Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tycker du att kycklinglår blir bättre än hel styckad kyckling? Är det något mer man bör tänka på när man gör gryta på kyckling?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tofu som jag skar i stavformat som stektes i diverse kryddor, blandade sedan ned wokgrönsaker och iMat. I slutet hällde jag ned kokta nudlar och rörde ihop allt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tycker du att kycklinglår blir bättre än hel styckad kyckling? Är det något mer man bör tänka på när man gör gryta på kyckling?

Ja, det tycker jag, det blir ju jämnare bitar som blir klara samtidigt, med en hel styckad kyckling blir bröstbitarna färdiga före lårbenen, och just de kan ju dessutom bli lite torra om de får koka för länge. Skrovet och vingarna blir inte bra i gryta, tycker jag - skrovet tar för stor plats i grytan och har inte mycket kött på sig, och vingarna är det knappt heller nåt kött på. Jag brukar ta undan skrovet och koka soppa på istället (det blir perfekt, benen ger en god buljong, och sen plockar man av det kokta köttet när buljongen är klar och har lagom mycket kött att lägga i soppan), och vingarna samlar jag i frysen tills det är lagom många för att laga buffalo wings. Och eftersom ändå inte hela kycklingen passar i grytan, så köper jag hellre de bitar jag behöver. Jag gör bara gryta på hel kyckling ifall det inte finns ben att köpa.

Jag brukar alltid ta av skinnet innan jag bryner bitarna och lägger i grytan också, kokt kycklingskinn är ingen höjdare. Därför föredrar jag kycklinglår, de är enklare att flå än kycklingben.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad ska jag gora for middag i kvall? Vi har haft kyckling flera ganger den har veckan ... och i gar kvall var det stek med bakad potatis ... vad gora, vad gora?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens middag blev en symfoni av rester från gårdagens studentmottagning. Tre olika kycklingfilévarianter - en kallmarinerad, en vitlöksrostad och en chili & apelsinkryddad, alla skurna i tunna tunna skivor. Potatissallad av färskpotatis med gräslök och rödlök och vit druva & kapris - men det var så lite kvar av den så det kompletterade vi med vanlig kokt färskpotatis, sparris och kall dragonsås & hyvlad parmesan, räktårta, VB-paj, sallad med fetaost, mortadella och färska skärgårdstomater & vit gurka, surdegsbruchetta med svart tapenade.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Brunch - stekt ägg & bacon + stekt rostabrödskiva, sallad från igår/förrgår (fortfarande fräsch!), vattenmelon, passionsfrukt och ananas-skivor från förrgår, och peppar/grillchips med ranchdressing under tiden baconet stektes.
Det kommer bli en hård vecka på gymmet. :o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Potatissallad med citron och dill, sojakorv.
Kladdkaka, jordgubbar och vispgrädde.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det tycker jag, det blir ju jämnare bitar som blir klara samtidigt, med en hel styckad kyckling blir bröstbitarna färdiga före lårbenen, och just de kan ju dessutom bli lite torra om de får koka för länge. Skrovet och vingarna blir inte bra i gryta, tycker jag - skrovet tar för stor plats i grytan och har inte mycket kött på sig, och vingarna är det knappt heller nåt kött på. Jag brukar ta undan skrovet och koka soppa på istället (det blir perfekt, benen ger en god buljong, och sen plockar man av det kokta köttet när buljongen är klar och har lagom mycket kött att lägga i soppan), och vingarna samlar jag i frysen tills det är lagom många för att laga buffalo wings. Och eftersom ändå inte hela kycklingen passar i grytan, så köper jag hellre de bitar jag behöver. Jag gör bara gryta på hel kyckling ifall det inte finns ben att köpa.

Jag brukar alltid ta av skinnet innan jag bryner bitarna och lägger i grytan också, kokt kycklingskinn är ingen höjdare. Därför föredrar jag kycklinglår, de är enklare att flå än kycklingben.

Tack för experttips! Koka buljong och soppa är nog lite överkurs för min del dock.

Jag gjorde kycklinggryta i eftermiddags, att ha till är skönt att slippa laga mat och röja i köket på kvällarna när man är själv med barnet.

Jag tyckte att Hyacinths tips tidigare i tråden lät spännande så jag gjorde enligt det, och det var lite lustigt för när jag var klar så sa sambon "har du inte gjort den här förut?" och då kom jag på att det har jag ju, det var förra och enda gången jag gjort kycklinggryta.

Jag gjorde på en hel kyckling och två kycklingben. Det blev bjärekyckling, de har inte ekologisk kyckling där vi brukar handla. Jag flådde inte delarna innan jag stekte dem, var och en får istället ta av skinnet innan man äter. Jag hittade inte lagerbladen men la i lite kapris istället.

Vi åt dock inte det här till kvällsmat utan tomatsås med aubergine, zucchini och mozzarella och linguini.

Jag bakade tomaterna i ugnen i några timmar med lite olivolja och salt och sen gjorde jag en tomatsås och la i de ugnsbakade grönsakerna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall gjorde jag ett recept jag sag pa Facebook ... imagine that ... nagonting FB faktiskt gav mig.:p Barbecued lok fylld med gorgonzola, smor, bacon och lite kryddor. Helt fantastiskt gott. Det blir definitivt fler ganger.
Annars hade vi grillad brisket med bakad sotpotatis och sa loken forstass. MUMS ... jag ar supermatt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag fick kycklinggyta igår, just med diverse bitar av kyckling i, inte enbart filéer. Det var en iransk/kurdisk rätt så den hade säkert kokat jättelänge och var absolut inte torr. Kryddningen var god, men jag lyckades inte klura ut vilka kryddorna var riktigt. I grytan fanns även aubergine för att neutralisera syran från de omogna insaltade gröna druvorna som också ingick. Basmatiris på persiskt vis till plus en sallad på spetskål och oliver som var otroligt god, inte heller där fick jag klarhet i kryddningen.

Glass och en underbar fikonkompott till dessert.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Undrar hur många här inne som redan bestämt vad som ska spisas på Midsommarafton? Vore intressant med lite kul tips. Helst såna som inte innehåller sill, då Mannen vägrar gå i närheten av ett matbord med sill.

Midsommarmaten kan ju bli lite för traditionell ibland (även utan sill...) så om någon här har nya friska idéer som ni tänker genomföra, dela gärna med er!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lutar nog åt att en rätt väsentlig del av att fira högtider är att maten är hyfsat traditionell. Det är väl i stort sett det högtiden består av, förutom umgänge, tänker jag.

Nu har jag inte kollat av om alla mina tilltänkta gäster äter sill ännu, men jag räknar med att förutom sill, bröd, potatis och sådant även servera förslagsvis en sparrispaj och rökt lax.

Att inte ens få ha sill på bordet, skulle jag inte ställa upp på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Midsommarplanerna är inte färdiga än, men var jag än firar hoppas jag på att få laga och äta en gudomligt god paj som jag lagade första gången för två år sedan. Det är en västerbottenostpaj med grönsaker i: Sparris, körsbärstomater, broccoli, paprika och babyspenat. Så otroligt god! Hittade receptet i en Buffé-tidning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I går fick jag älg, färskpotatis, gräddsås, rödvinbärsgelé och kokt rödbeta. Svågern hade inte tjuvjagat utan det var en stackars trafikskadad älgko som blivit räddad från sina plågor. Rödbetan med en klick smör och sedan även en färskpotatis med en klick smör var pricken över i. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, det är ju sant, jag äter ju helst inte pasta på julafton.

Helst vill jag ha ugnsbakad (hel) lax med en massa grönt i och utanpå, och gärna en god paj med Västerbottensost. Men den blev inte poppis hos en viss familjemedlem (samma medlem som hatar sill och även nubbe) och jag är den som "drar lasset" vad gäller helgfirande, så jag behöver komma på nåt som alla gillar. Jag tycker i och för sig det är roligt med helgfirande, och drar gärna det lasset, men lite drar jag nog i motvind.

Just nu funderar jag på att grilla, då kan jag lägga till lite nya saker på grillen, plus ett gäng nya röror och andra tillbehör som jag kan fixa i förväg. När jag tänker efter kan jag ju faktiskt sno in en öring i folie och lägga på grillen, så får åtminstone jag min fisk ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blir sill av olika sorter ( lök, matjes, och nån mer variant) färskpotatis, gräddfil, gräslök och rödlök, samt knäcke och västerbottenost till lunch. Köttbullar till barnet.

På kvällen grillar jag en lax eller öring, serverar med potatis och örtsås, samt sallad. Jordgubbspavlova till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Idag små färsbiffar med citronzest och timjan, till det åt jag stekt broccoli-vitkål-pinjenötter-flagad mandel.
De andra toppade med pasta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp