Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har förresten lagt fram en koljafilé på tining för att tvinga mig själv att laga mat.

Vad gör jag med den?

Inga kulinariska mästerverk misstänker jag, men svar i stil med att fryst fisk och i synnerhet kolja inte går att äta göre sig icke besvär.:p

Kapris, tomat och lök i ugn? Jag har inget gräddliknande hemma.
Hilfe!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ordnade det sig med din kolja? Jag lagar nästan aldrig vit fisk nuförtiden, slår det mig. (Makrill och strömming ser jag inte riktigt som vit fisk, men det räknas de kanske som?)

Idag ska jag bjuda tre (eller fyra) gäster på vardagsmiddag; min son, en släkting och hans tonårsdotter (och kanske hans vuxna dotter, det visar sig).

Men vad ska jag bjuda på? Det är lite viktigt att det är vardagsbetonat, inte för tidsödande att laga (det får i alla fall inte synas att det är tidsödande om det är det) och inte "exklusivt".

Helst skulle jag vilja ha så god "kvinnlig intuition" att jag kände på mig vad tonårstjejen är sugen på och så laga det, men det har jag tyvärr inte.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Afrikansk jordnötsgryta? Finns olika lokala varianter i olika länder, men grundreceptet är att man fräser hackad lök, vitlök och ingefära i en gryta med lite chili av nåt slag (harissa t ex), sen i med brynta kycklingdelar (det blir godare med kycklingben, men går snabbare med kycklinglårfilé) och en burk tomatkross och kycklingfond, låter det koka en stund, och sen har man i jordnötssmör så att det blir vad man tycker är lagom krämigt och gott, och gärna lite bladspenat också. Nån sorts lite klibbigare spannmål är gott till, sist kokade jag hirs, och det blev bra, men råris eller bulgur t ex skulle säkert också funka.

Eller en god chili: bryn lök och vitlök med tomatpuré och kryddor (olika sorters chili, gärna någon/några rökta sorter, oregano, lite kakao, spiskummin), blanda ner sötpotatis i tärningar och stek en stund. Häll på en burk tomatkross, och svarta bönor. Smaka av med mer kryddning, t ex sirap, fruktvinäger, barbequesås, worcestershiresås, apelsinjuice, honung, eller vad man nu har. Lite sött och lite syrligt, i vilket fall, godast blir det om man har en bra barbequesås och spetsar med lite vinäger. Avokado och quesadillas till (enklaste sorten med bara ost i, stekta och sen delade i trianglar).

Eller, om du har tillgång till kimchi och vill laga nåt lite annorlunda: kimchi bokkum. Skär fläskkött (t ex kotlett eller fläskkarré) i strimlor, strimla också en purjo och nån trevlig kålsort som t ex savoykål. Bryn köttet, häll av eventuell vätska och blanda med lite gochujang (koreansk bönpasta, men det funkar utan också). Hysta i grönsakerna och redigt med kimchi. Bryn tills grönsakerna är i princip klara, häll i fläskspadet och lite sesamolja. Servera med ris.

Det kanske är för tjusigt, och jag vet att du är petig med fisk, men just nu är det ju sparrissäsong, så t ex stekt röding med avokadosmör (mixa avokado, smör, lite chili och pressad lime), sparris och färskpotatis. Eller sparrisrisotto och kyckling limone (citronstekt kyckling). Men då blir det kanske inte så vardagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den där jordnötsgrytan ska jag absolut lägga på minnet!

Jag har tänkt på sparrisrisotto och kyckling idag, och funderar på om jag kan göra troligt att det inte alls är jobbigt att laga, utan är typisk vardagsmat. Gästerna är mycket matglada, men skyr hushållsarbete som pesten. Grön sparris är ju inte dyrt, och om jag tar kycklingklubbor, inte filéer, blir det väl vardagligt? (Hel kyckling orkar jag inte riktigt hantera pga pjoskighet ifråga om döda djur.)

Quesadillas har jag också funderat på, enkla sådana, så klart. Jag gillar mat som man kan äta med händerna utan bestick, lite avspänt sådär.

Någon sorts chiliaktigt, gott ris och quesadillas kan också vara något.

Kimchi kräver en separat lite längre utflykt, så det blir det inte en vardag på kort varsel. En skojig detalj i sammanhanget är att min syrra som har asiatiskt utseende får mycket godare kimchi när hon frågar efter det i affären än vad jag får. Hon finns tyvärr inte till hands idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I garkvall var hela ganget har pa campingen och jag lagade mat till 10 personer i husvagnen. (Den ar storre an husvagnar i Sverige sa lite mer utrymme, men jag kanner mig fortfarande stolt att jag fick till det sa bra till 10 pers:D

Vi grillade (gas grill pa husvagnen's gas tuber utomhus) 'ribeye' stek som marinerades i lite av vad jag hade hemma och till det gjorde jag "twice baked" potatis (bakade dem i micron och blandade innehallet med bacon, en klick smor, lite graddfil, var lok och de kryddor jag hade hemma) och en sallad pa baby spenat, arugula, gula korsbars tomater, blabar, get ost och rostad skivad mandel med en 'sweet onion' dressing.
Det blev jatte lyckat men jag tror att jag hittar pa nagot mindre utrymmes kravande om jag far for mig att laga mat till 10 personer i husvagnen igen.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast nuförtiden är ju kycklingfilé vardagsmat, citronsteker man dem så är ju tillagningen enklast tänkbara - man bankar ut bröstfiléer, bryner dem, häller på pressad citron och sen lite kycklingbuljong, låter brässera under lock, och har sen på hackad persilja och lite honung.

Ett annat enkelt alternativ som jag tror är gott till sparrisrisotto är att baconlinda örtkryddad kycklinglårfilé eller bröstfilé i remsor, bryna i stekpanna, lägg i en ugnsform med lite vin, och låt steka klart i ugnen. Fast det blir nog kanske för festligt med risotto till, förståss. Det är för all del väldigt enkelt att laga. Kanske med stekt/kokt sparris och färskpotatis till istället för risotto, för mer vardagskänsla?

Rent praktiskt tänker jag mig att kycklingklubbor, som ju blir lite pilliga att äta, inte är så bra tillsammans med risotto, jag skulle nog lyckas få en mindre aptitlig röra av risottokladd, kycklingskinn och ben på tallriken. Ungefär som att äta hela skaldjur med skal till risotto - gott, men kladdigt. Men det kanske säger mer om min (o)snitsighet med besticken, iofs.

Färsk sparris har nog tyvärr en rätt tydlig lyxstämpel, men du kanske hade sån tur att du råkade springa på dem på torget/affären till extrapris just idag? Sånt händer ju även vardags, att man har tur och råkar springa på nåt som är i säsong till ett bra pris.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hade broccoli och blomkål över, så det blev broccoli- och blomkålsgratäng med ostsås och skinka, kokt potatis till. Helt ok, hittade ett recept med fransk senap, lite örter och muskot i såsen, och det blev gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde "italienska" köttbullar igår med soltorkade tomater, chili och parmesan i smeten. Testade det där knepet med att koka dem först i saltat vatten och steka dem kort för yta sedan - det gick väldigt bra och var praktiskt då jag gjorde på ett kilo färs - dessutom skönt att slippa så mycket os och att slippa stå över stekpannan i värmen. Dock fick jag inte perfekt klotrunda bullar som man "ska" få, men jag tänker att det kanske var för att smeten inte var sådär slät som vanlig köttbullssmet tenderar att vara.

Hur som helst. Spaghettini och långkokt färsk tomatsås till. Obligatoriska rädisor och oliver som tilltugg och Chill Out Shiraz i glasen. De ätande var mycket nöjda. Hade det inte varit för att mamma undviker vitlök på vardagar hade jag haft i ett lass sådan i köttbullarna också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En röd curry med kyckling, broccoli, lök, vitkål och brysselkål.
Ris till sambon men inte till mig. En weihenstephaner till, vattenkuren får börja imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Färsk sparris har nog tyvärr en rätt tydlig lyxstämpel, men du kanske hade sån tur att du råkade springa på dem på torget/affären till extrapris just idag? Sånt händer ju även vardags, att man har tur och råkar springa på nåt som är i säsong till ett bra pris.;)

Faktum är att det var exakt vad som inträffade! ;) Svensk, var den också, sparrisen! Vilket var lite tur, för det visade sig att tonåringen hade varit sugen på sparris men inte riktigt fattat att det är säsong och därför inte bett om det.

Jag gillar verkligen att du tar det här med vardagsmat på allvar! :)

Sparrisen tillagade jag i ugnen ihop med knipplök och strimlad röd paprika - inga mängder sparris, alltså, utan som en grönsak på ett blandat grönsaksfat. Kycklingklubbor i ugnen, kryddade främst med citronmeliss eftersom det är vad som växer hos mig. Och så basmatiris med lite saffran i (saffran som min syster skickade mig från Nepal, säkert rätt oäkta, men fin färg). Oliver i en skål. Och en liten sky från kycklingen i en annan skål. Och en liten skål med kulörta tomater - min butik har haft blandade tomater under benämningen Trädgårdstomater ett tag, och de är både goda och roliga.

Två öl fördelat på fyra som drack av den och därutöver vatten, det var ju vardag.

Gästerna var nöjda och vi hade trevligt. Gästerna och jag delar en stor sorg just nu, så det är viktigt att umgås och ta hand om varandra och vi lyckades bra med det igår.

Idag har jag ätit spagetti med lite fler av tomaterna och lite spansk korv plus parmesan. Det får duga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Comfort food är ett bra sätt att ta hand om varandra. :) Trist att höra att den behövs, dock.

KL

Idag var det min tur att fixa middag och jag improviserade ihop en thaiinspirerad soppa med pak choi, sockerärtor, kalkonfilé, röd chili, vitlök och färsk koriander. Jag glömde att köpa lime och vi hade ingen fisksås hemma, men det blev rätt bra med citron och lite soja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har tre personer gett sig av och det ar bara "jarnganget" kvar. I kvall vill ingen laga mat, sa det blir midday pa "Thai by Thai". Trots en jatte god lunch pa fish and chips av nyfangad hog snapper I ett liter "shack" pa beachen ser jag redan fram emot ett riktigt Thai mal.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde en sorts kycklinggryta / gratäng / pastasås igår kväll. med kycklingfilé, bacon, purjolök, paprika, körsbärstomater, crème fraiche och ädelost. Perfekt LCHF om det inte hade varit för riset till ;) Så HCHF-middag blev det, med bouchons muqueux verts och rädisor till.

Såhär såg det ut:

dsc00399_51b811f6ddf2b34587e34bf2.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pannkakor till barnet, jag är inte bra på det. De blir alltid lite skumma, troligen för att jag improviserar måtten...


Ikväll blir det fisk med pepparrot, sallad till.
I uppstart av medicinering, vilket har bieffekten aptitlöshet, märkligt för någon som alltid är hungrig normalfallet. Med lite tur håller det i sig och jag slipper börja träna utöver mina promenader;)


Petruska, har du tid och lust att skriva om din grönsaksätardiet?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har nu ätit japanska dumplings till lunch två dagar i rad. Det är ju så gott!

Ikväll blir det lite lättare, rostbiff och lite potatissallad samt cocktailtomater och - ja - rädisor :)

Petruska: vad fint att ni kan spendera tid med och stötta varandra under en jobbig tid. Tänker på er.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Anna, jag har faktiskt den välsignade turen med både vänner och släktingar att vi kommer varandra närmare i kristider.

Idag blev de indisk hämtmat till lunch och nu avnjuter jag en påse godis som middag.

Återkommer om grönsaksdieten!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Anna, jag har faktiskt den välsignade turen med både vänner och släktingar att vi kommer varandra närmare i kristider.

Det är bra! Så har jag det också, i alla fall på ena sidan av släkten, då vi har drabbats av fyra stora sorger under våren - tre av dem inom tjugo dagar - då är det väldigt fint att ha varandra. Jag är glad att du har den turen!

Ser jatte gott ut. Kanske nagot for ikvall.:D

Ja, det var jättegott! Jag krafsade faktiskt ner någon sorts recept åt en väninna förut idag, här är det...

==

Blir typ fem rejäla portioner - vi åt nog en och en halv normalstor var, och så blev det matlåda till mamma också.

Perfekt LCHF också (om man utesluter paprikan, alternativt tycker att paprika är okej) - om man då hoppar över det goda riset eller pastan om man nu väljer det alternativet ;-)

Annas kycklinggryta / gratäng / pastasås
Ugn: 200 grader


3 kycklingfiléer (eller motsvarande i innerfiléer eller lårfiléer)
1 paket bacon (140g)
1 purjolök
1 röd paprika
5 dl crème fraiche (stor burk, går precis lika bra med en lättvariant)
1 bit blåmögelost (sådan där trekantig Kvibille ädelost brukar jag köra på, men det är ju efter behag, grönmögel går lika bra men är ju dyrare. Smulig får den dock gärna vara)
1 låda körsbärstomater (eller skivade vanliga)
lite fond - jag hade bara grönsaksvarianten men kyckling går naturligtvis ännu bättre
salt + peppar
örtkryddor efter egen smak

Dela kycklingen i lagom stora munsbitar. Bryn i smör och lite olivolja, bitarna behöver inte bli genomstekta. Salta och peppra. Till kyckling brukar jag välja vitpeppar, men det går lika bra med svartpeppar - förresten tror jag att rosé- eller grönpeppar också skulle bli bra. Lägg i en ugnsform. Stek bacon knaprigt och lägg ovanpå kycklingen. Svetta purjolök och paprika en stund - inte så att de blir helt mjuka, men så att de "smälter" lite i smöret. Lägg detta uppepå baconet och kycklingen.

Bred ut crème fraichen över hela baletten. Det behöver inte bli jättevackert men gärna så jämnt som möjligt. Smula över mögelosten. Dela cocktailtomaterna och tryck ner dem i crème fraichen så att det ser lite snyggt ut (eller placera ut tomatskivor). Pudra över örtkrydda - jag använde en sådan där pizzakryddblandning med oregano, basilika och mejram, och lite torkad dragon. Lite svartpeppar på toppen också.

Skjuts in i ugnen i 40 minuter eller så.

Servera genast med kokt ris eller tagliatelle, gröna bönor och gärna rädisor (jag tror att jag har ätit rädisor varenda dag i en vecka nu).

==

Bon appétit! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Petruska, har du tid och lust att skriva om din grönsaksätardiet?

Passar på nu när jobbets mailserver har bangat ur och jag därför inte kan göra det jag hade planerat.

Eftersom jag har en historia av sjukt ätande (icke-ätande) och rätt störd kroppsuppfattning (jag minns tex inte att jag någonsin har varit smal, trots rejäl undervikt periodvis) så ville jag vara ganska försiktig när jag gick ner i vikt.

Som du, är jag ju också förtjust i mat och dryck, ser det som livets goda och är glad att jag kan se det som livets goda med tanke på ovanstående. Det är också viktigt för mig att jag inte har en diet som innebär att jag inte kan äta "som folk" tex vid jul, födelsedagar och andra fester.

Jag tänkte också seriöst igenom hur smal jag vill vara och varför. Resultatet är att jag nu ligger rätt exakt i mitten av normalintervallet enligt BMI, det passar mig bra. Jag har breda höftben och axlar etc, så jag kan inte bli spenslig utan att bli mager och knotig (vet detta från bilder, har egentligen inget minne av det).

Sen tänkte jag igenom vad av det jag äter som är negativa viktfaktorer och kom fram till
- vin (annan alkohol)
- ost
- kakor och desserter (godis)
- för stora portioner.

Däremot är sådant som
- läsk, chips, hamburgare, pommes frites, fish&chips osv
inte negativa viktfaktorer för mig då jag äter så väldigt lite av det (runt två fish&chips om året, i princip inget av det andra).

Jag ändrade inte min frukost. Jag har "alltid" ätit två smörgåsar och kaffe till frukost, och orkar inte ändra på det då jag är så morgontrött.

Lunchen är den stora förändringen. Varje dag som jag alls kan kontrollera min egen lunch, åt jag under viktminskningen ett berg av grönsaker (alltså tex 6 hekto broccoli, en hel påse blandade frysta grönsaker, el dyl) och så antingen lite kött till det eller lite pasta/ris/bulgur. (Däremot helst inte en stadig bit getost, för det är så fett.)

Normal matlagning: jag steker i olivolja som vanligt, inga konstigheter därvidlag.

Middagen är friare, men jag var lite petig med att tänka att det antingen fick ingå något fett (tex ost) eller något kolhydratrikt (tex pasta). Eftersom jag gillar att äta stora volymer, har jag varit mer restriktiv med fettet än med kolhydraterna. Fast jag har också skurit ner mängderna pasta/ris/potatis/bulgur rätt mycket. Särskilt pasta, eftersom det är godast och jag därför överätit det mest. Så nu äter jag kanske halva mängden eller lite mer pasta mot förut (jag väger det före kokning) per gång, och fyller ut med grönsaker så att portionen inte blir sorgligt liten och går för fort att äta upp.

Om jag tex äter indisk hämtmat (eller utelunch) så är jag så förtjust i naanbröd att jag äter det, men då tar jag bara en symbolisk mängd ris. Själva huvudrätten äter jag däremot upp hela.

Om lunchen blir väldigt stadig - särskilt under viktminskningstiden - så äter jag ett halvt kilo grönsaker och lite kött till middag istället, alltså som grönsaksluncherna ovan.

Vin - under viktminskningen: kanske en tredjedel av min tidigare mängd, valfritt fördelad.

Ost - under viktminskningen: klart färre ost&vin-kvällar, kanske 2 på hela hösten.

Nu ligger jag stabilt på den nya vikten och laborerar lite med vad och hur jag kan äta för att förbli stabil. Jag äter mer generöst nu än vad jag beskrivit ovan och det funkar.

Har inte ändrat motionen, promenerar en del, en del stall- och trädgårdspyssel, ridning ca 6 ggr/vecka, stillasittande jobb.

Fast min huvudpoäng är att ha funderat ut hur jag vill leva, och vilken vikt det är mest troligt att en sådan livsstil resulterar i. Jag vill inte ha vikten som mål med livsstilen, utan mer som en konsekvens av livsstilen. Därför går "att trivas med mina vanor" före "bli smal". Med en matchvikt tex mycket lågt i normalintervallet enligt BMI, skulle jag inte kunna leva ett liv jag trivs med.

Mycket viktigt för mig är också att det sociala ätandet (med andra än min partner som jag bor med) inte påverkas. Det får inte synas på mitt ätbeteende att jag bantar - det var jätteviktigt och hade med min historia att göra. Alltså tog jag en långsam viktnedgång före en snabb.

Ja, så tänker jag. Hoppas att det kan inspirera!

Som jag tänker, borde du först och främst fråga dig om du verkligen behöver/bör gå ner så mycket som 15 kilo?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp