Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nähä!?!?!?!?

Joho! :D Särbon är less på jobbet (finns risk att han byter AG vilket inte vore så roligt för mig för då kommer vi inte att ses så ofta :down:) så han äskade revbensspjäll. Givetvis gillar jag att grilla och gör det gärna men han frågade så fint också ("Om det är uppehåll kanske det kunde bli grillat någon dag i helgen? Jag är sugen på revbensspjäll" :D).

Jag ska ha en fin bit ryggbiff har jag bestämt och så får jag ju inviga den nya grillen! :banana:

Jag käkade på lokaaaal med ena bokcirkeln igår. Restaurangen The Barn serverar burgare på Stora Teaterns uteservering, så gott och med riktigt fina råvaror. Jag åt någon nötköttsvariant med prästost, lite ostiga pommes och tryffelmajonnäs. Är fortfarande mätt ;)

Ikväll blir det fest! I trädgården, om vädret uppför sig. Vi gör röror som ska ätas med diverse bröd från ett orientaliskt bageri: hummus, m'hamra, mandelsås, yoghurtsås med mynta och vitlök och så gör vi en kall grön soppa på gurka, avokado, bladpersilja, stjälkselleri, lök, vitlök och chili, så har vi fetaost, tabbouleh, små degknyten med spenat- och ostfyllning och till dessert en massa frukt, nötter och mörk choklad.

Eftersom jag är hemma och ledig idag äter jag stekt lax(de hade billig halvsida när jag handlade till partajet), lite av den gröna soppan som sås och bulgur med linser, lök, persilja och chili.

Till lunch:
mild grekisk yoghurt med sockermarinerade jordgubbar, chiafrön och blandade rostade salta nötter (cashew, jordnöt, hasselnöt och mandel).

Middagen ikväll:

Mer reker åt folket.
Köpte hem rökta och färska smögenräkor från fiskhandeln, deras aioli som är gudomlig och lite Skagen.
Svensk färskpotatis, surdegsbröd och sallad till det.
Efterrätt kommer bli en knäckig paj på brynt smör med rabarber från pappas trädgård och de svenska jordgubbarna jag köpte igår.

Såg förresten svenska jordgubbar på Stora Coop idag för 25 kr/st. Det blir bättre och bättre :D:p

@Killaloe Har du sett det i trakterna?
Mina bästa gissningar är i så fall Marieberg och om jordgubbarna som säljs utanför macken skulle råka vara svenska. Annars har jag noll koll för tillfället efter att ha jobbat nätter samt varit i Finland under den senaste veckans. :o :D

(Maten på resan var inget att skriva hem om, förutom frukosten på Fazer café i Åbo - som jag faktiskt skrev hem om :D)

Mina bästa gissningar är i så fall Marieberg och om jordgubbarna som säljs utanför macken skulle råka vara svenska. Annars har jag noll koll för tillfället efter att ha jobbat nätter samt varit i Finland under den senaste veckans. :o :D

(Maten på resan var inget att skriva hem om, förutom frukosten på Fazer café i Åbo - som jag faktiskt skrev hem om :D)
Det är väl inte för de kulinariska upplevelserna man reser till Finland. Var det KONFERANGS? Blev det någon ROMANGS?

Åkte till gården i spöregn och köpte jordgubbar för 45 kr litern. Lade bestämt ned en gubbe i proseccon för att fira tenta. Resten med socker, grädde och mjölk till efterrätt. Innan det lagade vi penne med blåmusslor i en sås på vitt vin, en skvätt grädde, persilja, chili och vitlök. God kväll!

Middag: pannkakor på getmjölk. Jag kokade en snabb liten skvätt rabarbersylt med citron och ingefära, skar jordgubbar (svenska, svindyra!) i skivor och blandade med rött vin och socker enligt familjetraditionen, fläderblommor och socker i en skål eftersom man bör äta pannkakor med fläderblommor en gång om året. Gin och tonic som måltidsdryck! Underbar middag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 655
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar