Jag ÄLSKAR jordärtskockssoppa och som nån som inte äter bacon så säger jag skippa ersättningsprodukten, tycker inte de är bra nog. Är man ambitiös kan man göra "rökt morot" i ugn att ha som bacon, men det är lite överkurs för en person.Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?
Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
Jag gillar verkligen mellanöstern buffé som spontant säger jag kör på det, går ju att byta ut någon röra/ lägga till en annan rätt.
Ska du göra aubergine så hade jag gjort gratinerad till vegetarianen förutsatt att hen äter ost. Kör halverad aubergine i ugnen, gröp sedan ur och blanda med redan stekt svamp, lök och tomat, jag brukar krydda med färdig tacokrydda när jag steker. Tomaten brukar vätska tillräckligt annars får man ha på lite vatten som sedan får koka bort.
Fyll auberginen med röran och på med ost, i ugnen för att smälta osten och ev. få färg.
Väldigt gott och smakrikt.