Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förövrigt hade jag champinjoner som måste göras av med så det fick bli en carbonara med knaperstekt parma och en ny parmesan som jag hade kunnat knapra i mig hela på stående fot om nu inte min KARAKTÄR hade hindrat mig. Gott rödvin till. Alldeles för lite. KARAKTÄREN satta ånyo käppar i hjulet. :(

Men kanske bra men? Ett av mina barn var skallig som bebis och glupsk. Eftersom jag rättade manus med hjälp av tipp-ex (är ni tillräckligt gamla för att veta vad det är?) medan jag ammade (ungen var konstant hungrig) så skvätte det rätt mycket på honom. VÄLDIGT svårt att få bort. Han var inte bara glupsk utan även rätt ilsken av sig. När han skrek blev huvudet rött med små vita fläckar. Han såg ut som en flugsvamp. Han blev senare synnerligen välartad. :)

Det känns troligt att det var tipp-exens förtjänst och måhända har hummus samma effekt?
:rofl:

I kvall blev middagen en "slaw" med en ranch liknande dressing (som skulle ha varit pa endiverna i gar, men som jag glomde:angel:) och en grillad "flank steak". Var grill haller pa att ge upp och det ar nu dags att hitta en ny, en som jag kan koppla in pa var "natural Gas" ledning som har ett uttag pa vaggen utanfor koksfonstret.:cool: Inga mer kol eller porpane flaskor som maste inforskaffas eller fyllas.:banana:

I alla handelser blev det gott aven om grillen inte satte tillrackliga "spar" i kottet.

I kvall blev middagen en "slaw" med en ranch liknande dressing (som skulle ha varit pa endiverna i gar, men som jag glomde:angel:) och en grillad "flank steak". Var grill haller pa att ge upp och det ar nu dags att hitta en ny, en som jag kan koppla in pa var "natural Gas" ledning som har ett uttag pa vaggen utanfor koksfonstret.:cool: Inga mer kol eller porpane flaskor som maste inforskaffas eller fyllas.:banana:

I alla handelser blev det gott aven om grillen inte satte tillrackliga "spar" i kottet.

Hur gör du med flanksteken?

Jag marinerar den alltid minst over natten (i dag harde den legat sedan i forrgar) och sedan pa hog varme pa grillen (eller sous vide och sedan bara en mycket snabb SUPER HET grill i 45 secunder per sida). Jag vill ha kottet ordentligt "seared" men ocksa medium rare sa jag passar den noga da den ju ar tamligen tunn och gar fort.

Marinaden var en asian inspirerad ... mycket gott faktiskt.

Jag marinerar den alltid minst over natten (i dag harde den legat sedan i forrgar) och sedan pa hog varme pa grillen (eller sous vide och sedan bara en mycket snabb SUPER HET grill i 45 secunder per sida). Jag vill ha kottet ordentligt "seared" men ocksa medium rare sa jag passar den noga da den ju ar tamligen tunn och gar fort.

Marinaden var en asian inspirerad ... mycket gott faktiskt.

Tack. Kör du vanlig marinering eller vakuummarinering? Jag har en vakuummaskin nämligen.

Tack. Kör du vanlig marinering eller vakuummarinering? Jag har en vakuummaskin nämligen.

Eftersom den fick ligga sa lange behovs ingen vacuum marinering, dessutom sa har jag sa vansinnigt mycket marinad att jag inte kan vacuum forpacka da marinaden sugs ur "pasen" da. :meh:
Har du provat Sous Vide? Det ar VAL vart att prova. SUPER gott och ett latt satt att fa perfect lagad mat.

Da sonerna hade provat visste jag ju vad det var ... men annars kan man prova det har
http://www.marthastewart.com/1500950/how-sous-vide-without-fancy-machine

och som du vet ar jag duktig pa att skicka grejor om det behovs;)

Senast ändrad:
Oh, och @athena_arabians, bade Flank steak och skirt steak (ocksa super att grilla) skar jag i TUNNA skivor tvars over "tradarna" i kottet annars blir det segt. Smaken pa bada ar sa oandligt mycket battre an pa "fint" kott och da det dessutom ar billigare ater vi biff kott betydligt oftare an vi skulle ha gjort annars. :)

Oh, och @athena_arabians, bade Flank steak och skirt steak (ocksa super att grilla) skar jag i TUNNA skivor tvars over "tradarna" i kottet annars blir det segt. Smaken pa bada ar sa oandligt mycket battre an pa "fint" kott och da det dessutom ar billigare ater vi biff kott betydligt oftare an vi skulle ha gjort annars. :)

Tack, det har jag koll på :) Tyvärr är inte flankstek billigt här, det har blivit för populärt :cautious: Ca 170kr/kg vilket jag tycker är för dyrt för den styckdetaljen :meh: Skirt steak (mellangärde) måste man beställa speciellt, den mals normalt till köttfärs.

Tack, det har jag koll på :) Tyvärr är inte flankstek billigt här, det har blivit för populärt :cautious: Ca 170kr/kg vilket jag tycker är för dyrt för den styckdetaljen :meh: Skirt steak (mellangärde) måste man beställa speciellt, den mals normalt till köttfärs.

Skirt steak tar upp marinad till och med battre an flank steak :up: och aven om det ar oforskammt dyrt (tycker jag nar angus kostar runt 120. sek per kilo for flank steak) ar det billigare an flank steak.
Kan du fa tag pa "flat iron steak" ar den dock det allra basta for grillen. Smakrik, mor och otrolligt latthanterad sa lange man inte har den sega hinnan i kottet. Det ar en relativt ny "cut" har i USA och jag betalar runt 60 sek per kilo. Nar jag hittar det ar Iron steak definitivt mitt favorit val av "tunnt kott man skar i skivor".:p

Skirt steak tar upp marinad till och med battre an flank steak :up: och aven om det ar oforskammt dyrt (tycker jag nar angus kostar runt 120. sek per kilo for flank steak) ar det billigare an flank steak.
Kan du fa tag pa "flat iron steak" ar den dock det allra basta for grillen. Smakrik, mor och otrolligt latthanterad sa lange man inte har den sega hinnan i kottet. Det ar en relativt ny "cut" har i USA och jag betalar runt 60 sek per kilo. Nar jag hittar det ar Iron steak definitivt mitt favorit val av "tunnt kott man skar i skivor".:p

Den är ganska ovanlig här också, den heter luffarbiff. Tyvärr är den nästan alltid skivad, jag tror jag får specialbeställa en hel bit. Jag kommer inte ihåg riktigt men jag ha för mig att den är rätt dyr också (jämförelsevis) :meh:

Njurtapp/slaktarbiff är också gott men svårt att få tag på (butcher's steak).

Den är ganska ovanlig här också, den heter luffarbiff. Tyvärr är den nästan alltid skivad, jag tror jag får specialbeställa en hel bit. Jag kommer inte ihåg riktigt men jag ha för mig att den är rätt dyr också (jämförelsevis) :meh:

Njurtapp/slaktarbiff är också gott men svårt att få tag på (butcher's steak).

har heter det Hanger's steak (tank vad Google kan:p) och ar svar att fa tag pa om man inte har ett "riktigt" slakteri man handlar fran. Det gar att bestalla i manga butiker, men jag har sa svart att vara tillrackligt forberedd. :angel: Men jag skulle kanske stanna till vid slakteriet och fraga om de har nagon nu nar jag bestallt en ny grill.:)

Den har ar pa vag hit hem nu och min 10 ar gamla $75 dollars grill med tre burners aker vidare till de salla jaktmarkerna.:p Med tanke pa hur mycket jag grillar, aret runt, ar jag djupt imponerad over hur lange den har hangt med.
http://www.homedepot.com/p/Dyna-Glo...-Steel-with-Side-Burner-DGA480SSN-D/205210035

Fröknäcke DeLuxe:

Standard fröknäcke-recept,
plus 75-100gr drav (restprodukt från ölbryggning)

Ger ett rustikare resultat!

har heter det Hanger's steak (tank vad Google kan:p) och ar svar att fa tag pa om man inte har ett "riktigt" slakteri man handlar fran. Det gar att bestalla i manga butiker, men jag har sa svart att vara tillrackligt forberedd. :angel: Men jag skulle kanske stanna till vid slakteriet och fraga om de har nagon nu nar jag bestallt en ny grill.:)

Den har ar pa vag hit hem nu och min 10 ar gamla $75 dollars grill med tre burners aker vidare till de salla jaktmarkerna.:p Med tanke pa hur mycket jag grillar, aret runt, ar jag djupt imponerad over hur lange den har hangt med.
http://www.homedepot.com/p/Dyna-Glo...-Steel-with-Side-Burner-DGA480SSN-D/205210035

Jag föredrar ju kolgrillar ;)

Njurtapp har jag bara ätit på restaurang, den finns normalt inte i affär (kanske någon fancy butcher's shop i Sthlm har den :D). Det var väldigt gott kött med mycket köttsmak.

Jag föredrar ju kolgrillar ;)

Njurtapp har jag bara ätit på restaurang, den finns normalt inte i affär (kanske någon fancy butcher's shop i Sthlm har den :D). Det var väldigt gott kött med mycket köttsmak.

Jag gillar bade kol och gas grillar ... De har sina olika användningsområden tycker jag. Jag skulle inte fa for mig att dra igang kol grillning vid 6 eller senare en vardag, men gasgrillen ar enkel och snabb ... och beroende pa vad man gor far man en battre yta an pa "grill plattan" man lagger pa min gasspis.
Maste fraga efter "hanger steak" nar jag aker forbi i dag.

Ceasarsallad idag. Underbart gott! Igår hade vi hela partners släkt på besök. Vi bjöd på en lite oortodox blandning bestående av grillad sparris, broccoli, citron, tomat och smålök samt majskolv, kokt färskpotatis med dill, kall röra med gräddfil, citron, shalottenlök och Kalixlöjrom samt varmrökt lax och surdegsknäcke med smör och ost. Samt vitt vin. Himmelska kombinationer till nästan ingen ansträngning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 667
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar