Tittar in i ditt kök del 27

Det jag lagade igår kommer jag göra fler gånger. Grillat som var både snabbt, enkelt, gott och BILLIGT!
Skulle jobba till rätt sent så kvällen innan marinerade jag fyra minutfiler av kyckling( går att ta vanliga och banka ut dem) i saften från en citron + zest, 1 msk honung eller sirap, en rejäl skvätt rapsolja, chiliflakes, citronpeppar, en skvätt soya och salt. Låt ligga i en plastpåse över natten. Observera att kycklingen kommer bli rimmad och ändra lite färg där av. Det är inget fel på den för det.
Rensade sen kylskåpet på lämpliga grönsaker och skar i lite grova bitar. I mitt fall paprika, lök, sparris och frysta haricots verts. Ha dem i en påse och häll på 50/50 sweet chilisås och rapsolja. Låt marinera över natten i kylskåp.

Rörde ihop ett aromsmör på smör, torrostade jordnötter( OLW, viktigt!), persilja, citronsaft, cayennepeppar, vitlökspulver och flingsalt.

Tänd grillen och låt den bli riktigt varm. Och så till supertricket! Ta en rå potatis och dela den på mitten, gnid snittytorna NOGA mot grillgallret. Nu kommer inte kycklingen fastna! Låt kycklingen droppa av överflödig marinad och lägg på grillen. Häll grönsakerna i en grillkorg så att överflödig marinad hinner rinna av innan den ställs på grillen. Kör kycklingen till 72. Salta och peppra. Servera med aromsmöret och potatissallad till om nån är extra hungrig.
1717745256092.png

Senast ändrad:
Efter en sjukt stressig dag med möten, elbortfall och besök av servicetekniker från Iberdrola och fix av trasig varmvattenberedare och hämtande av nybesiktigad bil.

Så är det att lyssna på Jackson Browne (fars favoritartist som han turnerade ihop med på 1980-talet) på cd-spelaren och skivorna som fanns här. Och äta min nyinköpta bläckfisk.

IMG_6939.webp

Jag gjorde faktiskt riktigt god middag ikväll. Utgick från receptet nedan och gjorde lite ändringar. Hade inte nog med soja. Trodde jag iaf tills sambo visade var 1 liter stod efter jag var klar. 😅 Så tog Jerez-vinäger och rödvinssalt. Bytte också kött mot kyckling och oregano mot libbsticka. Och kan ha haft lite mer oliver och feta. 😇
Himla gott iaf!

https://www.coop.se/recept/grekisk-pyttipanna/

Maken och jag stannade till vid "the Conservatory" en bar som vi atit vid manga ganger. Allt vi ater dar ar forratter. :p Vi burkar borja med "breaded" med "corn meal" och friterad portabello strips med tomato yam. (SA himla gott!) foljt av poutine, Canada's national ratt.

Vi har varit dar manga ganger och atit poutine ... I dag var det inte alls lika gott eller authentic. Jag gissar att sasen var gjord fran en pase, :meh: och det var inte "cheese curds" utan ost randomly hackad. Inte vad jag forvantade mig.

Hittade fina nystyckade lammkotletter och helt perfekt mogen mango idag som inte kunde lämnas i affären. Ska se om min lokala Hemköp kan tänka om och ställa in slaktaren mitt i butiken för att jobba, det är verkligen ett bra sätt att få med sig kunskap om maten. Mitt Rioja för 1,30 med det mesta i skyn - passade bra till men tillförde inte heller riktigt något. Ett enkelt glas rött helt enkelt. Med tanke på de fina lammkotletterna kanske jag skulle gått upp ett par nivåer med vinet.

IMG_6977.webp

Lammkotletter i vitlök, chili och olivolja ihop med en sallad med mango, rödvinssky och chilimajo på sida - plussat med späd snabbstek sparris och lite kapris på toppen.

Jag gjorde n paj lite efter detta receptet:
https://recept.se/recept/sommarprimorpaj

Hade inte i lök utan purjolök och hade i zucchini också + att jag förkokte och skivade mina potatisar. Himlans god! Så god att fast jag ätit min portion och var lagom mätt var jag sugen på mer paj, smaken gav verkligen mersmak av just mer paj! Så, innan läggdags lär jag behöva äta lite så värmer en liten bit till...

Har en pajdeg till, köper pajdeg eftersom jag är lat, kanske mest. Tänkte göra någon annan variant av den. Men paj går väl utmärkt att frysa? Hemgjord alltså?
Kokte extra mycket potatis, skivade dem innan jag la dem i grytan, så har mycket kokt skivad potatis kvar, så det får vara i. Funderar på att ha i kyckling också denna gången. Och sparris då förstås. Älskar sparris!

Fyra sorters sill till har hunnits göras och testats sedan sist.

En öl- och löksill som vid första testet var lite av en besvikelse, smakade bara löksill. Fem dagar senare var dock ölsmaken betydligt mer framträdande och gav en intressant touch. Sambon tyckte då den blev riktigt god, jag var fortfarande inte så imponerad.

En sherrysill med tomatsås, torr sherry och fruktansvärt mycket socker. Denna var rent äcklig tyvärr. Första tuggan var ja.. nästan provocerande? Det är en otroligt kraftig, nästan käftsmäll av vinbärsgele, sedan avtar det i bara sött, sött sött. Vi slängde faktiskt det sista av denna, det var oätligt.

Senap- och dragonsill med smetana var en favorit hos mig. Dragon är ju inget man använder speciellt ofta i köket så i alla fall jag har nog aldrig tänkt på hur otroligt framträdande just dragon är i bearnasiesås, man tänker ju mest på det som ja.. bea-smak. Detta smakade lite som senapssill med en tydlig touch av bea! Låter ganska illa men var riktigt, riktigt gott. Smetanan gjorde den väldigt len och krämig.

Och till sist en Citron- och pepparrotssill. Denna var väldigt stark, på det där sättet som går upp i näsan direkt men inte sitter i, typiskt pepparrot med andra ord. Smakade väldigt mycket citron trots att det bara var zesten. Sambon tyckte jättemycket om denna, jag var inget fan. Tror mest det är för att jag sakta börjat inse att jag inte är så förtjust i citron över huvudtaget, tyvärr.

Ikväll orkade vi inte riktigt. Så vi åt färdig färska tortellini med pumpa och salvia. Till dem hade vi kycklingköttbullar och någon pastasås med riccotta i. Och på med färsk basilika i mängder. Ändå helt ok!

Jag värmde rester från i går både till lunch och middag i dag. Kycklingpaj med kokt potatis i, kyckling förstås, zucchini, paprika (röd och grön), svamp och sparris. Och på det mozzarellaost och lite riven ost. Så väldigt väldigt gott!

I morgon ska jag nog göra fiskpudding igen!

Till lunch grillade vi olika korvar med bröd, högrevs- resp halloumiburgare med chili-ost, picklad rödlök och massa jox. Gjorde också pommes.
Efterrätt knäckig rabarberpaj med kanel och kockos. Till det vaniljsås. Såååå god!
Middag blev pasta med lövbiff-bitar i creme fraiche-sås med lökar, soja, fonder, dijon, lite honung, lite tomatpuré och kryddor. Och färsk persilja. Gött!

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 617
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 101
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 397
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka