Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*KL*

Någon som har tips på en god sås som passar till torskrygg och färskpotatis? :) Jag är inte sugen på hollandaisesås idag, det känns lite för stabbigt. Tyvärr har kan jag inte äta köpt fiskfond och jag har inte tid att koka egen, så vitvinssås går bort om inte någon har ett bra tips på en god vitvinsås utan fond. Det får inte vara skaldjur eller selleri i.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Brukar det inte vara fiskbuljong/fiskfond i dem?

Eller du menar kanske en bechamelsås?
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmmm, jag reviderar och säger kall sås.
Lätt c-f, röd caviar och dill, svartpeppar, citron?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmmm, jag reviderar och säger kall sås.
Lätt c-f, röd caviar och dill, svartpeppar, citron?

Det kanske skulle kunna vara något. :)

Sauce verte, kanske?

Googlar du hittar du många rätt lika recept, här är ett: http://www.kokaihop.se/recept/sauce-verte

Skulle det vara något du inte tål, är det bara att modifiera receptet, man kan ha i lite vad som helst.

En för mig okänd sås. Spenat är ju väldigt gott! Det kan vara något, om inte i dag så vid annat tillfälle. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min mamma gör det ofta på landet på somrarna, jag har ärligt talat aldrig gjort det. Man kan så sett ta de gröna blad man har. Spenat är ju ett säkert kort, men om man odlar lite så är mangold eller rucola väl så trevligt att ha i såsen.

Misslyckas odlingarna, så duger målla, kirskål och nässlor också, men det skulle jag inte servera till torskrygg. Torsken förtjänar bättre sällskap än så.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk filé, basmatiris, gurka, små plommontomater, purjolök, turkisk yoghurt-mango chutney.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det fick bli en kall sås på lättcremefraiche, riven pepparrot och dill till torskryggen och färskpotatisen. Och ett glas vitt vin till. Mycket gott blev det! Fisk är svårt att få perfekt tycker jag, men idag blev det bra.

Just nu sitter jag och funderar på om jag kanske ska göra mig en liten ostbricka till efterrätt. Önskar bara att jag hade haft lite variation på kexfronten hemma. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Till lunch blev det "istället för kyckling" bitar med massor av rökt paprika på, till det lite stekt potatis, salladslök och selleri. Tomater till. Till efterrätt åt jag nektariner med grekisk yoghurt, russin och rostad flagad mandel.

Till middag blev det ungsbakade kålrots "frittes" med timjan och vitlök, något som skulle varit hirsbiffar men som mera blev någon form av hirsoto, lök, ärtor och mozarella i. Jag hade antagligen för mycket ärtor i så smeten ville inte hålla ihop. De sista tomaterna till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Lammfärsbiffar med fetaost, soltorkade tomater, citronzest och färska kyddor, lammkorv, tzatziki, oliver och sallad. Nån färskpotatis slank också ner.

Rabarberpaj med hasselnötsbotten och cashewnötter, grädde med vanilj till efterrätt.

Matkoma.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl
Idag har jag faktiskt lagat mat! Har levt på en påse micropop det senaste.

Risotto med färsk sparris och körsbärstomater!
Gjorde en sallad till med getost, det satt som en smäck :D

/B
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Köpepizza blev det till middag här. Ingen hade ork eller tid att laga mat. Det blev en variant som jag brukar köpa som toppas med bacon, röd lök, färsk paprika, fetaost och ruccola och så en klassisk Margeritha. Till efterrätt blev det rabarberpaj, smulvarianten, med marsànsås. Mumma!

Dessutom har jag ätit årets andra nektarin i dag. Den hade legat bredvid äpplen och blivit lite väl mjuk för min smak, men oj så saftig och smakrik den var. Mums!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fantastisk lunch, rödspätta, pepparrot, färskpotatis och blancherad vårlök.
Pepprig sallad till, och en enkel vitvinssås. Ikväll blir det kräftor:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår blev det grillad karrékotlett med potatisgratäng, rädisor, cocktailtomater och pepparsås.

Idag till lunch, smörgås med matjessill, ägg och gräslök.

Och ikväll grillar vi nötfärsburgare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens lunch blev en fetaostsallad med lite nedtärnad potatis som blev kvar från igår. I kväll blir det nog lammkotlett och någon sallad. Vi får se om det blir något glas vin till eller inte. Väckarklockan ringer hutlösa 04:00 i morgon bitti (natt).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har varit fantastisk mat hela veckan. Vi har varit ute ett par ganger, I gar blev det buffalo wings pa Hooters (som har de basta wingsen I USA) och I dag star jag for maten och det blir kycklingbrost med Philadelphia ost, graslok och Oliver. Till det blir det couscous med cranberries och en spenat/arugula salad med jordgubbar och walnuts.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp