Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunch: surdegsfrallor med ost, kaffe. Jag köpte även lite smågodis. Jag bedömde att den kortsiktiga risken för depression skulle bli mindre med godis än utan, trots riskerna med socker.

Middagen blir hos bihustrun. Jag håller tummarna, mer än så kan jag inte göra.

Måste testa. :) Serveras de varma eller kalla? Med vilka tillbehör?

Varma givetvis :up: Det är lite trixigt med rökveden och tiden, de ska inte vara kremerade som de man köper på affären :yuck: Vi använder ofta äppelved eller syren men idag använde jag Jack Daniels ekspån. De är väldigt bra till räkor. Alved funkar men är lite på gränsen till för kraftigt. Enbär är big no-no enligt mig, det blir inte bra.

Tillbehören är de traditionella till räkor: majonnäs/aioli, creme fraiche, rå lök och bröd.

Varma givetvis :up: Det är lite trixigt med rökveden och tiden, de ska inte vara kremerade som de man köper på affären :yuck: Vi använder ofta äppelved eller syren men idag använde jag Jack Daniels ekspån. De är väldigt bra till räkor. Alved funkar men är lite på gränsen till för kraftigt. Enbär är big no-no enligt mig, det blir inte bra.

Tillbehören är de traditionella till räkor: majonnäs/aioli, creme fraiche, rå lök och bröd.

Undvika de färdigrökta i affären, alltså. (antecknar) Okej, fram med röklådan ...:) Men de ska vara kokta innan va?

Har fått mängder med god mat på kalas hos @Ceta ikväll (och en hel form med potatisgratäng med mig hem, måste vara höjden av lycka :love: ), lax, kyckling, paj, potatisgratäng :D, ugnsbakad blomkål med vegansk svampstuvning (en positiv överraskning alltså), sallad och surdegsbaguette.

Tidigare på dagen var jag på hundkurs där det serverades någon form av gryta med vit fisk och kräftstjärtar som nog var det bästa jag ätit på hundkurser under alla år jag varit med. Samt äpplemuffins med kanelsmul (eller kameldjur som autocorrect ville ha det till) till förmiddagafikan som jag bidrog med.

Nu är jag mätt och trött :)

Jag och vän lagade torskrygg med rostad mandel/bacon/pepparrot, muskotkryddat mos och brynt smör, stekt sparris och chardonnay och bourgogne. Satan vad bra vi var! Baklava till efterrätt.

Den här middagen hade jag kunnat tänka mig att deltaga på också ;)

Min lördag började bra med våffelbuffé på Hallongården. Saffransvpfflorna var vinnaren! Kvällsmat blev fiskgryterester, följt av drinkar på ett sjukt hippt ställe som i stort sett bara hade lokalbrygda spritsorter och använde aquafaba istället för äggvita i drinkarna :D Varje drink hade liksom en tio minuters historia om ingredienserna och bakgrunden, som bartendern berättade med stort engagemang och inlevelse.

Undvika de färdigrökta i affären, alltså. (antecknar) Okej, fram med röklådan ...:) Men de ska vara kokta innan va?

Jag lägger in dem i röken direkt från frysen så de får tina medan de röks (kom ihåg att jag bor norrut i inlandet = "färska" skaldjur är inte färska). Ska du röka färska får man vara extremt noga med temperaturen så de hinner bli rökta men inte för varma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 525
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur