Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jobbigt med ekvationer med många okända.@VLMF Yabbadabba, tackar! Precis något sådant rörde sig i mitt huvud, utan att jag lyckades konkretisera det så bra. Men kokosmjölk och röda linser fanns med i en olöst sötpotatisekvation.
Det ligger en sötpotatis i mitt kök.
Den ser ut som att den undrar "vad tänker du göra för något roligt av mig". Lite förväntansfullt sådär. Men jag svarar "kära sötpotatis, jag vet inte, ty jag är ingen mästerkock och jag fick bara ett plötsligt infall att jag måste vidga mina kulinariska vyer och göra något recept med sötpotatis".
Sötpotatisen sneglar besviket och misstänksamt tillbaka på mig. Den är orolig för att gå samma öde till mötes som de mystiska grönsaker som entusiastiskt ibland spontaninhandlas utan någon som helst plan, för att sedan glömmas bort i kylskåpets nedersta låda. Tills det är dags för kylskåpsstädning och rensning och bäst-före är ett sedan länge passerat datum.
Sötpotatisen vädjar därför om glada tips/favoritrecept från mer skillade hemmakockar, så att den slipper förnedringen att sluta sina dagar i en kompostpåse, och får ett värdigt avslut. (Pommes låter smaskens men jag har inget frityrgrejs och tycker det är lite för joxigt med varm olja i en kastrull).
@Anna kan ju det där med sötpotatisfrites i ugn också @Lillgrådis
Det är såååå gott (även om jag sällan lyckas helt bra, dock bättre sedan jag fick tips från ovan nämnda Anna )
Min långkokta (5 timmar) lammgryta blev galet god! Basmatiris med berberisbär och saffran. Lådvin på Zinfandel.
Jag var ledig hela dagen, faktiskt. Annars hade jag tyvärr fått skippa vinet.Det låter som en dröm om en fredag. Fick du ledigt från lunch då?
Låter som en mycket bra ledig dag!Jag var ledig hela dagen, faktiskt. Annars hade jag tyvärr fått skippa vinet.
Sötpotatismos med lime och vitlök är fantastiskt!
Igår åt jag dagens vegetariska på Skryllegårdens café; paj med grönsaker och fetaost i. Till middag blev det födelsedagsfirande av en vän på boulebaren, vi fick kökets val som var lite blandade förrätter och sedan konfiterad anka som föll isär av mörhet med savoykål och gröna bönor bakade i lite grädde, grönsallad samt någon slags buljongbakade potatisar. Jättegott! Espresso martini till dessert. Sedan hamnade jag på ett annat födelsedagsfirande som hade VINFONTÄN. Jag dansade så jag vaknade upp med ont i benhinnorna. Laddar för brunch nu!
Vinfontän! Berätta mer!Igår åt jag dagens vegetariska på Skryllegårdens café; paj med grönsaker och fetaost i. Till middag blev det födelsedagsfirande av en vän på boulebaren, vi fick kökets val som var lite blandade förrätter och sedan konfiterad anka som föll isär av mörhet med savoykål och gröna bönor bakade i lite grädde, grönsallad samt någon slags buljongbakade potatisar. Jättegott! Espresso martini till dessert. Sedan hamnade jag på ett annat födelsedagsfirande som hade VINFONTÄN. Jag dansade så jag vaknade upp med ont i benhinnorna. Laddar för brunch nu!
Laddar för att starta ett långkok på grytbitar av lamm. Funderar på mycket lök som enda grönsak, som förväntas koka sönder fullständigt. Och sen slänga i stora vita bönor på slutet.
Men ska jag koka med rött eller vitt vin?