Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi haller pa att packa ihop garden och gora klart for en lang resa genom USA och Canada ... Jag kan inte fatta hur mycket jobb det ar, matlagning kommer definitivt pa efterkalken. I dag blev det varmkorv (jag snodde hundens "tranings varmkorv") med fullkorns skivat brod:p Om jag inte kommer ivag att handla i morgon far vi svalta.;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Till min mans fasa serverar jag vaniljsås på pulver. Hur gör ni andra i tråden vaniljsås?

Helt enig med din man. Allt annat än hemgjord vaniljsås från grunden är en styggelse. Jag har en variant som är en klassisk vaniljsås och ett som blir mer som ett vaniljfluff. I den senare gör man en lite tjockare sås på mindre grädde och som man sedan vänder ner i vispad grädde.

Det enda som är bökigt är att det är svårt att spontant slänga ihop en vaniljsås eftersom det tar sådan tid för den att kallna. Varm eller ljummen vaniljsås är vansinnigt äckligt och smakar mest ägg och socker.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Måste visa vad jag gjorde som förrätt till midsommar. Skärgårdscheesecake.
1016500_10151769764912932_141319842_n.jpg


Trots fiskliknande smak så var denna faktiskt 100% vegansk, mamma och mormor vägrade tro på mig. Men gott var det :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Recept?



Ikväll blir det parmaskinkslindad torsk, pressad färskpotatis och en apelsinsås. Machésallad med granatäpple till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

jag kör också med vanlijvisp om jag inte känner mig "nyttig" då blir det kesella vanilj eller yoghurt med vanilj. Jag har aldrig ens gjort vaniljsås, är helt uppfödd på pulvervarianten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Keldas vanilj eller vaniljvisp är helt OK. Orka göra egen?!

Ikväll blir det skivor av lammstek + haricots verts och rosévin med utsikt över Medelhavet som extra krydda.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Trösterikt att fler än jag gör det enkelt för sig med vaniljsåsen. Min man kan inte prata om den utan att betona pulver på ett mycket föraktfullt vis. :p

Nu ska jag gå och handla. Har som plan att laga bönbiffar med guacamole och majskolvar idag, om affären har de råvaror jag behöver (färska majskolvar och ätmogen avocado har de ju inte alltid).

Sen ska jag göra marmelad på diverse bär som följd av att jag tömmer frysen inför svampsäsongen (som jag hoppas orka satsa på i år), det är nog blåbär, björnbär och hallon, som blandas. Tänkte krydda upp marmeladen med mandel och rom.

Och så ska jag försöka göra en liten sats fläderblomsaft.

Och sen inför de närmaste dagarna funderar jag på om man kan göra rabarbermarmelad så att den blir så god att man häpnar. Någon som har några tips på det området?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk burgare, hamburgerbröd (Max), tomatskivor, rucola, creme fraiche paprika & chili, coleslaw med yoghurt och ananas.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6


Botten:
Kavring, ungefär ½ paket (8 skivor)
50 gram margarin

”Lax”:
1 aubergine
2 tsk salt
1 msk socker
4 msk finhackad dill (går bra med fryst)
Svartpeppar
1/4 noriblad, finhackat

Röran:
1 frp sour supreme
135 gram tofu
2 msk dill
3 msk gräslök
3 msk havregrädde
2 msk tångcaviart (röd eller svart, jag använde röd som blivit färgad med paprika)
svartpeppar

Ruccola, balsamvinäger
Svart tångcaviar + dill till att dekorera

Börja med ”laxen”: Skala aubergine och hyvla den tunt på längden. Lägg i en ugnsform och tillsätt övriga ingredienser. Massera in kryddorna och ställ in i ugnen på 225 grader i 20 minuter. Ta ut, rör runt ”laxen” och låt svalna. Gör under tiden cheesecake-bottnen.

I en matberedare: Mixa kavringen, tillsätt smält margarin. Smörj formar med rapsolja och tryck ut kavringbottnen i rundlarna/formarna (eller använd små creme brulé-formar, små pajformer, tårtformer t.ex. – eller i ”värsta” fall, gör en stor cheesecake).

Gör fyllningen: Blanda sour supreme med havregrädde. Skär ”laxen” i mindre bitar och tillsätt ”laxen”, dill, gräslök, tångcaviar och smaka av med peppar. Bryt tofun i lagom små/stora bitar och blanda ihop med övriga ingredienser. Häll fyllningen i formarna och ställ in i frysen i 1½ – 2 timmar (eller kylskåpet, men då behövs det fler timmar – gärna över natten t.ex). Ta fram och plocka loss dem ur formarna, t.ex genom att låta de stå framme några minuter så de tinar lite. Eller värm formarna med händerna så lossar de fortare.

Placera cheesecaken på en bädd av ruccola och ringla över lite balsamvinäger på ruccolan. Dekorera med t.ex svart tångkaviar och lite dill
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gör ni egen majonnäs?

Jag använder Findus Äkta Majonnäs.

Jag äter väldigt lite majonnäs, men om jag behöver en klick till något köper jag en sort som ser någorlunda pålitlig ut.

Däremot gör jag alltid aioli själv om jag ska servera det. I praktiken kanske 2-4 gånger om året, till musslor eller fisksoppa.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Samma här. Jag vet faktiskt inte om jag ens köpt majonnäs sedan jag flyttade hem från England för dryga två år sedan... det går inte åt. Dock vet jag att jag får det i såser och så hemma hos mina föräldrar, och då tror jag att det är Findus eller Kavli eller något.

*kl*

Ikväll gjorde jag honung, citron och sojamarinerade kycklingfiléer (stora filéer skurna på längden i tre eller fyra bitar) med fransk potatissallad och lite blandad råkost vid sidan om.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu far ni forbarma er over en kvinna som alltid anvant pulver vaniljsas eller vanilj visp ... det finns inte har. :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll grillar vi chorizo och kabanoss. Jag gör en "grekisk pastasallad" till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Du verkar ju ha kommit upp på mat-banan väl igen, stämmer det? Härligt om det är så!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åt lövbiff med pepparrots sås och pressad potatis förut:d

(inte jag som gjort den)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp