Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oh ... Halstrad lax ar en av mina favoriter. Sist gravade jag den I en vodka lag. Vansinnigt gott blev det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Son och sonhustru lagade den godaste middagen I kvall. Det var risotto med 'hot' Italian korv och massor av svamp. Helt otroligt gott och jag at aldeles for mycket. Igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Barnet har ätit middag i form av krabbelurer, jag var tvungen att ta en också, med hjortronsylt. Himmelskt gott.

Vi ska äta strimlad lövbiff med dijonsenap, syltlök, timjan och broccoli en masse, jag wokar ihop det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hela dagen har försvunnit på något mystiskt vis och här sitter jag med min tvättade hals och en deadline hängande över mig.

Lunchen blev frysta wokgrönsaker med lite bacon i, och något slags förenklad "kinesisk" kryddning.

Middagen om en liten stund blir pasta med pesto (hemgjord, på färsk basilika).

Troligen kaffe och en ruta mörk choklad efteråt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår hade vi för övrigt rådslag om midsommarmaten.

Det blir sillsorter, nypotatis (helst sandodlad om vi kan få tag på det här i lerjordsland), danskt rågbröd, varmrökt lax, ägghalvor, svart kaviar, gräddfil, gräslök, öl och nubbe.

Jordgubbar med grädde efteråt.

Då tror jag att vi har täckt in alla uttalade önskemål - men jag undrar lite var grönsakerna blev av?

Grönsaker till sill, jag känner mig lite vilse här? Kanske en stor hög rucola och spenat bredvid laxen?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grönsaker till sill, jag känner mig lite vilse här? Kanske en stor hög rucola och spenat bredvid laxen?

Nu känner jag inte igen dig riktigt, är inte en riktigt god sallad på primörer en självklarhet? Just nu kan man ägna sig åt primör-orgier och till det passar vilken sill som helst - själv föredrar jag matjes som tillbehör!

Sparris är given, rädisor, mangold kokta blomkålsbuketter och skurna betor och rostade salta solroskärnor och pumpa är en höjdare, just sayin! :sneaky:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Idag blir det rökt röding, saltkokt potatis till de som vill (jag har karaktär för tillfället och äter gröööönsaker), en stor sallad med massa gott och pinjenötter, samt en örtsås baserad på gräddfil till.
En flaska vitt till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min middag; två toast med mozzarella och riven vb-ost och olivmortadella och lök, och en sallad på roman, rädisor (1:- knippet, varför odlar man egna kan man undra...) och färska kokta sockerärtor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu känner jag inte igen dig riktigt, är inte en riktigt god sallad på primörer en självklarhet?

Då är vi två! Jag känner aldrig igen mig när det är dags för de svenska högtiderna. Brukar man verkligen ha sallad och primörer till sill? Annars är jag en flitig ätare av primörerna!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är nog olika, men årstidsmässigt borde det ju vara med på midsommar bordet åtminstone. Jag tänker som honung att primörer är givna. Rädisor, morötter, sockerärtor och stora mängder plocksallat. Vi brukar ha en stor blandad sallad på vårt bord och mängder av gräslök i gräddfilen ;).

Julbordet däremot har jag upptäckt att man här i småland varken äter potatis eller någon form av grönsaker till, det är jag lite ovan vid.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, årstidsmässigt är ju (inlagd) sill en jättekonstig idé, eftersom man kan äta det hela året.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår firade vi pappas födelsedag med charkuterier och goda ostar. Och rött Regatta Bay i glasen... tror jag att det var.

Ikväll gjorde jag fiskgratäng och bouchons muqueux verts.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Jag tänker göra en Västerbottenspaj till midsommar (Västerbottning som jag är, dessutom...) men min man verkligen avskyr Västerbottensost. Han tycker den smakar rengöringsmedel. Annan stark, lagrad ost går mycket bra, helst en riktigt rejäl Cheddar. Alltså borde jag väl lika gärna kunna göra pajen på den osten? Eller är det ett helgerån?

Tips på vilken ost jag kan ta till? Den starkaste Cheddar jag hittar här är visserligen stark, men saknar det där skarpa bettet som en bra Västerbottensost har.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det borde ju gå lika bra att göra en paj med cheddar istället för västerbottenost. Det blir säkerligen inte samma sak men kan nog ändå bli bra. Hur kan han inte gilla västerbottenost är ju den största frågan i det här sammanhanget! :p (Min bättre hälft, å andra sidan, har försökt avböja mina pajplaner. Inte för att han inte gillar osten utan för att han inte är så förtjust i paj. Men jag ska nog göra en ändå till på fredag. :p)

*kl*
Här blev det "kastrullpasta" till middag. Jag kokade de där goda pastaskruvarna från Barilla, slängde i broccoli och gröna slemproppar i kokvattnet sista minuterna, hällde av vattnet men sparade någon dl, blandade ner keso och strimlad pepparsalami i pastan och skvätte på lite av pastavattnet. Kryddade med lite extra svartpeppar. Toksnabbt, kryddigt och gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Boxholmsost! Och inte vilken sort som helst, utan den nya Tellicherry Peppar som är vansinnigt god! Den ska vara ute i handeln typ denna veckan tror jag, det är en stor nyhet. Hittar du inte den, så är boxholms chiliost ett bra alternativ för att göra en vb-paj utan vbost.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekt squash med vitlök, timjan, grädde och ost, kokt potatis, körsbärstomater.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunchen idag, efter tips från tidningen Equipage:
Ett lagom tjockt lager blandade salladsblad över hela tallriken, lägg på några körsbärstomater (jag tog blandade färger), några små mozzarellakulor (de där små som finns många i en påse), halverade stekta/grillade/ugnsrostade nektariner eller persikor, lite finhackad lök. Ringla över god olivolja (jag tog en underbar som jag fick i present för ett tag sedan), flingsalt och lite svartpeppar.

Eftersom jag hade torkad skinka hemma, kvar sedan jag handlade i Barcelona, tog jag ett par skivor av den till, plus en skiva rostat bröd.

Underbart gott!

Nu planerar jag för en lunchsallad med chèvre, jordgubbar och (falsk) balsamvinäger någon av de närmaste dagarna.

Sommaren har sina goda sidor, det får man erkänna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp