Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bönsallad med rucola, gurka och soltorkade tomater, nybakt grekiskt lantbröd.
Rabarberpaj, vispad grädde. Russian Earl Grey-te.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har ätit ceviche med sötpotatis, majs och avokado, fiskdisken var ovanligt välfylld idag så jag blev lite inspirerad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har jag aldrig lagat, inte ens ätit, tror jag.

Man marinerar fisken och äter den rå, tror jag?

I svenska sushirecept brukar de ju tycka att man ska frysa fisken innan man gör sushi av den, men eftersom du blev inspirerad idag och åt idag, så antar jag att du struntar i det rådet? (Jag struntar i det när jag gör sushi, sedan jag frös laxen en gång och tyckte att den blev sladdrigare av det.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag håller med, jag har fryst in lax innan sashimimakande en gång och tyckte inte alls att det blev lika gott som när jag gör det på pinfärsk lax köpt tidig tisdagsmorgon från fiskbilen.

Ceviche har jag aldrig ätit, jag vet att det ska vara på vit fisk (även om jag såg en variant på pretentiös matblogg häromsistens, ceviche på rökt nötkött! Samma person har berättat om carpaccio på rostbiff...) men jag har faktiskt aldrig gett mig på det själv. Jag är ju från en sådan där gammal fiskelägessläkt på ena hållet där man äter fisk panerad och stekt och där fiskgratäng och fisksoppa är lite exotiskt ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Maken och jag har rest uppfor ostkusten av USA in I Canada under den senate veckan. Vi har nog Aldrig forut atit Sa mycket seafood. Vi har gatt Fran krabba och hummer till allskons musslor och annat kul. I dag hade jag escargot till lunch. Lat mig bara saga att det Franska pabrat ar klart och tydligt. Jag har inte haft Sa goda sniglar utan for Frankrike och ar I sjunde himlen just nu. Jag lagade middagen, flaskfile med "twiced baked" sotpotatis. Jatte gott och promenaderna med hundar pa "marchen" under lagvatten (New Brunswick har det langsta hog/lag vattnet I varlden) far bli Langa och besvarliga om jag inte ska vaga 150 kilo innan var RESA ar klar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, ceviche är en av mina favoriträtter. Så gott och går att variera i oändlighet!

kl

Det här är ju min favorittråd på Buke så förstår inte varför jag inte är mer aktiv. Iallafall, kan uppdatera med gårdagens mat. Jag har inte fått så mycket jobb den här sommaren så för att ha något att göra på dagarna planerar jag menyer jag ska laga, haha.

Förrätt: Rödbets- och rädiscarpaccio med örtig getost, rostade valnötter och en dressing på rostade tomater samt rostad vitlök.
Det blev sjukt gott! Klassiska smaker ihop, men dressingen blev verkligen pricken över i. Så gott med den söta, rostade smaken till allt det andra.

Varmrätt: Stekt ryggbiff, sötpotatispuré och rödvinssås.
Också ganska klassiskt, och väldigt gott. Dock får jag inte sötpotatispurén att bli så len som jag vill ha den. Jag rostade de först i ugnen och mixade sedan tillsammans med grädde och smör. Sedan "tryckte jag ut" purén genom en sil för att få bort de sista klumparna, men ändå blev den inte så "silky smooth" som jag vill ha den. Har någon tips på hur man ska göra?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mica den langre. Sotpotatis kan mixas hur Lange som helt da den innehaller Sa lite stark else.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, jag använde ett sånt där stort mixer-åbäke. Tänkte nämligen att den skulle vara bättre än en elvisp? Men kanske får göra som hastflicka sa och bara mixa den ännu längre.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag ar glad att du forstod vad jag forsokte saga. Ipadens auto correct ar en styggelse nar jag skriver pa Svenska ser jag just.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har jag aldrig lagat, inte ens ätit, tror jag.

Man marinerar fisken och äter den rå, tror jag?

I svenska sushirecept brukar de ju tycka att man ska frysa fisken innan man gör sushi av den, men eftersom du blev inspirerad idag och åt idag, så antar jag att du struntar i det rådet? (Jag struntar i det när jag gör sushi, sedan jag frös laxen en gång och tyckte att den blev sladdrigare av det.)

Det där med att inte äta fisken rå trodde jag var pga inälvsparasiter, och gällde främst insjöfisk? I vilket fall var det inget jag tänkte på, fisken var liten hälleflundra och tonfisk, och tonfisken hade ändå varit frusen.

Man gravar fisken, så den är inte rå, utan blir vit och fast ungefär som gravad strömming. Fast lagen är gjord på pressad limejuice, salt och chili, ungefär 1 tsk salt per 1 dl limejuice (eller en blandning av lime och citron). Om man vill kan man ha i t ex koriander, tomater eller rödlök också.

Det är superenkelt att göra och bra vardagsmat, man bara strimlar fisken och lägger den i lag fyra timmar eller så, och så kokar man sötpotatis i skivor till. Fisken blir rätt syrlig, så det är gott med nåt lite sötaktigt till, som majs och/eller sötpotatis. Man kan ta vilken fisk som helst, men bäst blir lite fasta, magra fiskar med neutral smak, gärna några olika. Fast det funkar med torsk också, för den delen, blir inte lika fina bitar bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bönsallad från igår, smördegsinbakad spenat (hemodlad) och fetaost.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Använd en sån här:

18889sifters.jpg


Jobba igenom potatisen med lämplig skrapa. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Ikväll blir det efter önskemål från sambon en lasagne.
Gör en vegetarisk med keso, spenat, zucchini, svamp, hackade hasselnötter och lite annat. Några pastaplattor för att tillfredsställa sambons kolhydratbehov. Något gott vin till, vad återstår att se.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag äter ost- och skinksallad ikväll. Blir så himla sugen ibland när jag hittar fina rökta spillbitar (på Coop Forum där jag handlar står det på förpackningen vad det är för spill i vilket är bra, när jag jobbade i delikatess kunde det vara alltifrån oxtunga till leverpastej till kalvkorv till svindyr Serrano i spillet).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, jag använde ett sånt där stort mixer-åbäke. Tänkte nämligen att den skulle vara bättre än en elvisp? Men kanske får göra som hastflicka sa och bara mixa den ännu längre.

Jag tycker att mixerstavar och mixer-åbäken gör att stärkelserika råvaror blir lite slemmiga. Elvisp är en höjdare till sötpotatis tycker jag.

((Eller ja. Sötpotatis tycker jag blir allra bäst i tunna skivor i ugnen med salt, lime och piripiri men det hör väl egentligen inte hit ;)))
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast just sotpotatis har Sa lite starkelse att man kan kora dem hur Lange som helst med mixer.
Sjalv har jag dille pa "dubbelbakad" sotpotatis just nu. Vi ar ute med husvagnen, Sa den bakas first I micron, sedan graver jag ur och blandar innehaller med vad jag har I Kylen. I gar kvall blev det en konstig fransk graddfil, vansinnigt god, med get ost, lite overbliven bacon, tomat och en nyinkopt (i gar pa locala veckomarknaden har I st Andrews i New Brunswick) lokal krydd blandning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det där med att inte äta fisken rå trodde jag var pga inälvsparasiter, och gällde främst insjöfisk?

Jag har sett det där rådet i sushirecept på svenska. Då använder man ju ofta lax, och den lever vad jag vet både i salt- och sötvatten. Hursomhelst följer jag inte rådet. Jag var bara nyfiken på om det är fler än jag som struntar i det.

Ska testa att laga ceviche vid tillfälle, någon dag nästa vecka, kanske.

Idag har jag levt på smörgåsar och frukt fram till middagen, då vi gjorde en ungefärlig caesarsallad med rökt böckling till. Jag är barnsligt förtjust i caesardressing, och så gör min man krutonger på danskt rågbröd, vilket blir förvånansvärt bra. Bättre än vanliga krutonger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp