Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nudlar med strimlade grönsaker stekta i sesamolja och chili, stekt laxfjäril och en liten grön sås på citronmeliss, koriander, thaibasilika och mynta som jag mixade med pressad lime och rapsolja. IPA till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Först Hooters, sedan kycklingbröst. Jag anar ett tema! :D

Här blev det blandmiddag; först bruschetta eftersom vi hade både tomater och lantbröd som sjöng på sista refrängen hemma. Sedan kycklingvingar som min sambo penslade hemgjord(fast inte av oss) grillsås på och körde i ugnen, först på låg värme och sedan med grill.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det uppvärmd hirsbiffsröra och en sallad på champinioner, rädisor, salladslök och selleri, senapsvinägrett på det. Gott. Till efterrätt blev det kesellavanilj med nektarin, frysta hallon och rostade solrosfrön.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kämpar med att lära mig uppskatta vegetarisk mat och det här var det första som jag blev riktigt nöjd med. Klipper in från bloggen så ursäkta uppstyrd text.
Jag använde oranga linser för första gången, jag har egentligen tröttnat på linser, färgen gör all mat trist och ja, jag äter med ögonen. De oranga linserna tog dessutom bara en kvart att koka, ytterligare en fördel.

Här är receptet:

250 gram linser

2? liter vatten

1 buljongtärning

1 jättestor gul lök (model barnhuvudsstor) i bitar

2-3 dl djupfrys spenat

3 dl passerade tomater

4 vitlöksklyftor

1 tumsstor bit ingefära

1 tsk vitpeppar

1 tsk paprikapulver

1-2 tsk salt

1 ruskigt övermogen gul banan

Släng allt ovan i kastrullen, på med locket och låt koka tills det är mjukt och du gillar konsistensen. Smaka av med grädde, jag tog ca 1,5 dl.

Klart. Och detta var alldeles otroligt gott, något av det godaste i linsväg jag ätit. Jag tänkte servera det med ris men det behövdes inte, det var gott ändå. Jag tror att de här orange linserna är min grej, kan till och med tänka mig att man kan lura i dem i ett och annat barn och få dem att tro att det är köttfärsås (om man tillagar det korrekt). Hemligheten för mig för att bli tillfredsställd av vegetarisk mat är att ha i grädde eller massa olja för jag behöver fettet, uppenbarligen. Det här med LCHF och vegetarinism verkar vara svårt att få till om man inte vill leva enbart på ägg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Upplys en fåkunnig: Vad är Hooters?

En restaurangkedja i USA där servitriserna är, ja, inte helt topless men nästan. Dom går runt som små Bunnies, ungtefär.

Men dom har säkert god mat. Jag var där en gång för 20 år sen, ungefär, och minns inte. Men servitriserna ser likadana ut idag om jag inte misstar mig. Det är väl Hooters Varumärke.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Borttaget. Bilden gick inte fram och jag vill inte lägga in dem på min fb-sida för att det ska fungera ;-)

1.bp.blogspot.com/-MHJdDyS2dNo/UGrblUJTngI/AAAAAAAAOJU/alRMSyHl9Jw/s1600/hooters+(799x800).jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aha, jag googlade förut, men när jag såg bilderna trodde jag att det var reklam för ett livsstilsmagasin för män, och orkade inte kolla närmare.

Det verkar ärligt talat inte vara en restaurang i min smak. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Vi hade hoppats dra upp några makrillar här på förmiddagen, men ingen fiskelycka. Här uppe säger traditionen att man inte får någon makrill före Börjedagen (imorgon) så vi får väl se ;)

Kompenserar med lax till middag ikväll.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk burgare, coleslaw (med spetskål, morot och yoghurt), kokt färskpotatis, röd spetspaprika, gurka, yoghurt med dill och citronolivolja, olivbröd.

Till efterrätt blir det sockerkaka, jordgubbar och vispgrädde.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu börjar jag så smått kunna skörda lite på min balkong. Idag knep jag några mangoldblad, en massa bladpersilja, märgärtor och ruccola och gjorde en sallad med kidneyslemproppar(att jag kom ihåg det trots lång frånvaro i tråden är väl värt en guldstjäna, va?), feta och vinägrett.

Blev smaskens och nu är jag riktigt taggad att klämma in mer ätbart på balkongen. Och mycket sugen på sött eftersom lunchen blev så sen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej inte ar Hooters sarskilt "classy" ... men de har de i sarklass godaste wingsen och nar nu de Svenska gasterna insisterade (en av dem var pa Hooters forsta gangen som 18 arig kille och nar det nu var hans fodelsedag sa blev det ett besok:p).

Hooters Tjejerna pa Hooters har alltsa inte bikini ... de tajta t-skjortorna och korta shortsen racker sa gott. Det ar dock forvanansvart mycket familjer som ater lunch dar ... och forvanansvart fa man utan kvinligt sallskap.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här uppe säger traditionen att man inte får någon makrill före Börjedagen

Det är väl 9 juni? Jag kom att tänka på makrill igår och frågade i fiskaffären, men de sa att jag nog får vänta till midsommar på lokal makrill i år pga den sena våren (eller nåt). (De har ju makrill från typ utanför Frankrike, men det ville jag inte ha.)

kidneyslemproppar(att jag kom ihåg det trots lång frånvaro i tråden är väl värt en guldstjäna, va?)

Absolut!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kalas, uppnått paltkoma.

En ljuvlig sparris-chèvre-muskotpaj, och en med spenat-valnötter-parmesan-soltorkade tomater, oliver, melon, bubbel och rosé, choklasmousse med jordgubbar.

Sparrispajen var att döda för, himmelsk!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är väl 9 juni? Jag kom att tänka på makrill igår och frågade i fiskaffären, men de sa att jag nog får vänta till midsommar på lokal makrill i år pga den sena våren (eller nåt). (De har ju makrill från typ utanför Frankrike, men det ville jag inte ha.)

Jajamensan! Fast makrillarna verkar inte ha några almanackor i år heller ;)

Vi försökte på dörj igår, det är på meta man ska kunna få efter Börje, men garnmakrill brukar ju finnas tidigare. Har dock inte sett någon - eller hört om någon som fått några större mängder ännu i år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp