Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev bjuden på middag igår, hemgjorda dumplings med massa olika fyllningar och varsin köpt jättebao-dumpling fylld med svamp. Dippsåser, pak choi, edamame och rödvin. Kladdkaka med vispgrädde och svenska jordgubbar till dessert ihop med en espresso martini. När jag kom hem vid 23-tiden plockade jag fläderblommor i mörkret och gjorde en sats flädersaft till, tredubblade mängden ingefära den här gången.

Händer inte det där alltid överallt i sommarvikarietider? Det förklarar iofs bara hälften, eftersom det fortfarande är underligt hur människor kan undgå att veta vad ganska vanliga grönsaker och rotfrukter heter? Sist jag råkade ut för det handlade det om rotselleri och fänkål.

Jo, di små barnen (de flesta går på gymnasiet :D) har oftast noll koll på grönsaker och hur man lagar mat, dvs det går inte att ha dem i charken eftersom det är rätt bra om man kan svara på kundernas matlagningsfrågor och det är oftast charken som får de frågorna.

Jag kommer aldrig att glömma den imponerade minen hos en man när jag skrev upp ett recept på tzatziki ur huvudet. Det var nämligen katastrof för honom för att den färdiga var slut :meh:

Händer inte det där alltid överallt i sommarvikarietider? Det förklarar iofs bara hälften, eftersom det fortfarande är underligt hur människor kan undgå att veta vad ganska vanliga grönsaker och rotfrukter heter? Sist jag råkade ut för det handlade det om rotselleri och fänkål.
Jag har inget minne av att det har hänt med tre grönsaker på en gång förut. Varken i småstaden eller i civilisationen. Men det händer ju, kanske just på sommaren och med unga, nyrekryterade året om. På Hemköp hemma har jag några favoritkassabiträden vilkas kassa jag alltid försöker hamna i, och då händer det ju inte. Vi småpratar mer jämbördigt om maten.

Jo, di små barnen (de flesta går på gymnasiet :D) har oftast noll koll på grönsaker och hur man lagar mat, dvs det går inte att ha dem i charken eftersom det är rätt bra om man kan svara på kundernas matlagningsfrågor och det är oftast charken som får de frågorna.

Jag kommer aldrig att glömma den imponerade minen hos en man när jag skrev upp ett recept på tzatziki ur huvudet. Det var nämligen katastrof för honom för att den färdiga var slut :meh:
Och i fiskdisken! Katastrofer är vad de är!

Blev bjuden på middag igår, hemgjorda dumplings med massa olika fyllningar och varsin köpt jättebao-dumpling fylld med svamp. Dippsåser, pak choi, edamame och rödvin. Kladdkaka med vispgrädde och svenska jordgubbar till dessert ihop med en espresso martini. När jag kom hem vid 23-tiden plockade jag fläderblommor i mörkret och gjorde en sats flädersaft till, tredubblade mängden ingefära den här gången.
Det lät gott!

Och svenska jordgubbar! Det har jag inte sett än.

Du är min idol! Göra saft mitt i natten, alltså - wow:love:
Vad är ditt bästa recept på fläderblomssaft?

Igår blev det pasta med (hemgjord) pesto. Det är väldigt god snabbmat, tycker jag! Det tar förvisso lite tid att odla basilikan, men det går på ett annat tidskonto.

Idag har bihustrun och jag firat vår flydda ungdom med att äta hampabiffar, färdigköpta. Man kan nog göra godare själv. Till detta ugnsrostad fänkål, kronärtskocka, sockerärter som odlas i något solidaritetsprojekt av mayaindianer samt guacamole (utan vitlök pga är på landet och glömde köpa).

Tjejen i kassan på Ica i småstaden frågade i tur och ordning vad fänkålen, kronärtskockan samt auberginerna heter. Dessa stadsbor som köper så konstiga saker!

Ljuva minnen!

Första gången jag var på landets Ica och letade färsk kyckling och färska champinjoner fick jag svaret "Du. Då får du åka till Gävle".
Stinas färdigkryddade och burkisar @Anna var det som erbjöds. Numer är bägge delar en självklarhet TACK OCH LOV.

Vad ligger som i pris? Ska ju upp mot dina trakter (typ :p tror jag?) nästa vecka.
Betalade 30 kr på Ica Maxi igår och hos de små försäljningsstånden längs vägarna här annonseras dom för 35 kr.

50 kr igår och de har kostat 55 kr... :cautious: Hojta om du kommer förbi byhåla (Svärdsjö), jag kommer med största sannolikhet att roa mig med ved :wtf: så jag tar gärna en paus :D

Ja, jag tyckte det var i överkant också. Nog för att det är gott men inte SÅ gott.

Borlänge är typ 40 min härifrån så hojta om ni vill göra en utflykt. Det finns alltid fika här :D

Åhå vilken snäll inbjudan! Jag har dock för mig att katten på gården inte skulle uppskatta besök av tre skäggiga damer (hundarna alltså, inte jag :laugh:).

Du är min idol! Göra saft mitt i natten, alltså - wow:love:
Vad är ditt bästa recept på fläderblomssaft?

Hehe med lite rödvin innanför västen och en smula stress att hinna med en omgång till innan nästa veckas semester (och innan blomningen är över) går det! :D

Har gjort efter olika recept varje gång, tar någon av de första på google men ökar alltid blommängden med ca 10 st och tar både lime och citron (ekologiska!). Minskar oftast på sockret med ca 2 dl eftersom jag fryser saften. Det jag utgick från nu är 40 blomklasar till 1,5 kg socker och 2 l vatten. Plus mina justeringar då , och en stor skalad riven ingefära :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar