Titta på Oprah nu - Puppymills!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare monnizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 519
Sv: Titta på Oprah nu - Puppymills!

Håller helt med dig.

En annan sak som jag störde mig på i Oprah's program var att hon sa någonting i stil med "...Och här får de stackars misskötta hundarna bo i en lada utan någon mänsklig kärlek!". Sedan när har hundar ett särskilt behov av just mänsklig kärlek?

Det är den hundokunniga allmänheten som ser till att puppymills kan fortsätta. Vi är verkligen inte bättre i Sverige. Här köper folk glatt smuggelvalpar och postordervalpar (från valpfabriker i öst) och blandrasvalpar som man tycker synd om... vad är skillnaden? Det finns de som lever gott på att föda upp diverse dvärghundskorsningar som de sedan säljer till godtrogna köpare.

Bedrövlig avel är lika bedrövlig vilken sida av Atlanten den än bedrivs på! Att skylla allt på amerikankarna är ju som att kasta sten i glashus, vi har de facto problemet här med, även om inte lika storskaligt och valparna säljs inte i djuraffärer.

Jag garanterar att om det vore lagligt i Sverige och folk kom på att man kunde tjäna pengar på det skulle det definitivt förekomma även här.

Men de förekommer väl redan här i Sverige.. Kanske inte i lika stor grad som i USA men nog finns de väl allt här också.. lr?

Jag vet då "uppfödare" som föder upp kull efter kull efter kull, ofta på dåliga avelshundar. O säljer dom billigt utan papper.. För att tjäna pengar, här i Sverige. :grin:

Håller helt med dej..
Sen kan jag tycka att amerikaner är värre än vi svenskar tex. när de gäller just puppymills.
Skyller inte på amerikanerna men nog är de dom som ställt till med problemen själva.
Problem med aveln har nog alla länder, mer lr mindre.

Säger definitivt inte att Sverige är perfekt men vi ligger nog lite lägre ner i skalan om man jämför med USA.

Jag vet då "uppfödare" som föder upp kull efter kull efter kull, ofta på dåliga avelshundar. O säljer dom billigt utan papper.. För att tjäna pengar, här i Sverige. :grin:

Det finns massor av dåliga uppfödare i Sverige men jag tror inte det finns puppymills. Dvs hundratals hundar hos samma ägare som sitter i burar där de knappt kan stå eller vända sig, de är inte ute ur buren en enda gång i hela sitt liv, många kan inte gå, de paras vid varje löp och får ingen veterinärvård, sjuka eller oönskade hundar skjuts.

Nää de tror inte jag heller att de finns.. Som tur är. O kanske man till o med kan säga än så länge finns de inte.
Fast de vet jag då inte heller.. Tror nog inte att en sån puppymill skulle kunna existera här i Sverige. :confused:

Tänket kring mills o föda upp hundar billigt o utan papper är nog dessamma.. Snabba pengar utan krångel.

Så de är precis som jag sagt.. Avelsproblem ("pengabehov") finns överallt i mer eller mindre grad.

USA-stort, stor efterfrågan på små söta snälla hundar, kull efter kull efter kull föds, de blir till en stor verksamhet(puppymills)..

Små burar för att rymma många hundar, för många hundar för att ha tid att rasta alla(kanske kan ses som lathet också), livs kvaliten bli usel. :grin:

Sen tycker jag faktiskt att de är bra att såna stora "stjärnor" som Oprah tar upp såna här problem.. O visar världen att de finns o de är ett problem för de är inte ett rättvist, drägligt liv för en hund att leva.
Sen så håller jag väl med om att hundarna inte har ett behov att mänsklig kärlek som nån skrev.. Men de är en annan femma. De viktigast är väl att hundarna får leva som hundar iaf..

Det finns massor av dåliga uppfödare i Sverige men jag tror inte det finns puppymills. Dvs hundratals hundar hos samma ägare som sitter i burar där de knappt kan stå eller vända sig, de är inte ute ur buren en enda gång i hela sitt liv, många kan inte gå, de paras vid varje löp och får ingen veterinärvård, sjuka eller oönskade hundar skjuts.
Fast det finns en hel del nötter i Sverige som aktivt stödjer denna verksamhet genom att köpa smuggelhundar och postordervalpar av populära raser, som är uppfödda på puppymills i främst östeuropa.

Tja, hundstallet fick ju trots allt in 150 hundar från en och samma villa för inte så länge sedan. Något slags "mill" var det allt.

jag misstänker att den enda anledningen att det inte finns (eller inte vad vi vet iaf) sådana puppymills som visades på oprah är för att det inte finns en marknad för att dra fram valpar efter 700 avelsdjur. Jag tror ändå att det finns puppymills i sverige. Hundar som föds upp under hemska omständigheter där förtjänsten är det enda man bryr sig om tycker jag är puppymills. Med eller utan nätburar

Fast det finns en hel del nötter i Sverige som aktivt stödjer denna verksamhet genom att köpa smuggelhundar och postordervalpar av populära raser, som är uppfödda på puppymills i främst östeuropa.

Det gör det helt säkert. Det var även det jag menade i ett tidigare inlägg att om det vore möjligt (tror våra lagar sätter stopp för det) att hålla hundar på det sättet i Sverige skulle det absolut förekomma även här. Tyvärr.

Tja, hundstallet fick ju trots allt in 150 hundar från en och samma villa för inte så länge sedan. Något slags "mill" var det allt.

Fast va inte de typ en samlare.. Fick för mej att dom hundarna inte föddes upp för att säljas.
Spela roll.. Bra iaf att de togs tag i o att de inte fick fortsätta. :)

Så skulle de få va överallt.. :grin:

jag misstänker att den enda anledningen att det inte finns (eller inte vad vi vet iaf) sådana puppymills som visades på oprah är för att det inte finns en marknad för att dra fram valpar efter 700 avelsdjur. Jag tror ändå att det finns puppymills i sverige. Hundar som föds upp under hemska omständigheter där förtjänsten är det enda man bryr sig om tycker jag är puppymills. Med eller utan nätburar

Jo givetvis kan man väl tycka att de är lika hemskt.. O jag håller med dej till fullo att de säkert redan finns typ mills här i Sverige också.. O då inte lika stort eftersom efterfrågan inte finns.
Hemskt är de iaf. :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 716
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka