Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev efterlängtad paella idag, efter inspiration från Zeina.

C112FD1F-7B25-4F96-8D97-C66D95FACBA8.jpeg
 
Ikväll gjorde jag fransk fiskgratäng med panko, bladpersilja, dijonsenap, smör, örtkrydda, vitlök på torskrygg. Hade ris till. Det är en snabb-favorit här hemma när man vill ha ngt som kräver lite arbete. Så gott!

Sambo åt glass och sorbet till efterrätt. Jag var för mätt. Hade ätit så mkt mat och druckit enorma mängder boba-tea. :laugh:
 
I gar gjorde jag en potatis gratang ... da jag ar allergisk mot vete 🤨 och lactos intollerant, har jag vissa problem att fixa sadant. (Jag gillar inte de flesta "gluten fria" mjolblandningar ... det blir grynigt, och jag gillar inte "xanthan gum" och liknande som ska tjockna en sas, Jag gillar inte consistensen.
SA, da jag ar lactos intollerant ocksa ... valde jag en cashew och macadamia mjolk som ar tamligen tjock (och SAAAA god:d)

sedan skivade jag potatisen, hade smabitar av bacon, hackad svamp som blev over kvallen innan lite farsk spenat, men jag glomde att jag hade i frysen ocksa, sa lite var ordet. Jag hade ganska rejalt med capers och riven ost (extra long lagrings tid cheddar 6-7 ar, om jag inte missminner mig och jag tyckte nastan det var synd att riva den). Jag hadde runt 4 dl cashew/macadamia mjolk med 1/2 matsked majs starkelse. Det blev aldeles fantastiskt gott ...

Nasta gang ska jag hacka hasselnotter och stro over, i stallet for brodsmulor.
 
Gnocchi alla Sorrentina igår... delin hade fått en ny laddning mozzarella från Italien. Den är verkligen alldeles för dyr men någon gång måste en få unna sig.

Den här gången ska jag se till att göra pizza med den också (det blev inte av förra gången). Men det blir absolut en till middag med ovanstående också, pga vansinnigt gott :laugh: Det är ju fem bitar i förpackningarna.
 
Gjorde en pizza bianco igår som blev jättegod gjorde egen pizzadeg. Jag blandade philadelhiaost med hackad ruccola och smaksatte med citronsaft, peppar och salt. Detta fick stå en stund och sen så bredde jag ut det på pizzadegen. Toppade med rödlök, zucchini och vitlök som var tunt skivade och rev grana padano på. Fick stå i ugnen tills osten var smält och fick lite färg. När jag tog ut den så hade jag på chiliflakes, hackad gräslök och ringlade på lite olivolja. Toppade med rostade solrosfrön för lite crunch! Superbra blev det!
 
Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" 😅 så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?

Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
 
Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" 😅 så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?

Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
Förstår inte....

Är inte löjrom vegetariskt?;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp