Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det godaste jag ätit! Ganska salt och matig smördeg, men med söt vaniljkräm och gudomliga hallon. Vi delade på ett, var mätt i ett par timmar :D

Varför har jag inte ätit dessa? Levt i Kronoberg i 24 år. Varav två i Växjö? Whyyyy?! Jag vet var jag ska handla på lördag innan jag styr kosan hem till Göteborg igen. Hähä.

Pastasallad baserad på färska tortellini med soltorkad tomat (smakade inte så mycket av det dock) med zucchini, tomater, rödlök, avocado, valnötter, pumpakärnor och fetaost. Dressing i form av balsamico, olivolja och vitlök till samt surdegsknäcke.

Till efterrätt blev det en mycket sorglig glass som mest smakade seg luft :o

Gör det @Sleepan ! Riktigt goda.

Igår blev det middag i en park när en väninna fyllde 30. Det bjöds på minipajer (västerbotten, gräddfil, tångkaviar, gräslök alternativt svamp, sötpotatis och hasselnötter) och diverse ostar, oliver, sparris, grönsaker, bröd, röror. Och bubbel! Mycket trevligt. Efter det gick jag till ett annat födelsedagskalas där det blev mer bubbel och tårta och en drink :D

Idag picadelisallad vid havet och middag får jag se... bakar tårtor som jag ska bjuda jobbet på imorgon, firar två år på arbetsplatsen, och hehehe provsmakar en del så har ingen jätteaptit.

Jag gjorde en mycket enkel köttfärspaj i fredags, med guacamole och en god sallad till. Resterna åt jag till någon sorts sen lunch eller tidig middag idag. Bokcirkel igen, jag åt en trevlig liten passionsfruktscheesecake och är inte direkt hungrig... ;)

Igår var jag på födelsedagsfirande och fick en lite märklig marängtårta med vårgårdaris i. Högg en fullkornsbaguette och en burk västkustsallad på väg hem och hade så en mycket trevlig kvällsmat i soffan innan läggdags :D

Till lunch idag åt jag lite av den stora grytan ratatouille jag hade igång på spisen med korngryn, linser, fetaost och lite grönt som jag inte minns.

Ikväll grillade jag hos min dyra moder(ok, jag grillade inte): lax, sparris, färskpotatis, sallad på diverse grönt, rödlök osv, en salsa på koriander, avokado, nektarin, vitlök, lime och chili och ett italienskt rödvin. Jag kom med salsan och salladen, morsan stod för laxen och den andra gästen kom med vinet, därav den lustiga mixen. Gott blev det ändå, såklart.

Helgen har varit minst sagt blandad matmässigt. I fredags grillade vi, revbensspjäll och ryggbiff med diverse tillbehör.

På lördagen hamnade jag på en kvartersfest (vi skulle bara ta en koll på vad det var). Särbon gick hem eftersom han höll på att röka fläsk och var tvungen att kolla det. Jag reconnectade med en gammal klasskompis som "tvingade" mig att äta av deras mat och dricka av deras vin :D Efter ett tag gick jag hem för att försöka få ner särbon men han var inte klar med rökningen. En mindre bit fläsk var färdig så jag knallade ner igen med den och lite mer dricka :angel:

Jag var rejält bakis igår (lite mat och mycket mousserande vin är inte en så bra kombination) :D men kul var det :up:

I gar var det fars dag har i USA och en son med familj kom over. Jag grillade pizza (en mycket enkel historia da alla lagger pa sina pizzor vad de vill ha och "gasterna" fick hacka och pyssla lite medan de vantade pa degen :p) och det fortardes vin och ol till. :d bade gott och trevligt var det. :cool:

Sedan kom jag med ett tips pa vad man gor med svarta vinbar som passar har ocksa. Sjalv saknar jag buskarna med svarta vinbar for att ha i en ugnspankaka i stallet for flask. Tillsammans med lite socker blir det den godaste ugnspankaka EVER! :d ska kanske prova att ha vara "Marionberries" (vilket ar en variant av bjornbar) i en ugnspankaka nar jag tanker pa saken.

I gar var det fars dag har i USA och en son med familj kom over. Jag grillade pizza (en mycket enkel historia da alla lagger pa sina pizzor vad de vill ha och "gasterna" fick hacka och pyssla lite medan de vantade pa degen :p) och det fortardes vin och ol till. :d bade gott och trevligt var det. :cool:

Sedan kom jag med ett tips pa vad man gor med svarta vinbar som passar har ocksa. Sjalv saknar jag buskarna med svarta vinbar for att ha i en ugnspankaka i stallet for flask. Tillsammans med lite socker blir det den godaste ugnspankaka EVER! :d ska kanske prova att ha vara "Marionberries" (vilket ar en variant av bjornbar) i en ugnspankaka nar jag tanker pa saken.
Svarta vinbär finns inte, alltså? Kanske någon form av det som i Sverige heter Amerikanska blåbär kan funka?

Nej, Amerikanska Blabar ar vad vi har som blabar och de har inte lika stark "smakkaraktar" som vinbar eller bjornbar. Det ar den brytande smaken som gjor vinbar sa himla gott i en ugnspankaka. Jag har forsokt med hallon, men det blir inte alls lika gott.

Nej, Amerikanska Blabar ar vad vi har som blabar och de har inte lika stark "smakkaraktar" som vinbar eller bjornbar. Det ar den brytande smaken som gjor vinbar sa himla gott i en ugnspankaka. Jag har forsokt med hallon, men det blir inte alls lika gott.
Jag håller med om att de är smaklösa, men jag tänkte mig att det kanske finns lite olika såna blåbär på deras hemmakontinent.

Men björnbärslika bär borde funka!

Detta med sriracha? I vilken form köper ni det och var? Jag tycker inte att jag ser någon chili som heter så, men jag ser tex srirachamajonnäs i affären. Nu är jag inte så förtjust i majonnäs, men jag köpte det ändå för ett tag sedan för att testa. Smaken var klart bekant, men jag kom inte på varifrån. Hur köper man sriracha utan majonnäs?

Hur köper man sriracha utan majonnäs?
Jag har köpt en flaska med Sriracha av det här märket (som jag sen ev blandar själv med majonnäs :D)
HUY-06109-2.jpg

Tror jag hittade den på Willys eller Ica bland "asiatiska" grejer :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 655
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar