Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Björnbär, socker och överbliven vodka från 30-årsfesten! I samma proportioner som valfritt Google-recept på bärlikör. Blandas i glasburk och står i ett soligt fönster i ca 2 månader, silas av och ska därefter mogna på glasflaska i mörkt skafferi ytterligare någon månad eller två. Första gången jag gör det så ingen aning om resultatet @Hyacinth !

Har massor av björnbär i frysen, har säkert vodka också:D tack!

5S-dag och jobblunch i dag också, kokt potatis (med skal), grönsaksbiff, sallad innehållande tomat, gurka, oliver och olika slags blad och salladssås.

Provsmakade/vräkte i mig ett gäng skivor av surddgsrågbrödet till frukost. JÄTTEGOTT! Baka det, gott folk.

Till lunch blev det falafel, och nu laddar jag för middagsbjudning hemma hos mig. Det blir saffransfiskgryta med räkor (fond på räkskalen!) och jag har lagt en av födelsedagschampagnerna på kylning. Faktiskt exakt den flaska jag fick av de som är gäster ikväll. Till dessert tänkte jag sila av björnbären från björnbärslikören (legat och göttat sig i 2 månader nu), värma på dem och ha vaniljglass till. Torsdag alltså :angel:

Du vet att det är internationella champagnedagen imorgon, va? ;) Perfekt med en tjuvstart :up:

Du vet att det är internationella champagnedagen imorgon, va? ;) Perfekt med en tjuvstart :up:

DET var ju ett lyckligt sammanträffande :up:

Middagen blev riktigt bra, gjorde egen aioli till (med mixerstav dock!) och hade både köpesurdegsbröd och det hemmagjorda rågbrödet. Förutom champagnen blev det franskt vitt som hette Jura. Och desserten blev ganska... spritig. Efter att ha provsmakat ett "rått" spritmarinerat bär sjöd jag upp dem med lite vatten och farinsocker, de var faktiskt inte särskilt söta. Får verkligen se hur den där likören blir sen! Men ihop med vaniljglassen blev det riktigt bra. Alvestaglass vanilj, supergod. Har ni någon favoritvaniljglass som är hyfsat lätt att få tag i? Med äkta prickar i ska det vara :)

Jag ska vara tråkig och svara bräutigams ang glassen - Dvs inte särskilt enkel för sig att få tag i ;) @VLMF
Men annars tycker jag ändå att siaglass (ffa den ekologiska) är ett helt okej alternativ :) (fast så mycket äkta vanilj vet jag inte om det är i :down: )

Har även för mig att engelholms vaniljglass är god :) och med riktig vanilj :up:

DET var ju ett lyckligt sammanträffande :up:

Middagen blev riktigt bra, gjorde egen aioli till (med mixerstav dock!) och hade både köpesurdegsbröd och det hemmagjorda rågbrödet. Förutom champagnen blev det franskt vitt som hette Jura. Och desserten blev ganska... spritig. Efter att ha provsmakat ett "rått" spritmarinerat bär sjöd jag upp dem med lite vatten och farinsocker, de var faktiskt inte särskilt söta. Får verkligen se hur den där likören blir sen! Men ihop med vaniljglassen blev det riktigt bra. Alvestaglass vanilj, supergod. Har ni någon favoritvaniljglass som är hyfsat lätt att få tag i? Med äkta prickar i ska det vara :)

Med MIXERSTAV? Hur kan du leva med dig själv???:D

Jag köpte surdegsbaguette med oliv och paprika igår, och åt med dels napolisalami, och dels Icas nya ost som heter Folke och är fantastisk, och goda tomater. Väldigt gott i all sin enkelhet.

Jag glömde att lägga champagnen på kylning i morse!!!!!

En timme i kylen eller 20 minuter i ishink så är du på banan. Ingen anledning till panik.

Den stora frågan är: Om nu champagnedagen infaller på en fredag och tiden för att tillaga några kulinariska höjdpunkter inte finns - dricker man då random standardskumpa eller tar man fram en bra flaska bara för att liksom? #alladessaångestfylldaval

En timme i kylen eller 20 minuter i ishink så är du på banan. Ingen anledning till panik.

Den stora frågan är: Om nu champagnedagen infaller på en fredag och tiden för att tillaga några kulinariska höjdpunkter inte finns - dricker man då random standardskumpa eller tar man fram en bra flaska bara för att liksom? #alladessaångestfylldaval

Jag tror bubblorna är det viktiga. Mer bubblor åt folket liksom.

I brist på kulinariska höjdpunkter, tar man givetvis bästa möjliga bubbel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 546
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur