Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte lätt att vara vegetarian i alla lägen ... :(

Jag hade inte anmält mig till lunchen, den var egentligen till de som har 5S-dag, men det fanns mat så det räckte till praktikanter, konsulter och feriearbetare också.

I kväll blir det Ica pizza mozzarella och Fazer choklad.

Jag missade smörgåstårtan idag - å nej, stackars stackars mig :angel:. Hängde på vårdcentralen hela förmiddagen så när jag väl kom till jobbet hade dom redan avslutat lunchen. Rackarns osis alltså. Dock skymtade jag den i kylskåpet och det var bara laxrosor! Inga skinkrosor eller carambole så vitt jag kunde se :(

Sambon har alltid använt sig av detta receptet så det är inte sambon som är uppfinnare av det :)
http://paindemartin.se/2012/03/receptet/

Nåja, jag tänker nog kalla det Killaloes sambos recept :D

Dock har jag modifierat det hela efter att ha gåt bet (höhö) på att hitta matkorn. Har seriöst besökt 10 butiker i Malmö som jag inte brukar besöka, bara i min jakt på matkorn. Plus ringt till olika Ica- och Willysbutiker. Till slut gav jag upp och följde tipsen i kommentarerna till hemsidan ovan, och tog helt enkelt matvete istället. Kokade matvetet halva koktiden, och i kaffe! Vilken artistisk frihet. Har dock hört att surdegar kan vara väldigt knussliga med artistisk frihet, så vi får se hur det blir. Mitt bröd står i ugnen exakt nu i alla fall!

Nåja, jag tänker nog kalla det Killaloes sambos recept :D

Dock har jag modifierat det hela efter att ha gåt bet (höhö) på att hitta matkorn. Har seriöst besökt 10 butiker i Malmö som jag inte brukar besöka, bara i min jakt på matkorn. Plus ringt till olika Ica- och Willysbutiker. Till slut gav jag upp och följde tipsen i kommentarerna till hemsidan ovan, och tog helt enkelt matvete istället. Kokade matvetet halva koktiden, och i kaffe! Vilken artistisk frihet. Har dock hört att surdegar kan vara väldigt knussliga med artistisk frihet, så vi får se hur det blir. Mitt bröd står i ugnen exakt nu i alla fall!
Lite artistisk frihet är mog bra! Det är en jäkligt sur surdeg om den inte gillar mathavre kokt i kaffe! :down:

Men jag ska hälsa sambon att han nu äger receptet :D

Och jag förväntar mig rapport på brödet! Kanske inte ikväll för det brukar ju må bäst av att vila inlindad i en handduk över natten, men imorgon så! :)

Lite artistisk frihet är mog bra! Det är en jäkligt sur surdeg om den inte gillar mathavre kokt i kaffe! :down:

Men jag ska hälsa sambon att han nu äger receptet :D

Och jag förväntar mig rapport på brödet! Kanske inte ikväll för det brukar ju må bäst av att vila inlindad i en handduk över natten, men imorgon så! :)

Jag lovar att inte smaka det ikväll. Men det luktar redan gott i hela lägenheten :d

Jag missade smörgåstårtan idag - å nej, stackars stackars mig :angel:. Hängde på vårdcentralen hela förmiddagen så när jag väl kom till jobbet hade dom redan avslutat lunchen. Rackarns osis alltså. Dock skymtade jag den i kylskåpet och det var bara laxrosor! Inga skinkrosor eller carambole så vitt jag kunde se :(
Du kunde ju ha snattat en bit i efterskott!

@glittra Rotsellerin är ju mild i smaken, du kan nog ta vad som! Spenat/zucchini/aubergine och en stark ost kanske. Jag hade nog inte tagit tomatsås om färssåsen är med mjölkprodukter.

Hade inte @Killaloe en rotfruktslasagne nyligen?
Kom på att det är palsternacka jag tänkt ha i lasagnen, blandar alltid ihop de där rotfrukterna. Tack för bra förslag, vi har odlat zucchini och har som alla (?) zucchini-odlare mer än vi kan göra av med.

I dag har jag haft lite extra inspiration och gjorde ugnsbakad potatis, jordärtskockspuré, svampsås, kokta herr kuvert och flankstek på typ medium i stek grad. Hade blivit bättre med något gott i glaset och en lite roligare sås. Jag hade glömt bort hur gott det är med jordärtskockor :love:

Vitkålsgratäng med färska örter och strimlad kyckling. Helt ok.

Nu ska jag leta inspiration till nya maträtter. Vi har fastnat i något tråkigt mönster där maten verkar upprepa sig så nu behövs nya idéer.

Provsmakade/vräkte i mig ett gäng skivor av surddgsrågbrödet till frukost. JÄTTEGOTT! Baka det, gott folk.

Till lunch blev det falafel, och nu laddar jag för middagsbjudning hemma hos mig. Det blir saffransfiskgryta med räkor (fond på räkskalen!) och jag har lagt en av födelsedagschampagnerna på kylning. Faktiskt exakt den flaska jag fick av de som är gäster ikväll. Till dessert tänkte jag sila av björnbären från björnbärslikören (legat och göttat sig i 2 månader nu), värma på dem och ha vaniljglass till. Torsdag alltså :angel:

Hela menyn låter fantastisk, @VLMF ! Varma spritmarinerade bär till vaniljglass är ju himmelskt.

Jag åt godlunch för att väga upp dåligt PMS-humör. Hackade svartkål, salladslök, morot, rödlök och små pytte-pak choier ganska fint och stekte en stund, hade i en massa ingefära, lite fisksås, soja och chili och ett par skedar jordnötssmör, blandade i nudlar samt hårdstekt tofu. Jättegott toppat med koriander.

Provsmakade/vräkte i mig ett gäng skivor av surddgsrågbrödet till frukost. JÄTTEGOTT! Baka det, gott folk.

Till lunch blev det falafel, och nu laddar jag för middagsbjudning hemma hos mig. Det blir saffransfiskgryta med räkor (fond på räkskalen!) och jag har lagt en av födelsedagschampagnerna på kylning. Faktiskt exakt den flaska jag fick av de som är gäster ikväll. Till dessert tänkte jag sila av björnbären från björnbärslikören (legat och göttat sig i 2 månader nu), värma på dem och ha vaniljglass till. Torsdag alltså :angel:

Hur gör du likören?

Björnbär, socker och överbliven vodka från 30-årsfesten! I samma proportioner som valfritt Google-recept på bärlikör. Blandas i glasburk och står i ett soligt fönster i ca 2 månader, silas av och ska därefter mogna på glasflaska i mörkt skafferi ytterligare någon månad eller två. Första gången jag gör det så ingen aning om resultatet @Hyacinth !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 547
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II