Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick sambon ryck, hemmagjorda hamburgare med picklad rödlök, cornichos, tomat, sallad, cheddarost bacon och tryffelmajonäs samt ugnsrostade hemmagjord pomfritt i form av rotfrukter.

Inte ens hans vecka liksom :D

Idag blev det en lunchlåda från frysen av spännande ugnsbakad kyckling, ris och en sås bestående av grädde och knorrs grillkrydda. (måste vara knorrs) Låter lite sisådär men smakar riktigt gott :)

Gräddig carbonara som smakade helt ok trots dum förkylning.
Legat i sängen halva dagen, tvingade mig sen ut på en skrittrunda. Nu när jag kom hem ikväll så var jag sugen på något mäktigt, så då blev det carbonara. Provade den tunnare pastavarianten, påminde för mycket om nudlar så var ingen direkt hit. Svårt att få den al dente när den är så tunn, vilket säkert är en bidragande faktor.

Nu blir det te och glass innan sängen.

Fusk-gulasch med nötfärs ehuru behövde utfodra BARNET. Hade lite för lite kummin tyvärr, annars blev det väldigt gott med tydlig smak av vitlök och paprika (samt cayennepeppar och ajvar). Ska det vara lagerblad i gulasch? Det brukar i allafall jag ha i min. Och så potatis, lök, rökt paprika, tomatpuré och tomatkross förstås. Och fond och vatten och lite öl. Gott! Försöker nu argumentera med mig själv om varför jag inte borde ta en liten bit knäckig äppelpaj med vaniljglass. Pajen ropar på mig från kylen. Men jag är mätt. Åh detta lidande!

På vintern dricker jag ofta koffeinfritt kaffe på kvällen/ innan stallet om jag vill ha något varmt.
Smakar inte 100 likadant, men gott på sitt sätt.

Är inte trogen ett märke, så märket inte alls samma skillnad, mer än att kaffe kan vara mer eller mindre gott. Däremot Coca Cola vs Pepsi eller liknande är en otrolig smakskillnad.

Placebo! Jag uppfostrades med att kvällskaffe närmast är lugnande.

Samma här tror jag. Farmor och farfar drack kaffe hela kvällarna (TV-kannan, ni vet!) och jag tar gärna en rejäl mugg innan läggdags.

Problemet blir ju att kaffe inte har någon vidare uppiggande effekt på nig andra tider på dygnet heller. Visst sätter första koppen lite fart på mig på morgonen men det hade antagligen vad som helst gjort som jag tycker är gott och blir sugen på. Det hade ju varit gött om jag kunde ta en kopp halv tre på eftermiddagen när tröttman kommer och bli en ny människa men det blir jag ju inte...

Nå, jag ska med 6-tåget till Hufvudstaden på blixtvisit vilket är varför jag är uppe så okristligt tidigt och ska nog ta en kopp kaffe och se vad som händer ändå... ;)

Och igår åt jag äggröra med piripirisås och knäckemacka med keso efter höstens första Internationell författarscen!

Placebo! Jag uppfostrades med att kvällskaffe närmast är lugnande.
Pffft! Placebo-plaschmebo, inte då! Jag är eventuellt sämst i världshistorien på att dra slutsatser på området min egen kropp och är väldigt icke-hypokondrisk. Dricker jag kaffe sent är det glömt när jag ligger och vrider mig och inte kan sova. Trots min inkompetens på kroppskännarområdet förmår jag se ett tydligt samband mellan kaffe efter 16 och sömnlöshet och likaså mellan för mycket kaffe ackumulerat under dagen och sömnlöshet.

Och självklart är jag normalt aldrig så kaffesugen som efter middagen! Jag syndar ofta när jag är iväg på middag och det bjuds kaffe på maten. Det kostar mig alltid min nattsömn och det är det värt, i stunden, åtminstone. Så orättvist!!!

Pffft! Placebo-plaschmebo, inte då! Jag är eventuellt sämst i världshistorien på att dra slutsatser på området min egen kropp och är väldigt icke-hypokondrisk. Dricker jag kaffe sent är det glömt när jag ligger och vrider mig och inte kan sova. Trots min inkompetens på kroppskännarområdet förmår jag se ett tydligt samband mellan kaffe efter 16 och sömnlöshet och likaså mellan för mycket kaffe ackumulerat under dagen och sömnlöshet.

Och självklart är jag normalt aldrig så kaffesugen som efter middagen! Jag syndar ofta när jag är iväg på middag och det bjuds kaffe på maten. Det kostar mig alltid min nattsömn och det är det värt, i stunden, åtminstone. Så orättvist!!!
Jag tänkte att det var jag som står under placebos undergörande effekter. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
52 928
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka