Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till lunch åt vi årets skörd av kronärtskockor. :) Några stora och några pyttesmå. Med smör, flingsalt och citron. Plus nybakat surdegsbröd. Alltså så himla gott. :d Eller som nymaken konstaterade "mycket jobb för lite mat" ...:D

Men min plan är att få plantorna att övervintra och gör de det (jag har täckt dem med löv och fiberduk och snart granris) så kan det bli MASSOR med skockor nästa år.

Apropå mycket jobb för lite mat, så roar jag mig ibland med att fundera på hur och vad jag skulle behöva odla för att faktiskt få i mig mer näring och energi från mina skördade grödor, än vad odlingen av dem kräver.

Så sett är ju egenodling en perfekt bantningsmetod! Väldigt mycket fler kalorier ut än in, så att säga.

Har någon förresten försökt sig på att odla sina färska lotusrötter?

Nu har jag odlat både ingefärarötter och gurkmeja, och fått komplett smaklös skörd av båda. Jag känner att lotusrot är nästa steg?

Men stämmer det att det är en sorts näckros? Måste jag odla den i badkaret?

Har någon förresten försökt sig på att odla sina färska lotusrötter?

Nu har jag odlat både ingefärarötter och gurkmeja, och fått komplett smaklös skörd av båda. Jag känner att lotusrot är nästa steg?

Men stämmer det att det är en sorts näckros? Måste jag odla den i badkaret?

Ingefärarötter??? Jag har en jättefin ingefärsplanta, men jag har inte reflekterat direkt över vad det är man egentligen använder ...:banghead: På något sätt har jag nog tagit för givet att det ska dyka upp någon sorts frukter framöver ... Men du menar alltså att jag måste slakta hela plantan för att kunna provsmaka? Vad synd. Den är ju snygg.

Vad smakar lotusrot då? Är det sånt bara stadsbor kan hitta?:idea:

Jag lagade faktiskt mat med min sista bit lotusrot. Det blev en gul curry med kokosmjölk och linser. Ingefära, vitlök, citrongräs, chili och alla indiska kryddor min lillasyster köpte med sig när hon var i Bangalore. I grytan var det förutom lotusrot även blomkål, morot, grönkål, pak choi och tomater. Basmatiris och cashewnötter till.

Rester av en gryta, den var menlös så jag tappade en burk vitpeppar i. Det blev nästan oätligt. Räddade den med en klick smetana och en bit bröd, samt nu Babel på SVT.

Är mycket upprörd över att sjukdom stoppade mig från att vara med och fira @Ceta men är glad att höra att det blev så lyckat! :love:

Idag är jag inte heller frisk men höll på att bli knäpp så dejten kom och hämtade mig och så åkte vi hem till honom, drack kaffe och åt hämtgrekiskt. Mycket stillsamt, men gott och mysigt.

Ingefärarötter??? Jag har en jättefin ingefärsplanta, men jag har inte reflekterat direkt över vad det är man egentligen använder ...:banghead: På något sätt har jag nog tagit för givet att det ska dyka upp någon sorts frukter framöver ... Men du menar alltså att jag måste slakta hela plantan för att kunna provsmaka? Vad synd. Den är ju snygg.

Vad smakar lotusrot då? Är det sånt bara stadsbor kan hitta?:idea:
Det är ju roten man äter när man äter ingefära. De ingefäraplantor jag har haft har alla härrört sig från att ingefäran visat tecken på att gro i kylen.

Jag köper färsk eller fryst lotusrot i asiatiska livsmedelsbutiker. Färsk är ojämförligt godast!

Även jag har ätit rester idag :D
Otspaj och sallad till lunch :d

Sen tig jag med mig potatisgratäng ( :D ) till en vän som fyller år idag och avnjöt tillsammans med gorgonzolaspäckad fläskfilé :d smaskens! Rester av glass chokladsås och maränger till efterrätt. Kalas rent ut sagt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 516
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst