Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sista civiliserade måltiden på ett tag innan festival och sen SM-kosten gör intåg i mitt liv: Grillad dragon & honungsglaserad kycklingfilé, ugnsrostad sötpotatis, färsk lök & betor, hickorysås, bruchetta med extra persilja + tapenade, mjölk i glaset. Färska ölandsjordgubbar och ovispad (det är snoräckligt med vispad!) grädde till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sojakorv, potatisgratäng (Ica), körsbärstomater, rucola, gurka, balsamvinäger.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

De där goda grillkorvarna med timjan och vårlök, grillade riktigt ohälsosamt svarta ... Intogs med hemgjorda chips (pommes) och en massa vinäger ovanpå dem. Mums!!

Gjorde förresten en Västerbottenspaj i alla fall, den blev grymt god och stod för ett årsintag av fett, ungefär ;-)(Och tack, honung, för tipset om Boxholmsost!! Den tyckte till och med min kräsne man om, fast jag valde inte pepparsorten utan den vanliga, vällagrade. Jag tog ungefär 1/4 av den och resten Västerbotten.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pasta med färska blåmusslor kokta i en enkel tomatsås med mycket vitt vin. Mer vitt vin till. Underbart.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En halv sjö med stuvad spenat, rårakor gjorda på en potatis var, kall sås gjord på gräddfil, lite majonnäs (som, apropå fråga i tråden, är från Findus), hackat äpple, smörgåsgurka och paprika samt salt och peppar, och till detta... Tada! Findus panerade torskpanett! :D Gott blev det iaf.

I morgon blir det utelunch med särbon, någonstans på Södermalm troligtvis. Jag har flaggat för indiskt eller östeuropeiskt men vi får se om jag får min vilja fram.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, nu när jag hänger mycket hemma hos mina föräldrar så blir det absolut så! När jag är hemma hos mig i mitt trånga lilla kök är det en bra dag om jag ens blandar Varma Koppen. fast jag får försöka ta itu med det :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är också hemma hos mina föräldrar (fast nu är de bortresta) och lagar mat i bra kök.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ett vettigt kök och lite draghjälp är inte så dumt. :)

Mitt kök är också hyfsat pyttigt och så fort det är ett par muggar och nån tallrik i diskhon är det FULLT. Då går jag omvägar runt diskbänken och lever på frukt och yoghurt istället för att röja. Att ta itu med diskberg på fastande mage går bara inte. Anar vi ett moment 22?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och jag har precis packat in och fyllt koket i husvagnen. Nu ar vagnen av modell storre, men maken och jag ska leva i den med tva rottisar under flera manader medan vi kor tvars over Canada och USA. Det ska bli interessant att se hur det gar och vilken sorts mat jag far till.:p

Jag har lagt in och tankte gora grillad, fylld vidala lok forsta kvallen (i morgon eller Torsdag kvall) och till det formodligen en bit god fisk och ett glas kallt vitt vin for att fira att vi kommit ivag. Vi far se hur det gar. lol
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Laxburgare, tzatziki, hela små färskpotatisar som rostats hela i ugnen med mycket salt, en stor sallad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pasta med färska blåmusslor kokta i en enkel tomatsås med mycket vitt vin. Mer vitt vin till. Underbart.

Det är helt okej om du absolut vill att jag kommer på middag någon dag. Om du tjatar så KAN jag väl ställa upp. ;)

Ikväll - matjessill, färskpotatis, gräddfil. Fick dock en chock då matjessillen inte var i bitar utan hela gigantiska filéer! Fast det var ju bara att ta fram kniven ;)

((Det stod "Tillverkad i Bohuslän" på sillburklocket vilket jag tyckte var otroligt roligt. Sillarnas föräldrar kanske inte vill att alla ska veta var sillen ifråga tillverkades? De kanske hade varit på dirty weekend på Vinga? Isåfall är sillen ju inte alls tillverkad i Bohuslän?))
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag vet! Officiella gränsen mellan Bohuslän och Västergötland går ungefär mitt över Hisingen. Vinga tillhör Styrsö socken som tillhör Askims härad som tillhör Göteborgs kommun men delen av Göteborgs kommun som hör till Västergötland.

Med andra ord ligger större delen av Göteborg i Västergötland.

(Ja, min pappa är oroande intresserad av västkustens geografi ;))
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Midsommar i miniformat. Löksill och potatis, gräs-och rödlök, gräddfil och weissbier ( weihenstephaner) samt knäckebröd

Blir jordgubbar om en stund om vi orkar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har alla slutat äta nu igen? ;)

Nu ska vi se.

Fredag: stekt makrill (Så. Jefvla. Gott!) med färskpotatis och "mjölksås" - man vispar ur pannan med lite mjölk, dill och soja bara. I min släkt äter man inga grönsaker till stekt makrill - jag hade gärna haft lite stuvad spenat eller så till, men spenat går inte hem hos föräldrarna och är jag i Hunnebo får jag vara så god och äta det jag får ;)

Lördag: grillad benfri kotlett med klyftpotatis och lite potatissallad samt cruditéer med någon sorts gräddfilsdipp.

Söndag: jag gjorde färsbiffar med chili och fetaost, serverat med spaghettini och långkokt färsk tomatsås. Jag och pappa tog med oss en flaska rödvin från Hunnebo som var det äckligaste jag har druckit på väldigt länge. Undvik Cabernet Sauvignon från Chavet. Det smakade som en blandning mellan stark saft och barnglögg. Dessutom bara 5,5% alkohol, upptäckte vi, vilket ju inte direkt höjer smakupplevelsen. Hellre dricker jag barncider - eller för den delen bubbelvatten - än lågalkoholvin.

Måndag: antipasti. Här var vi tvungna att ta en flaska Chill Out Shiraz för att kompensera för söndagens antiklimax.

Igår gjorde jag torskrygg i foliepaket med pepparrotssmör, kapris, en skvätt vitt vin och citron. Ugnsbakade potatisar till - ville göra pressad egentligen men inte på färskpotatis - och bouchons muqueux verts. Något argentinskt Sauvignon Blanc till, jag köpte en halvflaska så vi fick en skvätt var till maten.

Idag vet jag inte riktigt vad jag ska äta men fick ett paket kallrökt lax så det blir väl den och... något till. Har varit på utflykt till Alingsås idag och åt en fantastiskt god räksallad med avocado och melon till sen lunch så jag är faktiskt inte särskilt hungrig än så länge. Kanske går och köper lite danskt rågbröd bara och gör lax- och pepparrotssmörgåsar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nästan, lever i matmisär denna vecka.
Kvarg, kvarg och kvarg. Och keso.

Ikväll blir det dock röd curry med kyckling, broccoli, salladslök, brysselkål och paprika.
Fredag börjar semestern, då blir det lyx och gåslever i en vecka hos föräldrarna, laddar för detta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev misär.


Av någon outgrundlig anledning avskyr jag att smaka på maten när jag lagar den, går på doft och känsla.
Är jag skeptisk tvingar jag sambon att smaka.

Nu köte jag en annan röd curry än den vanliga, blandade ihop grytan och serverade.
Det visade sig att den var röd, men totalt smaklös.
Har alltså ätit kyckling med grönsaker i varm kokosmjölk.

Tryckte i en halv citron för att få det ätbart, men är grymt besviken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp