Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv har jag en falukorv som stirrar på mig inifrån kylskåpet. Jag lagar nästan bara vegetariskt, så hur den hamnade där är lite oklart. Nu råkar jag vara barnsligt förtjust i falukorv trots att jag vet att jag borde tycka att det är äckligt. Alltså på den nivån att jag gärna skulle äta en hel ring rå ... (ja inte på en gång):crazy:

Så ungsstekt med potatismos skulle närmast kunna liknas vid en hägring.:o Men nu hade jag ju tänkt gå ner tre kg och mestadels leva på grönsakssoppor den här veckan.
Livet är fullt av svåra avvägningar ... :)

Rapport från de senaste dagarnas rustika och restekonomiska höstspis: Rotfruktssoppa med surdegsbröd(hembakt), linsgryta på resterna av soppan, svartkåls- och hasselnötsröra med färsk pasta, tonfiskguck med salladsrester, varma mackor med parmesan och svartkålsröra.

Jag har fått så fin olivolja av min mor när hon var bortrest och skulle vilja introducera det mer i matlagningen. Tips?
Brukar ringla över salladen men har lite idetorka på vad mer man kan göra.

Era bästa tips med olivolja?

Jag har fått så fin olivolja av min mor när hon var bortrest och skulle vilja introducera det mer i matlagningen. Tips?
Brukar ringla över salladen men har lite idetorka på vad mer man kan göra.

Era bästa tips med olivolja?
Är den riktigt god är det ju till dressing (vinägrett), till aioli kanske, och till att doppa brödet till maten i, tillsammans med lite flingsalt, som är rätt givna användningsområden.

Mer ordinär olivolja använder jag till "allt". Jag steker nästan allt jag steker i olivolja (smör, sesamolja eller rapsolja när det är motiverat, men det är undantagen).

Jag åt nudelsoppa igår. Var så trött efter litet kulturtantsevenemang och dålig sömn i två veckor men kände att jag var tvungen att få i mig något. Det var gott med försvarliga mängder sriracha ;)

Fortsätter med försöker att gå igenom skåpen hemma. Hittade någon bulgur- och fröblandning från risenta som blev bas i dagens middag. Ugnsrostade grönsaker (paprika, zucchini, lök och spetskål), avocado, halloumi och en yoghurtsås med sriracha till. Inte fantastiskt men helt okej.

Falukorven ligger fortfarande kvar i kylskåpet (det är nån sorts specialsort, lokal med extra hög kötthalt som jag faktiskt ser fram emot att testa). I stället blev det pasta med rökt lax,. fetaost, egenhändigt torkade tomater. Såsen "redde" jag med grovriven squash och det funkade kanonbra!!!:)

Snabbmat idag: Färsk tortellini med ricotta och spenat nedvända i lite rödlök stekt med finhackad stjälkselleri, körsbärstomater och färsk spenat och toppade med parmesan och svartpeppar. Lunchen blev så sen att middagen blev blåbär med lite grekisk yoghurt. Nu är jag hungrig igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 516
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve