Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmm, sätter ihop dem imorgon bitti då. Den får ju inte vara torr heller.


Vad har ni för favorittårtfyllningar? Mandelkräm är spikat, men sen velar jag.
Funderar på hallon för att få lite syra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår var det grillning med stallet. För mig blev det grönsaksspett med spetspaprika (röd och orange), champinioner och zuccini och en halv grillad halloumi. Jag köpte någon grillolja till men jag orkade aldrig ha på den och inte blev det kryddat heller + att jag blir så otålig av att grilla så jag åt det innan det blev klart. Jag är inte så bra på att grilla...

Idag blev det grönsakspytt på resterande spetspaprika, en halv zuccini, lite salladslök, en champion och en näve tomater, resten av haloumin nu tärnad och stekt samt en bit bröd till. Btw är detta mycket för en lunch (en paprika, en halv mellanstor zuccini, en näve tomater och en halv halloumi ost + en skiva bröd)?

Jag är en kvinna av standardstrl (167 cm lång 65 kg tung) rör mig måttligt kontor på arbetstid stall på kvällarna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, det låter väl som en normal och rätt bra lunch? Grönsaker kan man aldrig få för mycket av i kosten tycker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är av ca samma format och livsstil och hade försökt äta lite mindre halloumi till lunch. Men det beror ju på resten av dagens måltider också. Jag äter vanligen mer till middag än till lunch.

Grönsaker äter jag tills det står ut genom öronen, ingen återhållsamhet är motiverad vad gäller grönt.

Men du är ju lagom och håller du vikten så funkar det ju.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pebre eller sån där spansk sås man gör på mandel, bröd, tomat, lök o paprika som ugnsrostas är väldigt gott till allt grillat. Grillade grönsaker är jättegott, bäst tycker jag skivad sötpotatis,zucchini, hela små tomater, kryddade champinjoner, paprika och skivad aubergine blir.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har gått från 51 kg till 65 kg på 2 år och några månader. Troligen för att jag började med stämningshöjare (medecin) då blir man tydligen väldigt hungrig :d. Så jag försöker hitta någon ny balans i mitt ätande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hade nog inte blivit mätt på mindre halloumi såvida jag inte ätit ett par-tre skivor bröd till, och då slutar det för min del gärna med onyttigheter på eftermiddagen för att jag är hungrig. Är ungefär lika stor som du, 165 cm o 61 kg, stillasittande arbete.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså det låter väl bra och lagom. Jag hade nog gärna ätit halloumin mer som tillbehör(brukar äta 1/4 eller 1/5) och inte som ensam protein- och fettkälla och istället haft en aning olja på grönsakerna och lagt till lite bönor. Grönsaksmängden låter rimlig och jag brukar tänka att den enda övre mängdgränsen för grönsaker är att jag ska ha rum för annat också och inte äta mig mätt på enbart grönsaker. Jag är en bit längre än du och väl lite spetigare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gillar att ha flera röror hummus är en favorit, tsatsiki fungerar också till nästan allt grillat och är bra om man har något som är starkt. Vill man göra det lätt för sig tar man bara lite av sin favorit tjockis mjölkprodukt (creme fraise, yoghurt, kesella, gräddfil...) och har i vitlök salt och peppar. Rundare smak får man om man har i en skvätt olivolja med och kanske någon ört man fyndar i trädgården. Eller så kör man en sommarklassiker gräddfil och gräslök.

Jag brukar tänka att har jag två såser så är den ena grönsak/bönbaserad och den andra mjölkproduktsbaserad då brukar det bli bra balans.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pebre eller sån där spansk sås man gör på mandel, bröd, tomat, lök o paprika som ugnsrostas är väldigt gott till allt grillat. Grillade grönsaker är jättegott, bäst tycker jag skivad sötpotatis,zucchini, hela små tomater, kryddade champinjoner, paprika och skivad aubergine blir.

Jamen, det låter perfekt! Pebre eller dylikt blir det en mild variant på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hoummus är lite uttjatat här(så smidigt att få lite protein med såsen och så gott). Jag hade inte tänkt ha någon mejeriproduktbaserad(!) sås, men det kanske är fint med en mild och sval yoghurtsås?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag som är lite känslig :o för starka saker (chili) är alltid tacksam om det finns en eldsläckare (mjölkbaserad sås) i närheten ;).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jamen, det låter perfekt! Pebre eller dylikt blir det en mild variant på.

Ångrar mig. Har googlat spansk mandelsås och det får det bli! Låter som en sås helt i min smak.

Och ja, jag spammar tråden, men jag har druckit för mycket kaffe idag och går på högvarv...:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då blir det en mejeriproduksbaserad sås också. Grisen är lite klen med starka smaker.

---

Nu sticker jag och handlar, tack alla för grilltipsen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Trevligt somrig matdag idag.

Lunchen bestod av stora mängder jordgubbar, två såna där platta persikor, en banan. Skar det i bitar och hällde på en skvätt yoghurt. Det blev två portioner, alltså, för det var så gott.

Till middag sallad på rucola, resten av jordgubbarna, lite småtomater, hackad lök med generöst med olivolja och balsamvinäger. Till det en bit saganaki.

Monster: Jag läste igenom din lunchbeskrivning en gång till och kom fram till att jag skulle ha fyllt på med mer grönsaker av någon fiberrik sort, tex broccoli, för att slippa äta mig mätt på osten. Att "tillsätta" fett för fettets skull, bedömer jag helt överflödigt i mitt liv, men jag hade ju stekt grönsakerna i en normal skvätt olivolja. För smakens skull, och rent krasst blir man ju inte mätt utan att även äta lite fett.

Men det där beror mycket på vad jag hade ätit dagens övriga måltider, i normalfallet ser jag middagen som den största måltiden, både upplevelsesmässigt och ur kalorisynpunkt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då hade vi ju gjort lite likadant med Monsters lunch, bortsett från att jag vore lite mer mån om att ersätta en del av osten med något protein(bönor tex). Det beror bara på att jag äter så mycket vegetariskt att mina övriga måltider under dagen knappast innehållit överflöd av proteiner.

Fy vad somrig din lunch lät! Svalkande och sött :d

---

Födelsedagsmiddagen blev mycket lyckad! Grillade halloumi, majskolvar och citron samt spett med aubergine, marinerade champinjoner, paprika, rödlök och squash. Gjorde ljummen färskpotatissallad, en grönsallad och en bönsallad. Velade ju lite kring såserna, så det fick bli tre stycken; en squash- och äppeltsatsiki med ruggigt mycket vitlök, en mildare yoghurtsås med örtkryddor och så kvällens höjdpunkt - den spanska mandelsåsen! Läste ett gäng recept, men höftade mängderna och fy sjutton vad god den blev!!! :d Folköl på flaska till.

Marängig mäktig nöttårta med mörk choklad och kaffe.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad kul att du tyckte om den! Det finns ju massor av varianter på den, och det brukar sluta med att jag höftar ihop något baserat på lite olika recept också, men gott blir det - och den är ju inte särskilt onyttig heller.

Edit: Romesco heter den, men t ex salvitxada och mojo rojo är också liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, tack snälla för tipset! Den blev verkligen oanständigt god och jag kommer definitivt göra varianter på den i framtiden. Tror att den blir ännu bättre med mer hetta, men mesade lite ikväll för att alla skulle kunna äta den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp