Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade jag sällsynt besök av en på sistone mycket frånvarande aptit, men hade inte riktigt ork för stordåd i köket. Så kylen fick styra och jag grejade en snabb pastasås, på rödlök, paprika, squash och bladspenat, som vi åt med färsk papardelle med vitlöks och toppade med stekt bacon, svartpeppar och parmesan. Gott och lättätet.

Tack vare att man kan köpa fina svenska kräftor på lösvikt, hade jag och två väninnor en minikräftskiva igår. På en vardag! Kräftor från Vättern, räkor, aioli, västerbottenpaj, baguette, ostar (mmm gruyére), kex, min krusbärsmarmelad och något som jag säkert glömt. Aperol spritz till födrink och sedan vitt vin. Vi tre delade på en sådan snaps i miniflaska, de är 5 cl och vi tre bet ändå av till 3 snaps-skålar :D School night som sagt.

Tack vare att man kan köpa fina svenska kräftor på lösvikt, hade jag och två väninnor en minikräftskiva igår. På en vardag! Kräftor från Vättern, räkor, aioli, västerbottenpaj, baguette, ostar (mmm gruyére), kex, min krusbärsmarmelad och något som jag säkert glömt. Aperol spritz till födrink och sedan vitt vin. Vi tre delade på en sådan snaps i miniflaska, de är 5 cl och vi tre bet ändå av till 3 snaps-skålar :D School night som sagt.
Vilken trevlig vardagslyx!

Makalös sushilunch

Bifogade filer

• DA62C0CD-A00A-41A9-A1FB-A4AC17A246D5.webp
    DA62C0CD-A00A-41A9-A1FB-A4AC17A246D5.webp
    269,1 KB · Visningar: 35
Fortsatt riktigt goda frukostsmörgåsar. Lunchen, tja. Viljan var god, men genomförandet lämnade en del finess att önska. Vegetarisk lasagne, för länge tillagad, men bitar av laxfilé på, även de för länge tillagade.

Är på väg hem från Skåne med försenat tåg. Har bett partner om en liten munsbit av något slag vid hemkomsten.

Vi åt Sallad till middag. Min innehöll oortodoxt nog varken majs eller mozzarella. Hävde i vad som fanns att tillgå, gröna sojabönor, hemodlade tomater, valnötter, rädisor, ett kokt ägg, avokado och en dijonvinägrett. Partnern var wild and crazy och hade gorgonzola och en rest vitlökspapardelle i sin. Utöver majs och det gamla vanliga, såklart. Galet, va?

Vi åt Sallad till middag. Min innehöll oortodoxt nog varken majs eller mozzarella. Hävde i vad som fanns att tillgå, gröna sojabönor, hemodlade tomater, valnötter, rädisor, ett kokt ägg, avokado och en dijonvinägrett. Partnern var wild and crazy och hade gorgonzola och en rest vitlökspapardelle i sin. Utöver majs och det gamla vanliga, såklart. Galet, va?
Då var Salladen inte Sallad?

Vi firade bröllopsdag på italiensk restaurang på Östermalm. Alltså, jag dör vad gott? Avsmakningsmenyn innehöll ett antal förrätter, ett antal primi och ett antal secondi. Burrata med sockerstekta små tomater, halstrad tonfisk med citronvinägrett, antipasti som en skulle kunnat äta ihjäl sig av. Sen hemgjorda maccheroni med tryffel (!!!!), sparrisrisotto med champagnevinägrett, pumparavioli med salviasmör, pumpakärnor, getost och nån slags små mandelkaksbitar. Ungefär här var vi väldigt mätta och så lyckliga att om vi inte var kära innan så hade vi blivit det då. Men då kom kötträtterna. Bisteka Fiorentina med grillad citron, och så små delikata lammkotletter, grillade, med nån slags puré med palsternacka och parmesan, och så en mycket tät lammsås med rödvin i tror jag. Mathimlen!

I övrigt var matveckan också mycket nöjsam. Lax fylld med rökt lax och nån slags god gremolataliknande röra, pressad potatis och broccolil, wienerschnitzel med mycket citron och kapris, och halstrad tonfisk (igen) med glasnudelsallad, lime, shitake och mycket koriander.

Nu väntar asketiska veckor. Herregud.

Vi firade bröllopsdag på italiensk restaurang på Östermalm. Alltså, jag dör vad gott? Avsmakningsmenyn innehöll ett antal förrätter, ett antal primi och ett antal secondi. Burrata med sockerstekta små tomater, halstrad tonfisk med citronvinägrett, antipasti som en skulle kunnat äta ihjäl sig av. Sen hemgjorda maccheroni med tryffel (!!!!), sparrisrisotto med champagnevinägrett, pumparavioli med salviasmör, pumpakärnor, getost och nån slags små mandelkaksbitar. Ungefär här var vi väldigt mätta och så lyckliga att om vi inte var kära innan så hade vi blivit det då. Men då kom kötträtterna. Bisteka Fiorentina med grillad citron, och så små delikata lammkotletter, grillade, med nån slags puré med palsternacka och parmesan, och så en mycket tät lammsås med rödvin i tror jag. Mathimlen!

I övrigt var matveckan också mycket nöjsam. Lax fylld med rökt lax och nån slags god gremolataliknande röra, pressad potatis och broccolil, wienerschnitzel med mycket citron och kapris, och halstrad tonfisk (igen) med glasnudelsallad, lime, shitake och mycket koriander.

Nu väntar asketiska veckor. Herregud.
Herregud vad gott det låter!

Spontanköpte karrékotletter igår. Köpte även svenska äpplen och morötter på torget. Tänker mig att bryna karrén och sedan låta den gå klart i ugnen på låg temperatur. Vad är era bästa tips? Tänker mig morötter, rotsaker, äpplen, honung...?

Dagens snabbmat. Kom hem sent från jobbet. Handskalade lite räkor, till det glasnudlar med fisksås, pressad lime och lite flingsalt. Skivade över avokado, gurka, ärtskott och färsk koriander. Krossade jordnötter och strösslade över. En slatt torrt gott vin som var över efter gårdagen. Mkt gott!
Hur skalar du räkor om du inte handskalar dem? :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
52 900
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka