Idag har jag gjort köttfärssoppa som blev god. Större delen av kvällen har dock ägnats åt experimentell jordgubbssyltverkstad. Sorterna blev jordgubb-röda vinbär-rosépeppar, jordgubb-röda vinbär-timjan, jordgubb-rosenblad och jordgubb-fläder. De två förstnämnda med vanligt socker, rosvarianten med syltsocker och flädervarianten med gelesocker. Sockerhalt 6 dl socker per liter bär för alla satser.
Slutsatser:
1. Jordgubbar släpper väääldigt mycket vätska när man kokar sylt på dem.
2. Att blanda med röda vinbär ger en trevlig fräschör, men är inte tillräckligt för att det ska stelna. Kan vara värt att prova med högre andel vinbär, eller omogna bär.
3. Det krävs sjuka mängder pektin för att det ska stelna när man har vanligt socker till jordgubbar. Jag tog nog åtminstonde 3 ggr så mycket som man "ska" enligt de recept jag googlade fram i frustration när fanskapet bara rann.
4. Med syltsocker blev det bra konsistens snabbt och enkelt.
5. Gelesocker funkar också, men blev lite lösare än med syltsocker.
6. Samtliga varianter blev goda! Kan dock inte bestämma mig för om jag gillar rosépeppar, ros eller fläder bäst. Timjan var också helt okej, men inte lika bra som de övriga.
Nu har jag alltså 12 burkar sylt jag måste försöka få plats med någonstans. Jag äter dessutom nästan aldrig sylt så jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till
. Någon som har tips på användningsområden förutom att göra syltgrottor?