Titta på hyreslägenhet - checklista!

Ninnurur

Trådstartare
Jag och pojkvännen ska flytta ihop och ska nästa vecka kolla på två hyreslägenheter som vi har chans att få :) Jag kom på att vi borde skriva en checklista över specifika saker att kolla på på visningarna men jag som bott i min ärvda bostadsrätt i 5 år har ingen aning om vad det ska vara riktigt :D

Så, vad ska vi kolla på när vi går på visning? Hjälp mig att göra en lista :laugh:

• Tvättstuga
  • Våtutrymme
  • Stambyte/renovering gjord?
  • Barnvänligt

Sv: Titta på hyreslägenhet - checklista!

* området
* tillgänglighet till sådant man behöver, apotek, vårdcentral, matbutik o.s.v.
* ljudisolering, om det är lyhört
* förråd

Senast ändrad:

• Tvättstuga
  • Våtutrymme
  • Barnvänligt¨
  • området
  • tillgänglighet till sådant man behöver, apotek, vårdcentral, matbutik o.s.v.
  • ljudisolering, om det är lyhört
  • förråd
  • parkering (gatuparkering/hyra)
  • eluttag - säkerhet/jordning/antal/placering
  • diskmaskin

Senast ändrad:

Det enda jag kollade på/frågade efter när jag kollade på lägenhet senast var ifall grannarna var ok, om det var lyhört och ifall det fanns bra förråd. I övrigt spanade jag in stället och fick en bild av ifall jag skulle kunna trivas där. Hade det varit en rejält risig lägenhet hade jag hört mig för om när nästa renovering (omtapetsering) var planerad. Men det var inte aktuellt för mig då lägenheten redan var ok.

Att det var rätt område visste jag redan innan eftersom jag bara sökte lägenhet i de områden där jag ville bo.
Och jag hade redan kollat in planlösningen och listat ut hur jag skulle kunna förvara mina kläder etc.

Såhär i efterhand tycker jag inte att jag missade något väsentligt. Förutom att jag blev så tagen av utsikten att jag missade att notera att det bl.a. finns en pelare i rummet som skulle ha kunnat fucka till min möblering fullständigt.. :angel: Jag tror att det kan vara bra att ha med sig ett måttband och mäta lite, så att man inte blir besviken när man flyttar in om det visar sig att ens möbler inte funkar.

Det hade också varit nice för mig att veta att elen är lite.. som den kan vara i ett hus från -63. Använd mer än en elektrisk apparat i köken och det går en säkring! Jag brände nog 10-15 st första veckorna.. Nu vet jag. ;) Jag hade dock tackat ja till lägenheten oavsett.

Hör om det är vanligt med cykelstölder och liknande. Mamma bor i ett i övrigt lugnt och väldigt trevligt område, men det är väldigt vanligt att det kör upp folk där och slangar bensin ur bilar. Sådant är ju inte så kul...

I övrigt kommer inte jag på något som inte redan sagts. Jo! Kolla fönstrena, det är inte trevligt med ofrivilligt drag eller (om man bor centralt nära väg) om man får in "avgasdamm" och har svarta fönsterkarmar för jämnan.

• Tvättstuga
  • Våtutrymme
  • Barnvänligt¨
  • området
  • förråd
  • diskmaskin
  • utsikt/insyn
  • fönster - tätning/drag
  • preliminär elkostnad
  • fastigheten och bredbandsavtal?

Nu börjar det likna något :)

Om det är den stora, kommunala uthyraren i stan så kan jag rekommendera dem varmt!

området -nära till buss, snabbköp,apotek etc (för mig som cyklar överallt och har tummen mitt handen är det bra om det finns en cykelverkstad i närheten)

planlösningen ska passa ER -den går lixom inte att göra om

cykelparkering/bilparkering

tvättsuga -hur många är ni på en tvättstuga etc

lycak till,själv står jag nr 1 i kön (just nu) för en lgh att kunna flytta ihop med min pojkvän

jo det var en liten kommentar med tanke på allt som hänt mig, men det är inte i de trakterna:)

Garderober!
Och köksskåp!

Jag har dille på att det måste vara bra förvaringsmöjligheter där jag bor, annars får jag aldrig ordning på alla mina prylar...
:D

Och som nån annan sade, hur lyhört det är. Om det är nya dörrar (typ säkerhetsdörrar) i trapphuset kan det avhjälpa jättemycket mot lyhördhet.

Jo, vi har precis fått nya säkerhetsdörrar i mitt hus, det är skillnad! Förvaring hade jag knappt tänkt på så det var smart :)

• Tvättstuga
  • Våtutrymme
  • Barnvänligt¨
  • området
  • förråd
  • diskmaskin
  • utsikt/insyn
  • fönster - tätning/drag
  • preliminär elkostnad
  • fastigheten och bredbandsavtal?
  • förvaring/skåp i kök och rum

Mycket kan man få fixat (om du har samma hyresvärd som jag).
Exempelvis kan man få säkerhetsdörr insatt mot lite högre hyra.

Gissar att det är samma värd, Uppsalahem? För oss är väl iaf det viktigaste att det är helt och fräscht och säkert, har ju ett pyre på väg också :)

Men grattis!
Till allt.

Med den hyresvärden så är det bara lägenheten i sig med planlösning och så samt området som du behöver bekymmra dig om.
Du hyr så en massa saker på den där listan är inte ditt ansvar.

Japp!

De har varit jättebra och snabba.
Jag fick hela min lägenhet målad och tapetserad en vecka då jag var bortrest. Fantastiskt att de så glatt anpassade sig efter det. När något är fel kan man enkelt rapportera exakt vad det gäller på internet och sedan kommer de och fixar det. De frågar t.o.m. om man har djur så att de inte skickar någon allergisk "fixare". När det är klart lämnar de en lapp så man ser att de varit där och de skriver då vad de gjort. Jag rapporterade att handtaget till balkongen satt löst och att det inte gick att skruva fast det, tre dagar senare hade en tjej varit här och bytt ut hela låsmekanismen och dessutom satt in nya gummilister.

Jag är så jättenöjd så det finns inte! :)

Men grattis!
Till allt.

Med den hyresvärden så är det bara lägenheten i sig med planlösning och så samt området som du behöver bekymmra dig om.
Du hyr så en massa saker på den där listan är inte ditt ansvar.

Tack! :laugh:
Nä, jag vet att det inte är mitt ansvar men det känns ändå bra att kolla det. Så att man verkligen vet och det inte dyker upp sen och så. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 638
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII