Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" 😅 så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?

Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
Jag ÄLSKAR jordärtskockssoppa och som nån som inte äter bacon så säger jag skippa ersättningsprodukten, tycker inte de är bra nog. Är man ambitiös kan man göra "rökt morot" i ugn att ha som bacon, men det är lite överkurs för en person.

Jag gillar verkligen mellanöstern buffé som spontant säger jag kör på det, går ju att byta ut någon röra/ lägga till en annan rätt.

Ska du göra aubergine så hade jag gjort gratinerad till vegetarianen förutsatt att hen äter ost. Kör halverad aubergine i ugnen, gröp sedan ur och blanda med redan stekt svamp, lök och tomat, jag brukar krydda med färdig tacokrydda när jag steker. Tomaten brukar vätska tillräckligt annars får man ha på lite vatten som sedan får koka bort.
Fyll auberginen med röran och på med ost, i ugnen för att smälta osten och ev. få färg.
Väldigt gott och smakrikt.
 
Jag ÄLSKAR jordärtskockssoppa och som nån som inte äter bacon så säger jag skippa ersättningsprodukten, tycker inte de är bra nog. Är man ambitiös kan man göra "rökt morot" i ugn att ha som bacon, men det är lite överkurs för en person.

Jag gillar verkligen mellanöstern buffé som spontant säger jag kör på det, går ju att byta ut någon röra/ lägga till en annan rätt.

Ska du göra aubergine så hade jag gjort gratinerad till vegetarianen förutsatt att hen äter ost. Kör halverad aubergine i ugnen, gröp sedan ur och blanda med redan stekt svamp, lök och tomat, jag brukar krydda med färdig tacokrydda när jag steker. Tomaten brukar vätska tillräckligt annars får man ha på lite vatten som sedan får koka bort.
Fyll auberginen med röran och på med ost, i ugnen för att smälta osten och ev. få färg.
Väldigt gott och smakrikt.

Tack för svar!
Fylld aubergine är ju väldigt gott, men ena personen har lite problem med ost (hen är egentligen vegan men "gå bort vegetarian") så jag vet inte om jag vill ha ngt gratinerat. Hade annars funderat på en tunn pizza med grillad aubergine och paprika. rödlök, pinjenötter och färsk basilika. Men tvekar pga osten.
 
Jag testade att gör pannkakor på kulturvetemjöl, den skiktade sig väldigt lätt. Jag vet inte om den skulle ha stått lite för att blir mer sammanhållen?
Åt med fetaoströr först och sedan med fruktsallad och glass. :d
 
Tack för svar!
Fylld aubergine är ju väldigt gott, men ena personen har lite problem med ost (hen är egentligen vegan men "gå bort vegetarian) så jag vet inte om jag vill ha ngt gratinerat. Hade annars funderat på en tunn pizza med grillad aubergine och paprika. rödlök, pinjenötter och färsk basilika. Men tvekar pga osten.
Ah okej om du ska göra grillad pizza eller liknande så är det inte alltid det behövs ost om det är andra göttigheter på den.

Nu förtiden så säger veganerna i min bekantskapskrets att osten är bra och god. Finns bla parmesan om man vill ha skivor (flakes) på den när den kommer ut eller riven mozzarella som jag vet är god.
Mozzarellan smälter och fungerar på aubergine också, om du nu vill behålla det som ett alternativ.

Annars kan jag tycka att en god pesto på pizza kan ersätta osten till viss del, helt samma blir det inte men man får både smak och lite sälta.
 
Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" 😅 så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?

Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
Rökt tofu som man knaperstekt är gott!🙂
 
Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" 😅 så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?

Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
Jag brukar köra chili i min jordärtskock-soppa. Och vin, vitt el rosé.
Brukar göra tunna jordärtskocks-chips i airfryern att toppa med för lite crisp, om man vill också salt/andra kryddor. Ser ju lite roligare ut. Går att göra chipsen i ugnen.
 
Frågan är dock om det blir trist färg kanske mot jordärtskockan. På det viset vore kanske morot bättre

En annan sak som kan funka men också är tråkigt färgmässigt är rostade kikärtor, det har jag ofta toppat soppa med. Rostade nötter är också gott för crunch och om en rostar dem själv kan en ha i LITELITE rök på flaska om en vill ha röksmak på dem.

Edit: Nyrostade macadamianötter med röksmak är :d
 
Okej...
Jag ska laga en vegetarisk bjudmiddag imorgon.
Har tänkt göra en soppa till förrätt. En person gillar dock ej "blomkål och broccoli" 😅 så jag har funderat på att göra en soppa på jordärtskocka. Funderar på pepparrot i och göra den ganska mixad och krämig. Toppa med typ krasse och tex rostade pumpakärnor. Ngt mer? Jag tänker att det kanske vore gott med ngt knaprigt lite rökt? Vad finns det för vegetariska alternativ till typ bacon?

Till huvudrätten vet jag ej vad jag ska göra. MEN personligen är jag besatt av aubergine så gärna ngt med aubergine!
Jag bjöd tidigare ovanstående gäster på en israelisk/mellanöstern typ buffé som de älskade! Men kanske trist att köra på samma?
Jag åt en helt vansinnigt god jordärtskockssoppa med päron för ett par veckor sedan. Otippad kombination, men det knapriga söta päronet var fantastiskt gott i den krämiga soppan!
 
Nu har jag tänkt!
När jag var i Israel senast så åt jag några fantastiska piroger/knyten fyllda med spenat, citron och pinjenötter.
Funderar på att göra dessa till en soppa med kronärtskocka till förrätt. Kommer toppa soppan med krasse och rostade pumpakärnor. Tror det räcker som topping då det blir små piroger till.
Tänkte servera en Israelisk ekad chardonnay till detta.

Till huvudrätt blir det nog auberginebiffar, en liten shakshuka, div röror och en tabouleh. Typ... :p
Libanesiskt kryddigt och kraftigt rött i glaset.
 
Nu har jag tänkt!
När jag var i Israel senast så åt jag några fantastiska piroger/knyten fyllda med spenat, citron och pinjenötter.
Funderar på att göra dessa till en soppa med kronärtskocka till förrätt. Kommer toppa soppan med krasse och rostade pumpakärnor. Tror det räcker som topping då det blir små piroger till.
Tänkte servera en Israelisk ekad chardonnay till detta.

Till huvudrätt blir det nog auberginebiffar, en liten shakshuka, div röror och en tabouleh. Typ... :p
Libanesiskt kryddigt och kraftigt rött i glaset.
Baba ganoush känns ju givet om du ska köra röror, detsamma att fritera äggplanta (jag brukar tjuva och steka i mycket olja i stället och sedan låta rinna av på papper). Även väldigt gott att panera innan det friteras.
 
Nu har jag tänkt!
När jag var i Israel senast så åt jag några fantastiska piroger/knyten fyllda med spenat, citron och pinjenötter.
Funderar på att göra dessa till en soppa med kronärtskocka till förrätt. Kommer toppa soppan med krasse och rostade pumpakärnor. Tror det räcker som topping då det blir små piroger till.
Tänkte servera en Israelisk ekad chardonnay till detta.

Till huvudrätt blir det nog auberginebiffar, en liten shakshuka, div röror och en tabouleh. Typ... :p
Libanesiskt kryddigt och kraftigt rött i glaset.

Åh, hur gör du auberginebiffarna?! Jag ÄLSKAR aubergine men är ändå rätt dålig på att använda det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp