Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha! :) Jag vet inte vad det är med den där bilden, men den sätter igång min fantasi alldeles väldigt. Och det vill inte säga lite. I mitt huvud har det blivit en väldigt jobbig person som tar alldeles för stor plats i min hjärna. Vederbörande har en historia att berätta som jag inte vill skriva.
En jättejobbig historia, tror jag.

Funderar på veckans middag. Ska försöka komma igång med veckomatsedel. Igår kokade vi för mycket pasta så idag blir det stuvad pasta med stekt korv ( Yäy vilken fantasi) men har totalt hjärnsläpp när det kommer till att hitta på resterande vecks middagsmat :crazy:

Funderar på veckans middag. Ska försöka komma igång med veckomatsedel. Igår kokade vi för mycket pasta så idag blir det stuvad pasta med stekt korv ( Yäy vilken fantasi) men har totalt hjärnsläpp när det kommer till att hitta på resterande vecks middagsmat :crazy:
Jag fick för ovanlighetens skull hjälp av tonåringen med veckans matsedel. Hon bestämde att vi skulle äta rotmos och fläsklägg idag.

Min sambo har sedan en vecka tillbaka förvandlats till Paleo-anhängare, så vi har börjat äta lite därefter. Igår åt vi ugnsrostad butternut squash med en minst sagt kryddig (:nailbiting:) köttfärsröra, och idag ska han göra någon slags biffar av sötpotatis, aubergine och blomkål. Jag är lite av en kolhydratsnörd när det kommer till middagar, så det är nog dubbelt nyttigt för mig att försöka tänka lite utanför den berömda lådan på det här viset!

Senast ändrad:
Smoothie är för övrigt min standardfrukost @TeamLundVer. Supersnabbt och smidigt om man bara har rätt redskap (läs: smoothiemaskin). Jag brukar slänga i bär, banan, lite grekisk yoghurt, lite havregryn, ett gäng chiafrön och en skvätt mjölk eller juice. Har jag tränat dagen innan lägger jag i en halv skopa vassleprotein (utan smak) också. Det är både fräscht och mättande, tycker jag!

Jag har gjort matplanering för veckan:

Ikväll blir det någon sorts curry på butternut squash med ris, som jag redan berättat om.
Imorgon, våfflor med en näve räkor från frysen, creme fraiche, rödlök och lite stenbitsrom - en storfavorit!
Onsdag, en väninna kommer på middag, jag ska göra en kycklingpasta med bl.a svarta oliver och rostade tomater, samt en limepannacotta som @Killaloe skickade recept på - man chilikaramelliserar ananas och har på toppen, samt lite mandel och vit choklad.
Torsdag, falafel i libabröd med hummus och diverse grönsaker
Fredag, en annan väninna kommer över för att se på På Spåret och jag tror att vi lagar något snabbt och enkelt tillsammans :)

Helgen håller jag lite öppen, jag ska träffa bokcirkeln på söndag och kan äta där om jag får feeling och på lördag finns det kanske några goda rester...

Är ganska nöjd med att ha lyckats undvika rött kött åtminstone, även om det inte är helvegetariskt.

Det kan jag förstå men för mig är det omöjligt. Jag mår nästan illa när jag ser deras produkter i affären.

Min mamma specialläraren fick mig att läsa Rudolf Steiner som tonåring (:D) och det grundlade min tveksamhet inför det hela. Hon tittade på Waldorfpedagogiken och plockade väl lite ur den till sina elever men köpte verkligen inte hela konceptet.
Steiner o Dr Spook (stavning?) var husgurus när jag växte upp.
Hobbyvegetarianer o lite antroposofer till vardags. När det hittades godis i broderns ficka serverades han enbart godis till middag i en vecka. Tack o lov flyttade vi utomlands o växte upp på internatskolor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 603
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 133
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama