Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
PARTNER och jag förfasar oss över frukosten, som så ofta, över dagens middagstips i DN. Idag innehåller receptet 6 dl grädde till fyra personer och den enda grönsaken är två matskedar hackad lök.
Oj. Vad var det för rätt?

Jag stirrar fascinerat på alla de där matlagningsvideorna som är filmade i för hög hastighet på facebook. Kit har svenska, men jag ser många andra också. Framförallt hos ett par grekiska vänner som har en taverna. Båda är stora som hus och jag tänker varje gång jag äter hos dem att är det sådan man blir av hans mat så får jag nog hålla igen ...

I alla fall, häromdagen hade han delat en video med mac and cheese fritters. Det ni! Man kokade alltså makaroner, gjorde en massiv ostsås, gratinerade detta i ugnen till en platt kaka. Denna kaka stoppade man sedan i frysen. När den stelnat helt skar man upp den i stavar storlek fiskpinne, doppade dem i frityrsmet och friterade dem!

Friterade makaroner och ostsås. Hoppas han inte tänker sig det på tavernan.

Oj. Vad var det för rätt?

Jag stirrar fascinerat på alla de där matlagningsvideorna som är filmade i för hög hastighet på facebook. Kit har svenska, men jag ser många andra också. Framförallt hos ett par grekiska vänner som har en taverna. Båda är stora som hus och jag tänker varje gång jag äter hos dem att är det sådan man blir av hans mat så får jag nog hålla igen ...

I alla fall, häromdagen hade han delat en video med mac and cheese fritters. Det ni! Man kokade alltså makaroner, gjorde en massiv ostsås, gratinerade detta i ugnen till en platt kaka. Denna kaka stoppade man sedan i frysen. När den stelnat helt skar man upp den i stavar storlek fiskpinne, doppade dem i frityrsmet och friterade dem!

Friterade makaroner och ostsås. Hoppas han inte tänker sig det på tavernan.
Pastarullar med en goja av mixad lax, ägg och grädde och lite lök i, och en vitvins- och gräddsås. Detta gratineras.

Jag förfasar mig ofta över hur vad som presenteras som vardagsrecept har ett kalorivärde som skulle vara lämpligt för peshmerga i full strid.

Förresten! Vid min workshop nu i måndags-tisdags tillämpades det säkert mycket hälsosamma systemet med ganska små måltider, och mat desto oftare. Jag klarar verkligen inte av det! Vid frukost åt jag säkert dubbelt så mycket som de andra, vid förmiddagsfikat bar det sig trots det inte bättre än att jag tog två kakor och de andra tog en. Vid lunch var jag således inte hungrig. Ja, det funkar inte!

Jag vill ha tre ganska stora mål om dagen, punkt. Frukost, lunch middag. Inte frukost, fika, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.

Pastarullar med en goja av mixad lax, ägg och grädde och lite lök i, och en vitvins- och gräddsås. Detta gratineras.

Jag förfasar mig ofta över hur vad som presenteras som vardagsrecept har ett kalorivärde som skulle vara lämpligt för peshmerga i full strid.
Grönsaksinslaget var inte inte direkt påfallande :D

Pasta med kryddig korv i tomatsås. Inte sensationellt men mättande. Nu är jag sugen på gröt och kokt ägg.
I morgon kväll blir det plockmat i någon form, med risk för att jag äter alldeles för mycket ost .;)

Fröpanerad zucchini med parmesancreme, quinoa och sallad blev dagens middag. Det såg väldigt fint ut på receptet och lät väldigt gott - i verkligheten var det mycket jobb för ingenting. Fröerna ville icke fastna och så smakade det sisådär ingenting.

Gillar dock konceptet så tänker mig att jag ska anpassa det lite för att det ska bli mindre jobb och mer smak :)

Jag har just ätit mackor till middag. Rågsurdegsbröd med linshummus(-pastej låter så äckligt, men jag antar att det hade kunnat vara rätt ord) och rester av gårdagens middag på toppen: snabbstekt ramslök, syrlig finskivad stjälkselleri och tunt hyvlade morötter stekta med spiskummin. Mycket gott och mycket snabblagat.

Nu är jag hungrig igen. Attans.

Praktiserat lite bryt-ihop-och-kom-igen, Kräx och stortjutande, tröstar mig nu med liten chokladbit och saft. Har gått i barndom.

Köpte en korg med kiwifrukt. Men vad sjutton ska jag göra med alla kiwifrukter?!? :confused: Ätit två men nu känns det inte som jag vill ha kiwi på ett tag. Förslag?

Hört talas om konditori Nordpolen i Vara? Underbart ställe. Men inte så lämpligt när man som jag försöker hålla igen. Men nu föll det sig inte bättre än att två vänner råkade passera Nordpolen på väg hem till mig. Någon sorts mjuksega kolakakor med kolafyllning som kan ha varit bland det godaste jag ätit. Och små champangetryfflar.:love:

Hört talas om konditori Nordpolen i Vara? Underbart ställe. Men inte så lämpligt när man som jag försöker hålla igen. Men nu föll det sig inte bättre än att två vänner råkade passera Nordpolen på väg hem till mig. Någon sorts mjuksega kolakakor med kolafyllning som kan ha varit bland det godaste jag ätit. Och små champangetryfflar.:love:

Finns ett café i Tibro (Tiebridge, uttalas det) också som är gulligt, superb citronmarängpaj!

Finns ett café i Tibro (Tiebridge, uttalas det) också som är gulligt, superb citronmarängpaj!

Och Landhs konditori i Mullsjö. Ojoj. :d Sen finns det ett roligt i Tidan. 50-talskafé i tidstypisk anda. Till och med neonskylten är intakt. Och i närheten finns Sveriges enda täckta träbro. (tänk Broarna i Madison County)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka