Tittar in i ditt kök del 27

Har de? Vi förvarar dem i skafferiet (ej kallt) och de brukar hålla nått år iaf. Brukar inte göra så mycket men igår rensades det i frysen så blev 2 kg gjort.
Helt generellt möglar jordgubbssylt rätt snabbt, ja. Men du använder kanske någon typ av konserveringsmedel i din sylt?
 
Har de? Vi förvarar dem i skafferiet (ej kallt) och de brukar hålla nått år iaf. Brukar inte göra så mycket men igår rensades det i frysen så blev 2 kg gjort.

Så har vi också gjort. Kör burkarna i ugnen och kokar locken innan, och fyller burkarna ordentligt så att det blir vakuum. Inga problem att inte ha dem i kylskåpet. Kommer inte ihåg hur länge vi haft dem som längst, brukar inte göra jättemycket när vi gör, men åtminstone ett halvår. Vi har bara använt syltsocker (med pektin), inget extra konserveringsmedel.
 
Helt generellt möglar jordgubbssylt rätt snabbt, ja. Men du använder kanske någon typ av konserveringsmedel i din sylt?
Hemgjord pektin brukar jag ha i. Kokar upp burkarna och har de i ugnen som alltid vid konservering. Men så gör jag alltid vid sylt gelé eller inläggningar. Paraffin mellan sylt och lock.
 
Så har vi också gjort. Kör burkarna i ugnen och kokar locken innan, och fyller burkarna ordentligt så att det blir vakuum. Inga problem att inte ha dem i kylskåpet. Kommer inte ihåg hur länge vi haft dem som längst, brukar inte göra jättemycket när vi gör, men åtminstone ett halvår. Vi har bara använt syltsocker (med pektin), inget extra konserveringsmedel.
Nä normalt gör jag inte mycket men det behövde göras åt. Normalt typ ett halvt kg.
 
1000009574.jpg

Enkel köttfärssås och spagetti
 
Jag har varit gräsänka den här veckan. Och har inte orkat/hunnit med matlagning så mkt. Så har haft ett berg olika grönsaker, sallad etc i pitabröd och varvat med halloumi/kyckling och yoghurt-sås med vitlök/kryddor etc. Gott med stark ajvar i också till halloumin.
Har varit så sugen på pannkakor länge. Men hann inte stå och steka en massa idag. Så det fick bli ungspannkaka med grädde och drottningsylt. Nam!
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 487
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 048
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
110 555
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
88 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp