Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Långkokt bolognese med spaghetti ihop med min bästa vän och hennes BARN. Väldigt trevligt (och BARNET var anledningen till matvalet).

Har dessutom bakat tårta så det känns som om hela jag består av smörkräm - men delarna smakade väldigt trevligt (förutom dom köpta marängerna som var lite av en besvikelse trots att dom borde vara goda - vi pratar liksom inte maränger från eldorado utan från ”fin” butik :o ) så jag tror den kommer bli uppskattad. Plus att tårtbakning tenderar att innebära mycket provsmakning och dylikt så jag var typ inte ens hungrig till middagen :angel: :D

Långkokt bolognese med spaghetti ihop med min bästa vän och hennes BARN. Väldigt trevligt (och BARNET var anledningen till matvalet).

Har dessutom bakat tårta så det känns som om hela jag består av smörkräm - men delarna smakade väldigt trevligt (förutom dom köpta marängerna som var lite av en besvikelse trots att dom borde vara goda - vi pratar liksom inte maränger från eldorado utan från ”fin” butik :o ) så jag tror den kommer bli uppskattad. Plus att tårtbakning tenderar att innebära mycket provsmakning och dylikt så jag var typ inte ens hungrig till middagen :angel: :D
Jag gjorde ju också långkokt bolognese pga BARN häromdagen. Det blir ändå bra för alla, tack vare lång koktid. Snabb-bolognese känns för småtrist ändå.

Jag gjorde ju också långkokt bolognese pga BARN häromdagen. Det blir ändå bra för alla, tack vare lång koktid. Snabb-bolognese känns för småtrist ändå.
Ja jag är beredd att hålla med! Ibland är det dock jättegott med snabbkokt (typ när jag är så hungrig så det känns som om det finns ett svart hål i magen :o), men inte när jag själv gör den konstigt nog. Lyckas aldrig med snabbkokt bolognese men alltid med långkokt :confused: :D

Alltså glamouren ikväll är oslagbar. Tre skivor otillredd kassler. I sängen. Ätna med fingrarna.

Gott var det, i alla fall. Ibland är det på den nivån det får vara (jag sov inte en blund inatt, hostade så jag kräktes större delen av arbetsdagen - då kliver man hem, in i nattlinnet och kryper till sängs med gott samvete.) - sen kom jag på att jag inte ätit på hela dagen och skar mig därmed mina kasslerskivor.

Börjar överväga om jag behöver nån sorts exekutiv assistent för jag orkade inte ens ta bort sminket.

Börjar överväga om jag behöver nån sorts exekutiv assistent för jag orkade inte ens ta bort sminket.
Du kan anställa mig, jag är en bra personlig assisten :angel: Mat går bra som betalning så länge det inte råkar vara just rå kassler :o ;)

Men för att vara seriös - vilken jäkla skit det låter som! Hoppas att du mår bättre omgående och att hostan dämpar sig så du får sova (syrkekjamizzar?!)

Du kan anställa mig, jag är en bra personlig assisten :angel: Mat går bra som betalning så länge det inte råkar vara just rå kassler :o ;)

Men för att vara seriös - vilken jäkla skit det låter som! Hoppas att du mår bättre omgående och att hostan dämpar sig så du får sova (syrkekjamizzar?!)

Äsch den är ju inte rå men rökt! ;)

Ja det är lite jobbigt. Låg hemma med bihåleinflammation förra veckan och hostan brukar ju lägga sig ett par dagar efter att antibiotikan är uppkäkad så jag tänkte att det går väl fint att jobba. Lite pinsamt bara, en står och pratar med nån och hostar till och ba ojdå, jag får nog... hej hej ;)

Äsch den är ju inte rå men rökt! ;)

Ja det är lite jobbigt. Låg hemma med bihåleinflammation förra veckan och hostan brukar ju lägga sig ett par dagar efter att antibiotikan är uppkäkad så jag tänkte att det går väl fint att jobba. Lite pinsamt bara, en står och pratar med nån och hostar till och ba ojdå, jag får nog... hej hej ;)
Men ändå - det är kassler :eek: :D

Jag hoppas så att du blir frisk till helgen iaf! Känns tråkigt om du inte skulle komma pga sjukdom :(

Men ändå - det är kassler :eek: :D

Jag hoppas så att du blir frisk till helgen iaf! Känns tråkigt om du inte skulle komma pga sjukdom :(

Åh, det borde jag göra. Vid det laget har det gått nästan två veckor och så länge har jag aldrig varit stenkass av bihåleinflammation trots stor erfarenhet ;)

Äntligen!!! Ute på skogspromenad och hittat TRATTISAR!!! :love: Har letat och letat, alla andra har hittat men inte jag. Men nu så. Kanske tio liter på ett bräde (plus två liter gula kantareller) Att plocka och rensa tog så lång tid att vi inte hann laga mat innan hungern blev ohanterlig. :)

Så det fick helt enkelt bli en omelett med kantareller, lök, lite rökt bog, lök, tomater och en ostkant. Gott.:d

Idag blev det grönsakswok! Lotusrot, morötter, grönkål, spetskål, paprika, pak choi och tofu. Ingefära och szechuan och lite andra kryddor. Tofun tärnades, marinerades och kördes i ugnen läääänge tills den var riktigt krispig men mjuk i mitten. Kakor till efterrätt, för jag känner mig faktiskt lite småkrasslig ändå.

Tjälknöl (Huskorsets fel), gammalt ris sen tidigare jag hystade i en stekpanna med gula kantareller som sällskap, lite japansk soya, mycket vitpeppar, en slapp matlagningsgrädde, några lingon från frysen och träig mangold från balkonglådorna. Blev som en mindre lyckad Norrlandsrisotto men mycket gott. Pressgurka i galna mängder till mig, vanlig gurka till DEN RINGMÄRKTE. En weissbier som kronan på husmanskostverket, det kändes Norrländskt på nå vis.

Visst! Köp de frysta bruna tofukuddarna/strimlorna i asiatiska butiker, den sorten är godast i grytor! Den sorten som man får på sushiställen, kuddar fyllda med ris alltså.

Av "tofublocken": undvik silkestofu. Jag köper extra firm, skivar tunt, marinerar, och steker hårt för att få lite yta på den.

Konferangs! Med perfekt (=per-fucking-fekt!) tillagad torskfilé med lite hackade hasselnötter, frasigt stekt grönkål och smaskiga rotsaker och ett glas rött. Det sista på egen bekostnad men det var det fan i mig värt. Och björnbärsglass på en mandelkakebotten.

En SÅÅÅ galet skön Rögleseger på det, och jag kommer att somna mycket lycklig. Och fortsätta att avnjuta konferangsfrukost i morgon. :love:

Konferangs! Med perfekt (=per-fucking-fekt!) tillagad torskfilé med lite hackade hasselnötter, frasigt stekt grönkål och smaskiga rotsaker och ett glas rött. Det sista på egen bekostnad men det var det fan i mig värt. Och björnbärsglass på en mandelkakebotten.
Åhhh, jag vill också KONFERANGSA där!

Själv ”ser jag fram emot” smörgåstårta som kommer bli morgondagens lunch. Gissar på sorten med skinkrosor och carambole. Yayyy! :up: :D

Tjälknöl (Huskorsets fel), gammalt ris sen tidigare jag hystade i en stekpanna med gula kantareller som sällskap, lite japansk soya, mycket vitpeppar, en slapp matlagningsgrädde, några lingon från frysen och träig mangold från balkonglådorna. Blev som en mindre lyckad Norrlandsrisotto men mycket gott. Pressgurka i galna mängder till mig, vanlig gurka till DEN RINGMÄRKTE. En weissbier som kronan på husmanskostverket, det kändes Norrländskt på nå vis.

Den slappa matlagningsgrädden får min hjärna att gå i spinn ...:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 561
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama