Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här planerar jag något magsnällt till oss ikväll. Det blir garanterat INTE plock med räkor. Särbon åt räkor häromkvällen som enligt hans utsago "var lite isiga men smakade bra". De var dock inte bra, han har inte rört sig så lång ifrån en vattenklosett sedan dess :D Jag hoppas han klarar resan hit (citat: "Jag har flera toarullar med mig") :nailbiting:

Jag funderar på någon form av fläskfilé med ris.

Alla kan inte alltid vara på topp liksom :D (jag gillar deras matvete och matkorn :up: kornen hamnar dock i sambons bröd, men matvetet är gott!)

De har behandlat det på något vis så det kokar sönder oavsett hur försiktig man är :mad: Kamut ska kunna koka mer eller mindre hur länge som helst utan att bli mosigt. Jag älskar kamut, helt underbart tuggmotstånd :love:

Särbon vet numera att han inte ens får titta på hyllan med Saltå :p om jag är med då :rofl:

Ja, typ så. Jag fattade inte vad de var för några förrän för något år sedan eller så, antagligen var det någon här på Buke som förklarade. (Jag ändrade i mitt inlägg där jag hade skrivit "framför allt"; jag vet verkligen inte varför jag gjorde det för jag undviker ju mer än jag utbildar ;))

Ja, typ så. Jag fattade inte vad de var för några förrän för något år sedan eller så, antagligen var det någon här på Buke som förklarade. (Jag ändrade i mitt inlägg där jag hade skrivit "framför allt"; jag vet verkligen inte varför jag gjorde det för jag undviker ju mer än jag utbildar ;))
Nej men inte jag heller! Jag har till och med en kokbok från Saltå kvarn :o som jag har fått från någon (oklart vem) innan jag fattade vad det var för några :down: Så nu står boken där och jag känner mig lite dum som har den, samtidigt som det ju inte är några fel på recepten som så :crazy:

Jäkla särbon, nu har han hittat på något mer för att öka mitt omfång! :mad:

Han hade köpt jalapeñoost från något tubföretag (typ Kavli) och kört den i krustader i ugnen och det var riktigt gott. Nu har ju jag lite svårt för överprocessad mat som smältost är så jag experimenterade hemma.

Färsk jalapeño direkt från busken :p, finhackad och nermosad i Philadelphiaost (light, 11% fett). Orkade inte ha på ugnen så jag körde dem i mikron. Maj gad vad gott det blev, jag kunde ha gjort hela lådan på en gång och smällt i mig! :d Blir förmodligen ännu godare i ugnen.

Fy särbon! :rage:

Nej men inte jag heller! Jag har till och med en kokbok från Saltå kvarn :o som jag har fått från någon (oklart vem) innan jag fattade vad det var för några :down: Så nu står boken där och jag känner mig lite dum som har den, samtidigt som det ju inte är några fel på recepten som så :crazy:

Det är mer miljöovänligt att slänga den :) så länge du inte börjar mumla om att hoppa runt naken i fullmånen och kasta ut hackad kamomill och brännässla över åkrarna :cautious:

Det är mer miljöovänligt att slänga den :) så länge du inte börjar mumla om att hoppa runt naken i fullmånen och kasta ut hackad kamomill och brännässla över åkrarna :cautious:
Det skulle väl vara om den fungerar bra som bras-startare då :sneaky: :D :up: Men nä, ingen risk att jag hoppar runt naken i fullmånen. Och med tips från dig så kan vi ju dessutom se över framtida inköp så nu bör inte några kronor från vårt hushåll gå till saltå :up:

För den oinvigde... vad är felet med saltå kvarn?

Ägs av antroposoferna. Dvs de som anser att man inte ska använda vaccin och har ytterst tvivelaktiga idéer om sjukvård generellt. Håller på med en massa biodynamiskt mumbojumbo när det gäller odling.

En sekt helt enkelt. Och ja, jag är inte ett dugg objektiv när det kommer till dem, av förklarliga skäl.

Jag har pysslat i köket idag, i förberedelse för återgången till vardagen imorgon.

Igår gjorde jag en pastagratäng som jag har portionerat upp och fryst in i prydliga lådor idag. Sedan har jag stekt små biffar med ädelost i som är infrysta i lådor tillsammans med bulgur. Så där har vi sju färdiga lådor till när det inte finns rester att ta med.

Just nu håller jag på och rostar butternut squash som ska bli morgondagens middag - försöker planera i förväg så att det inte blir så sent innan jag äter på vardagskvällarna, det blir alltför ofta så. Den ska få tumla runt i någon god gul curry, kanske med kokosmjölk, och andra goda grönsaker. Jag har även fått lära mig hur man gör persiskt ris utan riskokare, så det kanske blir ett försök på sådant till. (Ni vet ju redan detta, antar jag, men man kokar alltså riset i mycket vatten i fyra-fem minuter, slår av vattnet medelst sil, värmer upp neutral olja i en kastrull, häller i det lättkokta riset och låter det stå och ångas på låg värme i en halvtimme i oljan under lock.)

Ikväll? Just det ja ;) Jag har tagit fram en påse pulled någonting, antagligen nöt men kan vara fläsk, ur frysen samt två surdegsfrallor. Tänkte stoppa in köttet i frallorna tillsammans med picklad rödlök helt enkelt. Jag tror att det blir gott.

Gronsakerna blev jattegoda, sarskilt yuca och daicon :d men kycklingen lite for mor ... jag far oka temperaturen en grad eller tva nasta gang.
Kanske det ar dags att baka brodet till frukost i dag ... jag ar hungrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 607
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama