Tittar in i ditt kök del 27

Rester från andra dagar blev en röra i dag. Kött, svamp, zucchini, färskpotatis och tomat. Stekt och nerrört kantarellfond, lite kryddor och creme fraiche. Skulle köpa sparris i dag men glömde, assur för det, jag älskar sparris!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
445235018_10160446811918877_4837214910190703517_n.jpg
 
Färska räkor, aioli och frasig baguette med vitt vin till förrätt.

Sen blir det anka och kotlettrad med potatisgratäng, rödvinssås och en mini-grekisk sallad med tzatziki. Ett rött Shiraz till det som är riktigt gott.

Och när man är mätt så blir det jordgubbar.
 
I dag har jag gjort 5 burkar med rabarber sylt. Forst akte jag och kopte rabarber da jag har en kansla att min inte kommer att hinna bli tillrackligt stor. Bonden har en gardsbutik med "honor system", man tar det man vill ha och lagger pengar i en last lada. Enligt bonden fungerar det mycket bra.

I dag blev det rostat brod med ett (ganska tjockt) lager av nygjord hummus, (lite mer kryddad an vanligt) rokt kippers, tomat och en sas av yogurt, senap, kapers, och kryddor. Overaskande gott.
 
Ingen mat igår efter lunchen, men idag har det shoppats superfina kokta langostinos (9,95 EUR per kilo) som ska ner i vitlöksbemängd olivolja, schalottenlök, gröna fina färska bönor och chili och bladpersilja - salt o peppar. Kanske lite risnudlar till. Med ett glas kallt vitt. Det blir rena lyxen.

IMG_6831.jpeg
 
Ingen mat igår efter lunchen, men idag har det shoppats superfina kokta langostinos (9,95 EUR per kilo) som ska ner i vitlöksbemängd olivolja, schalottenlök, gröna fina färska bönor och chili och bladpersilja - salt o peppar. Kanske lite risnudlar till. Med ett glas kallt vitt. Det blir rena lyxen.

Visa bifogad fil 146674
 

Bifogade filer

  • IMG_6838.jpeg
    IMG_6838.jpeg
    196,4 KB · Visningar: 50
Devon cream tea (dvs clotted cream och sedan strawberry jam) med scones. Så fruktansvärt gott. Skulle kunna äta det nästan varje dag. Just idag inte serverat med te men ändå.
Har testat clotted cream ett par gånger och tycker inte att det är speciellt gott... Lite kvalmigt och liksom smaklöst :o. Jag föredrar ett gott salt smör på mina scones :) ! Men jordgubbssylt håller jag med om - det är gott :up: !
 
Ikväll provade vi göra Pljeskavica för första gången. Jag tyckte det var supergott! Sambo som inte tycker om pitabröd vill prova göra ”det riktiga brödet” för mer slutgiltigt omdöme. 😅
Kul med något nytt iaf!

Provade också för första gången för två veckor sedan, tyckte det var gott alternativ till kebab/hamburgare. Barnen dock skeptiska till fusk-kajmaken.
 
Ikväll provade vi göra Pljeskavica för första gången. Jag tyckte det var supergott! Sambo som inte tycker om pitabröd vill prova göra ”det riktiga brödet” för mer slutgiltigt omdöme. 😅
Kul med något nytt iaf!
Kollade recept! Lät ju spännande, borde fungera med formbar vegofärs också. Men funderar över mineralvattnet, vad tillför det smaken? 😊
 
Kollade recept! Lät ju spännande, borde fungera med formbar vegofärs också. Men funderar över mineralvattnet, vad tillför det smaken? 😊
Jag vet faktiskt inte om det är smak eller för någon funktion. 😅
Vi körde efter det här receptet. Men adderade lite mer toppings etc. Ska absolut testa laga det på grillen nästa gång.
https://www.arla.se/recept/pljeskavica/

Hoppas det funkar med vego-alternativ!
 
Ikväll grillade vi biff, majskolvar och knyte med färskpotatis, lökar, vitlök, smör och kryddor. Till det också chilibea och grillsåser. Jättegott!
Efterrätt hallonsorbet och apelsin- och chokladglass. Sååå gott!
 
I kvall blev det biffar och gnocchi pa grillen. Det vill saga gnocchi i en sadan dar gjutjarns "box" med hal som ar avsedd att ha gronsaker i pa grillen. Det blev mycket bra. Jag vagrar att anvanda koket da Tater Tot har forstort AC'n sa vi just nu inte har AC. :cautious:
I morgon ater vi ute. So there!
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 488
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 048
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
110 555
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
88 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp