Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ätit jättegod, somrig och präktig lunch.

praktlunch_51c2eebaddf2b34358f0fba1.jpg


Därmed skäms jag inte för att jag åt en väldigt god bulle till eftermiddagsfikat!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grillat grönsaker (tomat, knipplök, paprika) i paket och sojakorv, bröd, creme fraiche med sambal oelek.
Vaniljglass, maränger, jordgubbar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är ingen förutseende människa som planerar, och vad det gäller mat är det mesta spontant. Men igår kokade jag upp några färskpotatisar enkom för att lägga på mina midsommarlunch-kavringsmackor idag som blev grundade med gräddfil, skivad kall potatis ovanpå och en massa varmrökt lax, kvarnad svartpeppar och dillvippa på toppen. Jag har jobbhelg så jag firar inte så värstans mycket idag. Ska luncha med ett par vänner, det blir väl ett vegetariskt och glutenfritt sillbord skulle jag tro. :)

Glad midsommar på er matvänner!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Glad Midsommar till er alla.:D

Jag visste inte ens att det var nu forran min FB sida avslojade det faktumet sa har ar det inte sarskilt "midsommrig" mat. I gar kvall gjorde jag den mest fantastiska risotto ... Jag hade slut pa buljong sa jag tog en nave torkade kantareller och en svamp buljong tarning och gjorde min egen. Sedan hade jag en stor kartong shitake svamp och lok som hackades till risotton, och ett par deciliter port vin som stod ivagen. Det blir till att kopa en flaska port till. Just som jag antligen fick slut pa den jag hade till gloggen i vintras.:p
Till sist blandade jag i nagra kabanoss jag kopte hos en slaktare i Florida som gor sa fantastisk korv, men pasen gick sonder nar de skulle in i frysen sa jag tyckte att det var bast att ta hand om dem.
Mums ... det kommer jag att gora om!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ica Pizza Vegetale. Zingo.

Hittade en bit kladdkaka i frysen som jag ska äta med vispgrädde och jordgubbar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår sill av tre olika sorter, färskpotatis, gräddfil och gräslök till lunch, samt knäckebröd med kaviar.

Till kvällen grillade vi, karrékotlett, stekt färskpotatis, majskolvar, tomater och lite kalla såser.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvart i elva ringde grannen och bjöd in mig på rabarberpaj, glass och jordgubbar. Och så fick jag lukta på hemgjort grekiskt lakritsbrännvin. :D

Jag åt dessutom två bitar jordgubbstårta på eftermiddagen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvart i elva i går kväll alltså.

Dagens lunch spenatlasagne, isbergs- och rucolasallad, gurka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår var vi sex personer som tappert satt ute (under tak) och åt midsommarmiddag. Alla hade fått önska det de ville ha, så det blev: varmrökt lax, tre sorters sill plus matjes, färskpotatis, danskt rågbröd, gräddfil, gräslök, hackad rödlök, svart kaviar, ägghalvor, rädispr och småtomater i blandade färger. Blandade ölsorter och skärgårdsnubbar till, plus Hallands Fläder. Alkoholfri cider till den omyndiga middagsdeltagaren.

Jordgubbar och vispgrädde efteråt.

Idag lutar det åt lufttorkad skinka, melon och sparrispaj om det finns sparris i affären.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ljummen färskpotatissallad med vinägrett på bakad vitlök (tidningen buffé), sojakorv. Zingo.
Hollywoodstrut.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll, fylld lövbiff i en ofantligt god sås med råstekt potatis och tunna fina gröna sparrisar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ris, ugnsbakade knippmorötter, isbergs- och rucolasallad, körsbärstomater.
Rabarberpaj och vaniljglass.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Salladstallrik som grundades med rucola och spenat (båda egenhändigt odlade!), en generös hög skivade jordgubbar, strimlad knipplök, god olivolja, (falsk) balsamvinäger, salt och peppar, och så några bitar getost överst.

Bröd till. Rabarberpaj och vaniljsås efteråt.

Till min mans fasa serverar jag vaniljsås på pulver. Hur gör ni andra i tråden vaniljsås? Jag kan ju inte vara den enda som är så usel att jag använder pulver, för då hade det ju inte funnits i affären. Och jag tycker att pulvervaniljsåsen är bättre än den färdiga som man vispar upp. (Antagligen för att jag fick pulvervaniljsås som barn.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Förra gången jag hade fika på jobbet gjorde jag mig till och vispade ihop egen vaniljsås efter nåt Per Morberg-recept. Lite vanlijstång och äggulor och vad det nu var. Gott blev det i alla fall! Och jag korrigerade kollegorna varje gång de sa "skicka marsanen". Förihelvete liksom! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Förihelvete liksom! :D

Faktiskt! Om jag nu gjorde mig till och de sedan kallade resultatet av mina vedermödör för "marsan", så kan de räkna med att få pulvret i håret nästa gång! :mad:

Men den såsen slapp du alltså att värma? Jag menar, det är ju inte bara det korrekt tempererade vattenbadet så att såsen inte skär sig, det är det att jag helst vill ha min vaniljsås kall på den ljumma pajen. Ljum sås är helt fel, tycker jag, oavsett hur många ekologiska äggulor och svarta vaniljprickar som har gått åt vid tillagningen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kör på vispgrädde istället, och vispar i en äggula eller två med massa vanilj. D kan jag få den all dessutom, och slipper pysslet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, vi åt den kall. Finns recept på recept.nu. Och jag vattenbadade den inte heller, vad jag kan komma ihåg. Den var rätt simpel, men ändå god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Får se om jag vågar mig på den. :)

Ibland gör jag förenklad vaniljsås (fast jag kallar den inte så) genom att ta grekisk youghurt, söta den lite lagom, pressa ner en apelsin och lite vaniljpulver (man kan ta andra kryddor också om det verkar passa till resten, tex ingefära eller kanel). Men just till rabarber tror jag att det blir för syrligt med yoghurtbaserad sås.

Annars funderar jag på fläder. Jag har hittat ett recept på flädercurd som jag vill smaka på och då behövs flädersaft. Just flädersaft känns som något man/jag bör koka själv, inte köpa. Men jag vet inte om jag ids. Alla recept anger så enormt stora mängder, så att resultatet blir tex fyra liter koncentrerad saft. Det gör jag inte av med under resten av mitt liv, om jag inte får väldigt många barnbarn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp