Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har ett simultant matförhållande, tror jag! Det där låter som det verkligen skulle funka, eftersom jag då får äta mig mätt, och slipper hungerkänslorna, samt den offentliga bantningen och nutrilettandet.
Jag har ju gått från ett "unnar mig inget" till "unnar mig allt" vilket funkade bra i ca 10 år innan effekterna störde mig.

Ja, 15 kilo är lagom, mer blir jag knotig, eftersom jag är modell längre, höfter och axlar, icke att förglömma byst. Jag som alltid tänkt smal var helt plötsligt överviktig, utan att märka det. Antagligen för att jag nu ser ut som jag tidigare trodde att jag såg ut.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gör kycklinggryta,

Kyckling brynes i stora bitar, i med en burk goda oliver och lite spad, 2 lagerblad, buljong, och en delad citron samt timjan.

Reds av med lite matlagningsgrädde, och det sista man gör r att trycka i citron nr 2. Servera med ris ch sallad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tycker att hel kyckling är mycket godare än filéer men jag vågar aldrig göra gryta på hel kyckling för hur vet man när den är klar? Det blir så tråkigt om det får koka för länge.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör den klar innan... Och lägger ner färdiga bitar kyckling, vill ha den brynta smaken. Är jag extremt lat köper ja en färdiggrillad kyckling.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Smart. Jag har tänkt att det blir godare om den får koka klart för att den då får smak av såsen men jag ska alltid krångla till allting.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast hel kyckling i gryta? Du menar styckad kyckling?

Det är väl inte svårare att veta när den är klar än när filéer är det? När köttsaften är klar, inte rosa, och köttet släpper lätt från benen.

Eller har jag missat något här?

Jag tycker att filéer ofta är lite tråkigt och föredrar kycklingklubbor osv. (Tyvärr är jag för sjåpig för att själv stycka en hel rå kyckling, tillagad kan gå an.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja precis, styckad. Men i en gryta som inte är helt klar är det väl svårt att se vad det är för fel på köttsaften? Själva såsen gojsar ju in sig i köttet. Jag har provat en gång och jag tyckte att det var så.

Hel eller styckad stekt eller ugnsstekt kyckling är en annan sak, där ser man ju enkelt på köttsaften.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör nästan alltid långkok när jag gör grytor, och då är det ju inte särskilt viktigt att se när kycklingen är klar - efter bortåt en timme i grytan så har den inte mycket annat val. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja men blir inte köttet torrt om du kokar det så länge?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

+ananya. Ok, jag litar på er. Ska prova i veckan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ätit kassler för första gången på minst 15 år.
En gryta med kassler i lagom munsbitar, broccoli, blomkål, svamp (burk...) och cayennepeppar, paprikapulver och matlagningsgrädde.
En hit om man frågar barnet i familjen, som fick en mildare variant än övriga.
För mig en flashback till barndomen, oväntat angenämt.
Övriga åt matvete till som såsuppslurpare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kycklingbröst skulle nog bli det, men inte benen. Bäst blir det om man kan få tag på kycklinglår med ben, tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp