag rastat hundar, da jag har husvagnen med mig ar det latt att slinka in dar bak och ta nagot att knapra pa. Jag at de godaste rebenspjallen nagonsin som grillades bakom en stor truck mack nagonstans efter vagen.:d Nar jag atit upp mina revbensspjall och slickat av fingrarna funderade jag lange pa om man kunde slicka ur pappkartongen de kom i ocksa.:p

Och nu har jag satt i mig lite rester jag stoppade in i frysen och det ar dags for en glass till den sista skvatten vin innan jag gar isang. Det regnar sa forbaskat hogljut bara. lol
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekt schalottenlök och babyspenat, potatis, färsk lök och morot i ugnen, gurka, små tomater, Apetina ost, creme fraiche paprika & chili.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vardagsmiddag hos mina föräldrar: Imam Bayildi, purjolökspaj, lufttorkad skinka och baguetter. Vatten till, och en mjuk kaka med russin i till kaffet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har jag tagit mig hem igen ... tack och lov, efter en tripp motsvarande Stockholm - Moskva tur och retur med en bitvis gallskrikande valp i baksatet pa hemvagen.:crazy: I kvall blir det frusen lasagne och ett STORT glas vin ... eller tva. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gott:) det är ett underbart namn på en maträtt, undrar varför den heter så? (Imamen svimmar/svimmade blir det om jag förstår rätt)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det där där lustigt. Jag har ätit det i Grekland, som Imam bayaldi. Det är ju ovanligt att greker inte byter namn på maträtter som de snor från turkarna, här räckte det tydligen att byta ett i mot ett a.:D

Jag uppfattade det dock som samma rätt som Melitzanes imam som är grönsaksfylld, ugnsbakad aubergine.

Samma rätt som ickevegetarisk fylls med köttfärs och då heter den papoutsaki som betyder liten sko. Efter formen på aubergine skivad på längden, antagligen:)
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dåligt med matlagning här, men har iallfall kokat lite kräm ena dagen på rabarber och frysta jordgubbar och idag på hallon och blåbär. Smörgåsar till samt te.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har bara sett vegetariska recept på Imam bayildi. Ofta med korinter och pinjenötter i tomatsåsen, samt kanel. En del recept säger att imamen svimmade för att det var så gott, andra att han svimmade för att ingredienserna var så dyra.

Vi hade en doktor i klassisk grekiska med vid bordet, som höll ett smärre föredrag om att äta aubergine i Grekland då och nu. :)

Idag var det ett bra pris på räkor, så jag kokade en fond på skalen, stekte vitlök, lök, små tomater och chilifrukt och blandade fonden, det stekta, räkorna och en massa rucola med pasta. Plus lite rivet citronskal. Parmesan till. Det blev gott, precis som man kan förvänta sig med så säkra ingredienser.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

...idag, nudelsoppa igen.
Jag är besatt av röd curry, så det blev nudelsoppa med röd curry, sambal oelek, lite soya, vitlök, röd chili, lime, vrlök, vitkål, hönsbuljong,rödlök, morötter, färska champinjoner, färska groddar och kyckling (som jag tillagade innan och skivade).

Borträknat kycklingen tar det 10 minuter, helt lagom vissa dagar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det lät starkt och gott!

Här blev det kokt torskrygg och "äggsås", som i vårt fall betyder skirat smör med hackat ägg. :D Jag kände verkligen igen mig när någon i Mästerkocksjuryn frågade Carl om "han gillar smör" när han öste sked efter sked med skirat smör på sin auditiontorsk (jag har för mig att han svarade "jag älskar smör" - well, jag med!). :D Till det gudomligt god kokt potatis, morötter och gröna ärter. Väldigt fancy.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Torskrygg är ju kalasgott! Men jag vill ha drivor av riven pepparrot till, förutom de kalla, gröna ärtorna.
Tror det blir torsk imorgon:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mmm, riven pepparrot. :d Nu blev jag sugen på Knackwurst, senap och färsk riven pepparrot. Som alltid när pepparrot kommer på tal. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sa ... Maken kom hem i dag och jag gjorde kycklingbrost (utplattade) som jag rullade in rostad vitlok mjuk-ost i. Till det hade vi sallad pa spenat, cherry tomater, blabar, och mango med en berry/balsamic dressing. (kylskaps rensning igen:p) och ett vitt vin (Chardonay) som jag kopte i Californien forra aret. Mums var det.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Go Green Salsa Original, Pringles Original, basmatiris, creme fraiche.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp