Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Vi ar fortfarande vid atlantkusten. Vansinnigt mycket god sea food ... I kvall at jag scallops inrullade I bacon. De var soft, tender och Sa vansinnigt gott att jag funderar pa om vi verkligen behover aka I morgon.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Efter en period av marmeladsmackor och glassmiddagar :p så är jag nu på spåret igen.

Min nya frukostfavorit är rostat bröd med pepparotsost, rädisor och bladpersilja (från odlingen). Mellanmålen består av jordgubbar, nektariner, kesella vanilj, russin och nötter.

Häromdagen åt jag en halvvarmsallad på quinoa, blomkål, morot, rädisor, gurka, tomater och stekta kantareller.

Igår var jag lat och slö så då blev det pannkakor med jordgubbar och lättkesella.

Idag ska det grillas med stallgänget.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Min trattis-svamp-köttfärssås med pasta ( eller vitkål...) , en chablis till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grillad squash, majskolv och sojakorv, kokt potatis (hemodlad), coleslaw, små kvisttomater, sallat (hemodlad).
Jordgubbsmjukglass (Arla), jordgubbar och lättsaltade lantchips.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Morot, potatis och palsternacka står och rostas i ugnen. Till det blir det halloumi. Kanske slänger jag in lite broccoli och körsbärstomater i ugnen också men troligtvis inte *trött och ohungrig*.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tonfiskquesadillas, morots- och linsröra och chakchouka blev det till middag här. Det blev gott men tog lite tid att laga, så nästa gång nöjer jag mig nog med morotsröra och quesadillas.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hur är det med tonfisk nu för tiden är på röd eller grön fisklista?

Det är ju så himla praktiskt med burkad tonfisk men jag har fått för mig att det är en sån där fisk man inte bör äta. Förut så ersatte jag tonfiskburkarna med makrill i stället men nu har även de blivit av med sin msc märkning :P.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag vet faktiskt inte, det beror också på vilken lista man tittar på. Tror dock att det finns vissa arter som är ok, men jag läste inte det finstilta på burken. Vi gör väl av med 3-4 burkar tonfisk om året härhemma, så jag ska erkänna att jag inte engagerat mig så mycket i frågan. Men i princip tror jag du har rätt, och de flesta tonfiskarterna ska man undvika att äta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Blåfenad tonfisk är hotad och hotet består just i fiske för mat åt människor. Jag tror inte att det står på burken exakt vilken fisk det är. När det gäller tonfisk köpt över disk kan man ju fråga. Gulfenad tonfisk kommer det motstridiga uppgifter om.

Jag äter nästan bara tonfisk som sushi och det blir ju väldigt lite och då brukar inte kommunikationen riktigt vara på den nivån att jag småpratar om fiskarter och jag krånglar ändå med att undanbe mig jätteräkan.

Någorlunda lokal makrill är inte hotad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag vet inte hur det ligger till med tonfisk nuförtiden, undviker det slentrianmässigt, men kolla WWFs fiskguide.

Ikväll firar vi födelsedag här och grisen har önskat grillat. Hur sugen jag nu än blev på grillad fisk(tex tonfisk, mums!) så är det vegetariskt som gäller och nog med halloumi som proteinkälla. Vad har ni för veggiegrilltips- smarriga guckor, fina grönsakstips, bästa tillbehören? Jag har levt för länge på nödproviant, min hjärna är fantasilös och uttorkad, HILFE!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Synd, det är så smidigt med burkad fisk för mig som har svårt att planera min mat långsiktigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hur lång tid innan ska man sätta ihop en tårta som ska ätas imorgon kväll?
Sockerkaksbottnar, francipankräm och jordgubbar som fyllning. Dekorerar imorgon.
Livrädd för svampiga tårtor...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör oftast enkla grillspett. Bara att spetta valfria grönsaksbitar (champinjoner, körsbärstomater, paprika, zucchini, lök, etc) och slänga på grillen. En matig sallad med någon form av bönor (för protein) till.

Min favorit på grillen är dock tofu. Marinera efter smak och grilla skivor. Eller i bitar tillsammans med grönsaker på spett (jag gillar spett).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

+ övriga som varit snälla och svarat:

Aha, funkar tofu att grilla? "Min" vegetarian äter iofs mejeriprodukter, men som komplement till den tänkta halloumin vore det kul att prova med tofu i nån skoj marinad. Har någon tips på hur man bäst marinerar tofu? Fölsegrisen gillar inte för stark mat.

Grönsaksspett brukar det bli och majskolvar är ju himla gott. Lök brukar vi köra, men citron har jag aldrig själv grillat. Hur äter man den? Ska det vara olja eller nåt på och lägger man bara halvor med snittet på gallret?

Känner att jag vill hitta på nåt nytt, men det enkla kanske är det godaste? Har ni någon supersås, favvosallad eller smaskgegga som funkar till grillade smaker?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min erfarenhet är att det svampar sig ganska snabbt. Om jag nu inte hade varit lite småförtjust i svampiga sockerkakstårtor(det känns fel att skriva, för gott låter det verkligen inte) och istället velat undvika svampigheten hade jag lagt ihop den precis före garnering.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag delar dem bara på mitten, och grillar dem med snittytan nedåt i ca 10 min.
Toppen att pressa över fisk, potatis, grönsaker - allt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min mamma gör underbart lagom svampiga tårtor. Helst lägger hon ihop dem efter frukost om de ska ätas på em/kvällen. Dagen innan kan bli lite nattståndet, däremot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp