Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fy vad somrig din lunch lät! Svalkande och sött :d

Ja, jag äter ju ihop med en diabetiker oftast, men idag var jag ensam och frossade loss. Jag tog till och med söt yoghurt! En med smak av vanilj och fläder från Wapnö. Riktigt god, fast för söt i längden som standardyoghurt. Jag använder vanligtvis naturell.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Förbereder kvällens partaj,

- tapenadebrushetta gåslever på detsamma till välkomsttugg
- gazpacho till förätt
-grillad baconlindad kyckling, halloumi och grönsaksspett, potatissallad med sparris och jordgubbar till
- efterätt blir tårta med ett lager mandelkräm, ett med hallon/c-f och ovanpå jordgubbar

Massa gott vin och bubbel.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Vi har nu kommit till Montreal och det Franska koket gor sig verkligen paminnt har. I kvall blir det dock middag hemma i husvagnen, hittar jag bra biffar blir det biff pa grillen utanfor ... annars faller jag tillbaka pa kyckling brost och marmelad sas. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Marmeladsås? (Förresten, inget illa ment, men är särskrivningarna ett medvetet val? Det ser lite lustigt ut på svenska.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Till middag blev det grönsaksfräs på morot, broccoli, salladslök, zuccini och tomat. Till det stekta halloumitärningar. Efter stallet åt jag fruktsallad på jordgubbar, körsbär, nektarin, russin och solrosfrö, en klick kesella light till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Marmeladsås? (Förresten, inget illa ment, men är särskrivningarna ett medvetet val? Det ser lite lustigt ut på svenska.)

Det tog for lang tid inne i centrala Montreal for att det skulle bli marmelad sas (super gott ... men det ar verkligen langkok pa 4-5 timmar) och det blev en sallad i stallet och en mer rejal lunch inne i sta'n.

Sarskrivningarna ar for att jag inte vet vad som ska skrivas ihop och inte langre. Jag skriver ihop dar det inte ska och isar dar det inte ska:crazy: Det varsta ar att jag har last sa mycket pa Svenska pa sista tiden att jag inte nodvandigtvis far till det pa Engelska heller. :cautious:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

På svenska skriver man ihop allt, så det är inte så komplicerat. Däremot skriver man inte ihop beskrivande adjektiv med substantivet - dvs, söt potatis är vanlig potatis som är söt, sötpotatis är sweet potato. En sjuk syster är min syster som är sjuk, en sjuksyster är en sjuksköterska. Särskrivning signalerar alltså att orden inte hör ihop, utan ska förstås vart och ett för sig. Marmelad sås ser på svenska ut ungefär som om du skrivit boll äpple, dvs radat upp substantiv som inte har med varandra att göra, eftersom orden ska förstås tillsammans så ska det vara marmeladsås. Jag har nog aldrig sett att du skrivit ihop där det ska vara särskrivet, däremot skriver du konsekvent isär där det ska vara ihop, som i inlägget ovan, där du skriver marmelad sås som svar på ett inlägg som frågar om marmeladsås. ;)

Ursäkta utvikningen, åter till frågan - vad är marmeladsås för nånting?
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Enkel middag av dagens fynd i grönsaksdisken: ugnsbakade majskolvar, ugnsbakade rödbetor med riven pepparrot och vaxbönor med en klick smör och en skvätt citron.

Gott bröd som vi doppade i god olivolja till.

Blåbärspaj till efterrätt. Även blåbären från grönsaksdisken, men svenska, inte de där amerikanska som de brukar ha.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack for forklaringen ... men rakna inte med att jag kommer ihag.:o

Marmeladsas (HA!:D) ar kyckling som legat i "slow cooker" i en 4-5 timmar med en hel burk marmelad och en massa kryddor. Det blir jatte gott, men det blev inte i kvall heller. Vi ar i Franska Kanada just nu, Montreal, dar allt star pa Franska och inte ett ord Engelska och allt tar en hel evighet. I dag nar vi skulle ha tag pa en bankomat steg vi in i en spritaffar, (och jo, vi vandrade sa klart ut med en kasse fast det var hutlost dyrt) och bankomaten fanns bakom en konstig dorr vid mataffaren. Inte ett ord pa Engelska nagonstans och det ar aldeles for fa som pratar det ens hjalpligt. Amazing!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Din tur låter mycket trevlig! Har den ett syfte eller är det en ren semestertripp?

---

Här tidig lunch idag. Grovt skuren purjo, squash, vaxbönor och späda morötter slungat i het panna med färska majskorn. En snutt överbliven marinerad och stekt tofu och lite fetaost, citron, ajvar och flingsalt på toppen. Blev riktigt fint med den färska majsen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite av bade och. Maken har just pensionerat sig, men har ett par consulting uppdrag har i Canada och vi hade just kopt en storre husvagn (super stor som bara kan dras av en ovanligt stor pick-up truck) nar han fick consulting uppdragen ... sa vi slog tva flugor med en small.:D
Det var dock ruskigt laskigt att kora pick-upen genom centrala Montreal (det maste man ju se!) och formodligen den enda staden vi ger oss in i sa pa djupet. Men maten dar var god.:p

Jag har ocksa noterat manga kulturella skillnader mellan den Franska provinsen och de andra, men en som jag inte hade forvantat mig var att plotsligt fanns alla olika sorters matlagnings gradde och andra mjolkprodukter i affarerna. Produkter som man har i Sverige (fast battre ... jag onskar att jag kunde bunkra) men ar valdigt ont om i USA och de Engelsk sprakiga provinserna. Matkulturen ar helt klart helt annorlunda har an runt resten av den har kontinenten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan man inte parkera bilen och ta sig runt i stan med kollektivtrafiken eller till fots, som man gör i Europa? Eller man kanske inte gör så i Nordamerika?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Flied lice till lunch, så himla gott.
Kryddade med färsk ingefära, vitlök, chili och lime.
Tog mindre ris än vanligt och ersatte med vitkål, gick bra men fick balansera upp med tamarisoya eftersom det blev lite sött med kålen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk schnitzel, kokta morötter, sockerärter och potatis, små tomater, olika sorters sallat, gräddfilssås.
Jordgubbar, vispgrädde, chokladkolakaka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan man inte parkera bilen och ta sig runt i stan med kollektivtrafiken eller till fots, som man gör i Europa? Eller man kanske inte gör så i Nordamerika?

Det finns ingen kollektiv trafik. Eller det finns visst nagon sorts bussar men de har inga bestamda hallplatser och tider eller sa var de bara for vissa sarskilda personer. Kanske med busskort ... svart att veta da de vi fragade (flera stycken) pratade sa dalig Engelska och var Franska har mycket i ovrigt att onska.:meh:
Jatte vacker stad ar det dock, helt i Europesik stil, till och med gator och parkeringar haller de snava matt man har i Europa.:eek:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det hade man sakert kunnat om nagon hade kunnat tillrackligt med Engelska for att beratta om det ... och om det finns infarts parkeringar som man ocksa hade kunnat beratta om. Vi bor pa en campingplats mellan potatis odlingar i Saint-Philippe, mindre an 30 minuter utanfor Montreal, och har finns garanterat inga kollektiva medel. I alla handelser gick det bra med pick-upen i centrala Montreal ocksa sedan vi hittat en valet parkering dar killen korde runt bilar som en galning for att packa in sa manga som mojligt. Lite laskigt var det allt att kora sma gatorna dar.:p Fast under vagen upp till gransen korde jag fel i New York City med jatte trailern bakpa och var tvungen att back tillbaka ut i trafiken:nailbiting: och da jag fixade det har jag nu ganska gott sjalvfortroende.:)

Nu hagrar lunch med ett par harda mackor med skivad lok, tomat, avacado och massor med salt och peppar medley sedan ar vi pa vag ut ur det Fransk talande Kanada.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Wikipedia är din vän, där finns basinfo om de flesta större städer! Jag tänkte att ni hade kunnat parkera bilen istället för att försöka knö er runt trånga gator med en stor pick up. Så brukar vi göra när vi bilar mellan storstäder, det behöver ju inte vara en stor infartsparkering, utan man kan ställa bilen i ett parkeringshus eller vad som helst. Bil är oftast det absolut knixigaste sättet att ta sig runt i en storstad, tycker jag, allrahelst en man inte känner till. I alla städer jag har varit i som har tunnelbana, så kan man sedan få info och biljetter till tunnelbanan vid närmaste tunnelbanestation, ofta är de ju utmärkta på stadskartorna, så de brukar gå att hitta.

Det finns ju många städer i världen där folk inte kan så mycket engelska, men just tunnelbanesystem tycker jag oftast är sig hyfsat lika världen över, de brukar vara begripliga (och biljettförsäljarna tålmodiga) även om man inte kan språket.

Det verkar ju tråkigt om ni inte vågar er in i städerna för att de är för bökiga att köra bil i, menar jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Well yes ... det forutsatter att man har ett fungerande internet ... (dessutom hittar man mer rattvisande uppgifter pa stadernas egna sidor, wikipedia har manga fel ;)) Jag har alltid klagat att USA har det samsta cellular system i varlden, men en upprord kanadensare bankade pa disken (nar vi forsokte fa forbetalda internet stickor) och forklarade att Kanada ar i botten pa varlden ... och banne mig om han inte har ratt.:cautious:

Nu ar det inte sa mycket radsla att kora inne i stader som hindrar oss, jag korde ju faktiskt genom New York City med jatte husvagn (och intill centrala Montreal aven om vi lamnat husvagnen da) utan mer brist pa storstader efter vagen.:p Dessutom far vi inte in trucken i parkeringshus, den ar bade for hog och lang. Det hade naturligtvis funnits vagar att lamna bilen om vi velat ... men maken gar inte sa bra efter sin cancer behandling och tycker att det ar jatte jobbigt att lamna bilen bakom da han inte vet hur langt han maste ga, sa vi fortsatter att resa med bil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp