Tips vid koppelpromenader med valp

Philosophia

Trådstartare
Jag försöker få lite ordning på koppelpromenaderna ute med min femmånaders whippet som jag har haft i en månad. Vi börjar valpkurs om en dryg vecka, men en vecka är ju lång tid när man har valp, så jag hör efter här om lite tips.

Jag har två relaterade saker som vi behöver arbeta (och arbetar) på. Dels har hon börjat dra i kopplet och dels blir hon så väldigt till sig när vi möter folk att hon vill hoppa efter dem. Det senare hade inte varit akut om det inte vore för att vi bor i Sthlm innerstad - vi möter hur många människor som helst på en tiominuterspromenad.

När det gäller koppelpromenaderna har jag från början försökt med följsamhetsövningar. Problemet utomhus är att vi hela tiden har mängder med störningar, så hon slutar fokusera på mig. Vi har t.o.m gjort så att min sambo har tagit över kopplet och jag har gått och gömt mig, men hon märker inte ens att jag är borta :o. Däremot gör vi följsamhetsövningar i koppel när bra tillfällen infinner sig, dvs. när vi är ensamma och hon är mer fokuserad på mig. Min fråga handlar alltså om det gör något om träning av följsamhet i koppel inte blir så regelbunden?

När det gäller hoppandet efter folk vi möter så tycker jag mig märka stora förbättringar. Jag fyller fickorna med godis och varje gång vi möter någon (vilket som sagt är ofta!) så stannar jag och hon får sätta sig ner vid min vänstra sida. Igår märkte jag att hon självmant sätter sig ner för att få godis när jag stannar henne inför ett möte. Så det känns som om vi är på rätt väg och det känns också som det är bra ett sätt att få kontakt med henne när vi är ute.

Vad säger ni? Gör jag rätt som börjar änden med mötena istället för att jobba med att hon inte ska dra i kopplet? Jag tror att jag är på rätt väg och att det här med att stanna vid möten också bäddar för att få bättre kontakt med henne ute så att vi också kan få ordning på följsamheten i koppel. Kom gärna med tips och idéer! :)

Sedan undrar jag vilken hand det är mest praktiskt att ge godis från. Eftersom jag har henne vid min vänstra sida så har jag ju höger hand fri. Problemet är att hon börjar flytta sig så att hon sitter lite vriden mot mig istället för att sitta bredvid. Hur belönar jag bäst för att uppmuntra att hon inte vrider sig för att titta på min högerhand?

Sv: Tips vid koppelpromenader med valp

Ang belöningen.
Om jag har hunden på vä sida så tar jag kopplet i höger hand och kan därför ge godis smidigt ut vä hand. Då slipper man att hunden kommer in framför :)

vi bor i Sthlm innerstad

Du! Visst vill du och whippet ha liten vinthundsträff? :D Min Wahidah vill ha lekkompis!

Jag tror att du gör helt rätt som börjar med att få ordning på människomötesproblemen. Mycket kontaktövningar och som du gör nu, att ta henne till din sida osv blir nog finfint, framförallt om du redan nu märker förbättringar!

Sedan säger jag som line_n. Ha kopplet i högra handen så kan du ge godis med vänster hand :)

Ang belöningen.
Om jag har hunden på vä sida så tar jag kopplet i höger hand och kan därför ge godis smidigt ut vä hand. Då slipper man att hunden kommer in framför :)

Då kör jag på det! :) Jag testade det när vi var ute nyss och det blir nog bra när hon har vant sig vid att godiset även kan ges ur vänster hand (hon satt och stirrade på högerhanden trots att jag höll godisbiten framför näsan).

Du! Visst vill du och whippet ha liten vinthundsträff? :D Min Wahidah vill ha lekkompis!

Jag tror att du gör helt rätt som börjar med att få ordning på människomötesproblemen. Mycket kontaktövningar och som du gör nu, att ta henne till din sida osv blir nog finfint, framförallt om du redan nu märker förbättringar!

Sedan säger jag som line_n. Ha kopplet i högra handen så kan du ge godis med vänster hand :)

Tack! Då vet jag att jag är på rätt väg! :)

Och Dafne och jag vill mer än gärna ha en liten vinthundsträff! :bump: Vi har precis börjat med inkallningen dock, så jag är lite nervös för att släppa henne där det inte är inhägnat. Finns det några bra inhägnade områden?

Ute hos mig finns det iaf massor av inhägnade områden! Bor 20 min pendeltågsresa från centralen. Jag skickar PM!

Jag försöker få lite ordning på koppelpromenaderna ute med min femmånaders whippet som jag har haft i en månad. Vi börjar valpkurs om en dryg vecka, men en vecka är ju lång tid när man har valp, så jag hör efter här om lite tips.

Jag har två relaterade saker som vi behöver arbeta (och arbetar) på. Dels har hon börjat dra i kopplet och dels blir hon så väldigt till sig när vi möter folk att hon vill hoppa efter dem. Det senare hade inte varit akut om det inte vore för att vi bor i Sthlm innerstad - vi möter hur många människor som helst på en tiominuterspromenad.

När det gäller koppelpromenaderna har jag från början försökt med följsamhetsövningar. Problemet utomhus är att vi hela tiden har mängder med störningar, så hon slutar fokusera på mig. Vi har t.o.m gjort så att min sambo har tagit över kopplet och jag har gått och gömt mig, men hon märker inte ens att jag är borta :o. Däremot gör vi följsamhetsövningar i koppel när bra tillfällen infinner sig, dvs. när vi är ensamma och hon är mer fokuserad på mig. Min fråga handlar alltså om det gör något om träning av följsamhet i koppel inte blir så regelbunden?

När det gäller hoppandet efter folk vi möter så tycker jag mig märka stora förbättringar. Jag fyller fickorna med godis och varje gång vi möter någon (vilket som sagt är ofta!) så stannar jag och hon får sätta sig ner vid min vänstra sida. Igår märkte jag att hon självmant sätter sig ner för att få godis när jag stannar henne inför ett möte. Så det känns som om vi är på rätt väg och det känns också som det är bra ett sätt att få kontakt med henne när vi är ute.

Vad säger ni? Gör jag rätt som börjar änden med mötena istället för att jobba med att hon inte ska dra i kopplet? Jag tror att jag är på rätt väg och att det här med att stanna vid möten också bäddar för att få bättre kontakt med henne ute så att vi också kan få ordning på följsamheten i koppel. Kom gärna med tips och idéer! :)

Sedan undrar jag vilken hand det är mest praktiskt att ge godis från. Eftersom jag har henne vid min vänstra sida så har jag ju höger hand fri. Problemet är att hon börjar flytta sig så att hon sitter lite vriden mot mig istället för att sitta bredvid. Hur belönar jag bäst för att uppmuntra att hon inte vrider sig för att titta på min högerhand?

Klicker fungerar vid all träning tycker jag. Har alltid gett godis från höger hand

Öva på följsamheten i första hand tycker jag! Vill du ha din whippet lös någon gång i framtiden måste du börja öva nu dessutom!

Angående mötena tycker jag att du kräver för mycket av din hund. Du har en aktiv unghund.. jag tycker det räcker gott och väl att du vid varje möte avleder med godis men fortsätter att gå rakt fram! Kräv inte så mycket mer än att din hund fortsätter gå med dig. Var rolig! Spring! Att kräva att hunden ska sitta still OCH ha kontakt med dig är att hoppa över några steg.

Tips när du tränar whippet är att jakt och att springa är den bästa belöningen.. ofta inte godis eller glad röst.

Ska du få ett rakt sättande bör du ge godis i vänster hand, alternativt spotta ut godis ur munnen (ger kontakt vid rätta stället). Ger du ur höger hand kommer du få en hund som hoppar framför dig/ sätter sig snett.

Angående mötena tycker jag att du kräver för mycket av din hund. Du har en aktiv unghund.. jag tycker det räcker gott och väl att du vid varje möte avleder med godis men fortsätter att gå rakt fram! Kräv inte så mycket mer än att din hund fortsätter gå med dig. Var rolig! Spring! Att kräva att hunden ska sitta still OCH ha kontakt med dig är att hoppa över några steg.

Fast jag kräver inte att hon ska sitta still, jag vill att hon inte kastar sig fram till människor som vi möter. Det enda sättet att avleda henne är att stanna och visa att jag har godis. Då sätter hon sig ner. Jag har provat att bara fortsätta rakt fram men det går inte. Hon klarar inte av att koncentrera sig på att jag har godis och är roligare än dem vi möter samtidigt som hon går framåt. Det pyser över i hjärnan och resulterar i en liten vinthundsexplosion ;). Det är genom försök och misstag som jag har kommit fram till att "stanna och ta kontakt" är det enda sättet att få henne att inte hoppa.

Normalt sett så hade jag inte börjat i den änden, utan med följsamhet. Men eftersom vi bor som vi bor så kan jag inte ha henne kastandes mot andra människor. Det stressar både henne och dem vi möter. Men jag förstår som sagt din din poäng.

Tips när du tränar whippet är att jakt och att springa är den bästa belöningen.. ofta inte godis eller glad röst.

Jo, jag vet. Det är inte min första vinthund. Men det är svårt att belöna på det sättet mitt i all trafik, så det får bli godisautomaten istället.

Ska du få ett rakt sättande bör du ge godis i vänster hand, alternativt spotta ut godis ur munnen (ger kontakt vid rätta stället). Ger du ur höger hand kommer du få en hund som hoppar framför dig/ sätter sig snett.

Tack! :) Bara för att förtydliga så kräver jag inte av henne att hon ska sätta sig rakt, men eftersom sättande vid möte tycks vara det enda som håller henne lugn så vill jag åtminstone se till att jag inte befäster några fel i onödan inför framtiden.

Klicker fungerar vid all träning tycker jag. Har alltid gett godis från höger hand

Vi ska börja med klickerträning! Hon som håller i valpkursen kör mycket klicker. Jag använde inte klicker på min förra, så det ska bli en intressant erfarenhet. :)

Klickerträning är väldigt spännande! Har alltid använt klicker men lär mig nu mer och mer om den "egentliga" klickermetoden och shaping.

Hur som helst, jag tror du gör helt rätt. Klart att hon lär sig fortare ju oftare ni gör följsamhetsövningar men något är ju bättre än inget.
Fortsätt du med sättanden vid möten, men när "utfallen"/hoppen blir bättre så träna även på att gå förbi med kontakt. Man kan ju komma till dödlägen där det inte går att sitta och vänta på att folk ska passera.

Jag belönar från vänster hand. (onödigt dessutom att uppmuntra sneda sättanden ytterligare om du har träningsplaner i framtiden, även om du inte begär än att hon ska sitta rakt).

En liten uppdatering: Hon har blivit mycket bättre vid mötena med folk och fä. :bow:

Vi kan till och med gå förbi folk nu utan att hon blir helt larvig. Jag berömmer henne jättemycket med röst och godis varje gång vi går förbi någon, men sätter henne fortfarande ner om jag ser att det t.ex. kommer barn (som ju är extra roliga).

Precis som jag hoppades så har hon börjat koncentrera sig mer på mig nu när andra människor inte lockar lika mycket med resultatet att även följsamheten i koppel är mycket bättre. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 478
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka