Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pga ingen aptit, håglöshet samt allmän råkyla efter svamppromenaden blev det vin (habil fransos, Carignan Vieilles Vignes), extralagrad Himmelsraften, Svartbränna, syrengelé, rabarbermarmelad, surdegskex samt fikondito till middag.

Smakar helt ok men syrengelén passar inte till starkare ost. Dock tror jag den kan vara spektakulär till brie eller camembert.

Fisksoppa med saffran och tomat blev det idag, vitlökscreme till. Smakade typ precis som en kunde tänka sig, så inga överraskningar där men det är ju fint det med.

Annars har jag mest levt på hämtmat de senaste dagarna, helt okej men tråkigt på sitt sätt. Insåg också att en ny restaurang i stan, som jag trodde hade take away, inte hade det. Tråkigt! Jag hade sett fram emot att testa deras softbuns.

Kom hem från ridturen och serverades ett glas vitt vid ankomst. Sedan torskrygg med nån röra på soltorkade tomater, citron, sambal, turkisk yoghurt mm, många smaker som flöt ihop fint. Pressad potatis till och mer vin. Kan nog tänka mig en ridtur till i morgon.

Den där sammetsetiketten måste jag leta reda på. Bra present. :)

Jo! @Hermelin ! Kom och rädda detta hjälplösa lilla flickeflarn!

Nu har jag just varit i Bosnien en vecka och därför inte haft möjlighet att rädda några kvinnor i nöd. Annars hade jag naturligtvis suttit upp på min vita springare och kommit till @athena_arabians undsättning. ;)

Hade för övrigt en intressant vecka på typ konferangs. Åt kanonbra burek i Sarajevo och kall meze med shopska sallad i Banja Luka. Lunch på hotell är ju för övrigt som lunch på hotell. Något som för övrigt kallades för "svenskt bord" när det serverades som buffé. Till nästa resa ska jag lägga lite mindre tid på resande inom landet och mer tid på att hitta bra restauranger.

Kollega och jag behövde en trösterik lunch för att diskutera ett plågsamt problem. Det blev: Kolja ”pomodoro”, bakad spetskål, äpple & mixad skaldjursbuljong. Mycket gott och en perfekt cappuccino efteråt!

Igår blev det surdegspannkakor igen (någon gång ska jag väl knåpa ihop ett bröd också, kanske den här veckan!), idag har det blivit vegansk chokladtårta på jobbets eftermiddagsfika. Ikväll ska jag göra wok på alla grönsaker och sista tofun i kylen, mest sånt som blev rester från ramenkvällen. Tror färsk lotusrot gör sig väl i wok.

Min wokplan ändrades, känner mig lite för ynklig och småkrasslig för skalande och strimlande. Mikrade lammfärsbiffarna och pastarester, var egentligen tänkt till morgondagens matlåda. Flädersaft till och extra efteråt, för det dricker man när man har feberkänning i min familj!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
31 566
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 803
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.