Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar också på hur produkten ska kategoriseras. Jag kan inte minnas när jag försökte äta det senast.

Min särbo äter Melkers Originalfalu (han hävdar att den smakar som barndomens falukorv och den säljs endast lokalt runt Falun, dvs jag brukar få lov köpa med ett gäng upp) med njutning och försöker tvinga i mig också. Jag har smakat men ser inte storheten hos den.

Jag funderar också på hur produkten ska kategoriseras. Jag kan inte minnas när jag försökte äta det senast.
Ända sättet att äta den är att lägga den i en välsmord form, skiva nästan helt igenom (som Hasselbackspotatis) kläm ner ostskiva + tomatskiva + lökskiva + ostskiva + senap, täck med lök + tomat + ost. Gratinera i ugnen.

Aubergine kan vara nåt, jag tyckte även att förslaget om pumpa (riktig pumpa, inte vattnig squash) var bra.

Falukorv! Händer det ens något annat med falukorven under tillagning än att den blir varm?

Ibland blir den lite förkolnad också. :D
Men jag vet inte riktigt varför, men bra falukorv med gott potatismos måste vara det barndomstryggaste maten jag kan föreställa mig. Längtar efter det ibland när jag är stressad.

Ibland blir den lite förkolnad också. :D
Men jag vet inte riktigt varför, men bra falukorv med gott potatismos måste vara det barndomstryggaste maten jag kan föreställa mig. Längtar efter det ibland när jag är stressad.

Det är då jag äter färdiga köttbullar, hårdstekta direkt ur stekpannan med senap som enda tillbehör.

Min lokala Coop har äntligen återinfört brunosten i sortimentet, trots att jag misstänker att den försvann eftersom jag var den enda som köpte denna delikatess :love:! Såå, jag har de senaste två dagarna frossat i knäckebröd med brunost till middag :d. Ni behöver dock inte oroa er för diverse vitaminbrister, då jag äter hipsterlunchbuffet dagligen på jobbet. Ynka 25 riksdaler tar de för den och då ingår både salladsbuffet, kallt bord och två varma rätter (varav en vegetarisk) :up:.

Det är då jag äter färdiga köttbullar, hårdstekta direkt ur stekpannan med senap som enda tillbehör.

Sån lyx fick jag aldrig som barn, det hade varit helt över gränsen. Det lyxigaste jag öht kunde föreställa mig var grillkorv med refflade pommes frites uppvärmda i ugn. Serverade på servis i repad röd plastservis där alla tallrikar dessutom var fyrkantiga. Vi fick ketchup till. Varje födelsedag. Ja, när något av oss barn fyllde år. Vilket vi gjorde rätt ofta eftersom vi var 5 st. :)

Fick mycket bra hotellfrukost (de hade även en japansk sektion med sashimi och dumplings, NEJ TACK jag har fått nog av sådana frukostar!), god KONFERANGSlunch i form av stekt strömming, potatismos, lingon och skirat smör. Och bra fika. Nu sitter jag på ett försenat tåg tillbaka till Malmeee.

Och här är gårdagens Lilla Ego-mat vid chef’s able:

Bifogade filer

• C2A4BE52-DA37-4A24-AE29-0CF6A2C6330B.webp
    C2A4BE52-DA37-4A24-AE29-0CF6A2C6330B.webp
    192,8 KB · Visningar: 45
Jag tänker göra någon form av bönchili. Frysfyndade ett par påsar bönor (borlotti och kidney, tror jag). I övrigt tänker jag ha i chili (!), ingefäran jag glömde ha i min daal, lite blandade kryddor och lite öl (som jag bytte till mig mot några ägg :D). Tomat. Oklart hur det blir, men förhoppningsvis gott!

Wow vilken mat @VLMF Imponerad över att champinjoner kan vara så snyggt!

Själv har jag ätit lunch med finsällskap idag på Lilla Spinneriet.
Fisksoppa med Sydfransk touch´, tomat, apelsin och fänkål, räkor samt Rouille och krutonger enligt menyn. Lite lite fisk och inga krutonger (men snygga lila morötter) så det var inte deras bästa lunch. Men det betyder ju ändå att det är väldigt gott, såklart :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 697
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 142
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka