Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till middag igår hängde nog texmextacostemat över mig som en liten skugga. Jag gjorde någon sorts majsplättar, med både majsmjöl och majskorn i. När vi åt dem enades vi om att majsplättar/majsbiffar INTE ersätter biffar, så att säga, utan snarare ska ses som en omväxling till potatis/ris/pasta.

Till de små plättarna gjorde jag någon sorts röra på stora vita bönor - kryddningen hoppade lite fram och tillbaka mellan någon sorts latinamerikanskt inspirerad bönröra och hummus.

Sallad på resten av majsen, gröna sojabönor, en röd paprika, tomat, lök, rödvinsvinäger, spiskummin, limeskal och lite av varje.

Ganska gott.

Äter indiska left overs till lunch. Palak paneer och vitlöksnaan. Lika gott som igår!

Hur gör du med naanbrödet? Jag har aldrig lyckats få det ens hyfsat gott som rester, testat att äta det såväl rumstempererat som uppvärmt i ugn och uppvärmt i mikro :(

Hur gör du med naanbrödet? Jag har aldrig lyckats få det ens hyfsat gott som rester, testat att äta det såväl rumstempererat som uppvärmt i ugn och uppvärmt i mikro :(
Jag åt det som det var. Det var kanske lite segt, men doppat i raita så var det absolut inget fel på det! Jag borde få äta indiskt ikväll igen... nu var det lite dyrt kanske, men ack så värt det!

Även här grillning igår, dock inte mitt verk. Souvlaki, grillad spetskål (jättegott!), färskpotatis, tzatziki, hummus och grekisk sallad till.

Dagens lunch av det som fanns i kylskåpet, green chorizo som stektes tillsammans med grön paprika, till det kokt färskpotatis och tzatziki.

Till lunch blev det insalata caprese men med en liten twist i form av skivad avokado emellan resten. Till det en bit rostat bröd då jag inte hade något färskt bröd hemma.

Fika bestod av en kopp kaffe och en halv sportbar (chokladkaka).

Till middag: ???

Efterrätt blir jordgubbar med gräddmjölk :love:

Igår gjorde jag en Risoni, inspirerad av den spanska paellan.
Så blev en risoni med saffran, lök, vitlök, chili, stark korv, små tomater och kräftstjärtar. Blev oförskämt gott och lite för mycket, så det blev samma till lunch, och kanske även middag....

Jag har blivit lite förälskad i risotto och risoni. Behöver lite ny inspiration känner jag.
Svamprisotto är självklart, lika så Risoni med saffran och skaldjur/paella.
Så kom med allt ni har!

Igår blev det pasta med (hemgjord) pesto. Det är väldigt god snabbmat, tycker jag! Det tar förvisso lite tid att odla basilikan, men det går på ett annat tidskonto.

Idag har bihustrun och jag firat vår flydda ungdom med att äta hampabiffar, färdigköpta. Man kan nog göra godare själv. Till detta ugnsrostad fänkål, kronärtskocka, sockerärter som odlas i något solidaritetsprojekt av mayaindianer samt guacamole (utan vitlök pga är på landet och glömde köpa).

Tjejen i kassan på Ica i småstaden frågade i tur och ordning vad fänkålen, kronärtskockan samt auberginerna heter. Dessa stadsbor som köper så konstiga saker!

Till lunch blev det insalata caprese men med en liten twist i form av skivad avokado emellan resten. Till det en bit rostat bröd då jag inte hade något färskt bröd hemma.

Fika bestod av en kopp kaffe och en halv sportbar (chokladkaka).

Till middag: ???

Efterrätt blir jordgubbar med gräddmjölk :love:

Middagen blev väldigt sen efter långpromenad och handling.
Något slags fruktbröd från maxibageriet gjort på vete och råg åts med brieost. Till det två gigantiska rädisor och en liten skål med blandade nötter.
Snart dags för efterrätt :d

Igår gjorde jag en Risoni, inspirerad av den spanska paellan.
Så blev en risoni med saffran, lök, vitlök, chili, stark korv, små tomater och kräftstjärtar. Blev oförskämt gott och lite för mycket, så det blev samma till lunch, och kanske även middag....

Jag har blivit lite förälskad i risotto och risoni. Behöver lite ny inspiration känner jag.
Svamprisotto är självklart, lika så Risoni med saffran och skaldjur/paella.
Så kom med allt ni har!

Åh vad kul för jag har också snöat in på risoni och kollade upp recept idag!

Inhandlade ingredienser till dessa, dock vegokorv:
https://www.mathem.se/recept/kramig-risoni-med-grona-artor-och-bratwurst

http://www.vardag.nu/kramig-svamprisoniotto/

Annars brukar jag göra pastasallad men med risoni istället. Gör ofta en sås/dressing med pesto och yoghurt som bas.

Åh vad kul för jag har också snöat in på risoni och kollade upp recept idag!

Inhandlade ingredienser till dessa, dock vegokorv:
https://www.mathem.se/recept/kramig-risoni-med-grona-artor-och-bratwurst

http://www.vardag.nu/kramig-svamprisoniotto/

Annars brukar jag göra pastasallad men med risoni istället. Gör ofta en sås/dressing med pesto och yoghurt som bas.

Svamphistorien ska jag absolut pröva i helgen!

http://www.tasteline.com/recept/lisa-lemkes-risonipaella/
Gjorde en habrovink på den här igår. Ingen kyckling och ingen paprika, men massor av sparris! Mums!

Tjejen i kassan på Ica i småstaden frågade i tur och ordning vad fänkålen, kronärtskockan samt auberginerna heter. Dessa stadsbor som köper så konstiga saker!
Händer inte det där alltid överallt i sommarvikarietider? Det förklarar iofs bara hälften, eftersom det fortfarande är underligt hur människor kan undgå att veta vad ganska vanliga grönsaker och rotfrukter heter? Sist jag råkade ut för det handlade det om rotselleri och fänkål.

Jag har fortsatt äta snabbmat, nu i form av en lins- och bulgur-gröt som jag steker upp och äter med stekt squash och knipplök, plommontomater och en riktigt god feta. Ibland kikärtor, ibland färsk basilika, ibland mandel till. Alltid något syrligt dessutom, det behöver gröten för att inte bli för jolmig. lunchlådorna har bestått av ungefär detsamma, fast i salladsform. Gurkmiddagen var en engångsföreteelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar