Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pga @Petruska var jag också tvungen att kolla upp det här med champagnedagen. Flesta källorna verkar landa på den 21 oktober. Dock anger franska källor både 20 och 21 oktober. Kan det vara en d(b)ubbeldag? :confused:

Min kassa vill inte dricka champagne men jag har ett habilt mousserande i kylen...
Jag har en finfin flaska som jag fick som present för ett tag sedan. Champagne. Har glömt detaljerna just nu.

Funderar på någon sorts bönsallad med färska fikon och valnötter i, och lax i någon form till.

Annars var jag inne på någon sorts hipstrig pizza, men likt @Hermelin kommer jag att ha begränsat med tid och då är ju jäsdeg lite feltänkt.

Var det @Hyacinth som efterlyste gröna tomater för ett tag sen? Har nu något bra recept, har ett gäng gröna tomater som inte han mogna innan frosten kom. Lägga in, marmelad?

Ja!!! Jag är smått besatt av syltade gröna tomater.

• 1 kg
    (ca) små fasta gröna tomater
  • Ättikslag:
  • 5 msk
    24%-ig ättiksyra (el 2,5 dl ättiksprit 12%)
  • 5 dl
    vatten (3 dl, om du har ättiksprit)
  • 650 gram
    socker
  • 1 st
    Hel kanel
  • 1 st
    liten bit hel torkad ingefära
  • 10 st
    kryddnejlikor

Gör så här:
  • 1. Skölj o snoppa tomaterna. Picka några hål på dem med en nål. Koka dem försiktigt knappt mjuka i lättsaltat vatten. Låt dem rinna av. Blanda vatten, ättika o socker i en kastrull. Knyt in kryddorna i en tyglapp. Koka alla lagingredienser under lock ca 5 min. Lägg i tomaterna och låt dem långsamt koka mjuka.Ta upp dem med hålslev och lägg dem i väl rengjorda glasburkar. Ta upp kryddknytet. Häll den heta lagen över tomaterna. Spara överbliven lag i annan burk med lock. Lägg i kryddpåsen. Lock på
  • 2. Efter 1-2 dagar: Häll av lagen från tomaterna i en kastrull. Häll även kryddpåsen o den lagen däri. Koka ihop lagen något, ta upp kryddpåsen, skumma lagen. Låt kallna. Häll den kalla lagen över tomaterna. Sätt på locken. Förvaras svalt. Låt stå en vecka minst innan du äter dem:)

• 1 kg
  • Ättikslag:
  • 5 msk
  • 5 dl
  • 650 gram
    socker
  • 1 st
    Hel kanel
  • 1 st
  • 10 st
    kryddnejlikor

Gör så här:
  • 1. Skölj o snoppa tomaterna. Picka några hål på dem med en nål. Koka dem försiktigt knappt mjuka i lättsaltat vatten. Låt dem rinna av. Blanda vatten, ättika o socker i en kastrull. Knyt in kryddorna i en tyglapp. Koka alla lagingredienser under lock ca 5 min. Lägg i tomaterna och låt dem långsamt koka mjuka.Ta upp dem med hålslev och lägg dem i väl rengjorda glasburkar. Ta upp kryddknytet. Häll den heta lagen över tomaterna. Spara överbliven lag i annan burk med lock. Lägg i kryddpåsen. Lock på
  • 2. Efter 1-2 dagar: Häll av lagen från tomaterna i en kastrull. Häll även kryddpåsen o den lagen däri. Koka ihop lagen något, ta upp kryddpåsen, skumma lagen. Låt kallna. Häll den kalla lagen över tomaterna. Sätt på locken. Förvaras svalt. Låt stå en vecka minst innan du äter dem:)

Det där måste jag testa. :) Än mognar tomaterna fint i växthuset, men snart så.
Bara tre squashar kvar nu ...:up:

Idag nötfärsbiffar med klyftpotatis och god sås till + sallad förstås. Äppelpaj med vaniljsås till efterrätt. Höstmys, helt enkelt. Och ett gott rödvin.

Sprang en mil i morse - värt att fira! Jag överlevde, bara en sån sak. :)

• 1 kg
  • Ättikslag:
  • 5 msk
  • 5 dl
  • 650 gram
    socker
  • 1 st
    Hel kanel
  • 1 st
  • 10 st
    kryddnejlikor

Gör så här:

Tack! Ska absolut testas!

Jag fortsätter hålla på den svenska traditionen med tacos på fredagar - idag med äkta tacoskal (sånna som alltid går sönder!) lax, färdig ”Fish taco”-krydda (den kom med en sån där överraskningsbox, hade nog icke köpt den själv), quinoa- och tomatblandning, avocadodressing (med smalnar jalapeno), sallad och riven ost.

Lite muffinssmet plus några rutor choklad till efterrätt.

Jag är gräsänka i kväll så det blev en burk oliver, lite baguette. en halvflaska vin och en äppelöl. I framtiden ska jag nog se till att ha lite mer mezekomponenter i frysen för liknande dagar. Nu ligger jag nedbäddad och tittar på brittiska Masterchef (tyvärr inte proffsvarianten :()

När jag bara läst första delen tänkte jag fråga om du jobbade :D Jag har hört rykten om att ordningsmakten inte alltid intar en allsidig och näringsbalanserad kost :rofl:

Stämmer förvisso ganska bra, haha. Vi är dock ganska duktiga på matlåda och vettig mat, men vissa pass blir det mycket pizza och godis alltså. :p

Nu blir det resterna från gårdens bakisdekadens, som matlåda på jobbet :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 525
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur