Tips välkomnas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Curtice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 341
Sv: Tips välkomnas

Jag läste på flyinges sida att fryst kan passa maidenston 4-8 år...
Men vet inte om det direkt var en rekommendation, men att de kan passa för fryst.
Jag kommer nog inte ge mig på fryst, eftersom det känns mer osäkert.

(min är född 1992, och ja jag vet att det är i senaste laget, men pratat med kunniga och de menar på att det inte ska vara några problem, men att jag bör betäcka i år isf.)

Mitt sto betäcktes naturligt som 14-åring men gick gall (har undrat om hingsten hade blivit mer eller mindre steril). Däremot så inseminerades hon som 15- och 17-åring och tog sig båda gångerna på första brunsten och utan behandling.
Jag skulle vara tveksam till att betäcka ett 20-årigt maidensto, men är hon yngre och har fått grönt av veterinären skulle inte jag se åldern som ett stort problem.

Jag kommer definitivt rådgöra med duktig veterinär innan. (Har en som är duktig på sådant häromkring, som dessutom kan komma till oss och inseminera när det är dags. :))

Jag vet ju inte om hon haft föl i sin ungdom (var 10 när jag köpte henne, nu 16) men inget står reggat på henne iallafall. Hon blev dock väldigt mammig när en häst i tidigare stall fick föl, men det kan de väl bli även om de själva inte fölat?

Hon blev typ extramamma o fölet o hon gick sida vid sida, men på olika sidor tråden. :)

Jag har förstått att inseminering är säkrare än naturlig, alltså att det blir något?

.

När fertiliteten går ner (hos hingsten) så brukar det ju först bli bara AI och sen naturligt. Så jag gissar att naturligt egentligen är bäst...men å andra sidan är fertiliteten ev sämre i sig...så det är nån sorts moment 22.

Samma sak har jag hört!

1: Naturligt
2: AI
3: TAI
4: FAI

Jag skulle rekomendera att ta en hingst som fått ett antal årgångar så man ser ett snitt på dräktigheten oavsett vilket sätt hingsten man väljer står på.
Sen skulle jag välja en hingst på naturlig eller AI eller möjligtvis mycket bra % på TAI. Dels för att ha störst chans och sen för att man tjänar på det ekonomiskt, andra gången när man vet hur lätt/svårt det var förra gången kan man byta sätt.

En annan hingst som kan vara nåt kanske är Szkopul, han står på naturlig utanför Sthlm

Mitt sto (född 1979) betäcktes första gången 1995, tog sig på första försöket (AI). Betäcktes igen 1997, tog sig då oxå direkt (TAI). Hade då rådgjort med flera avelskunniga (bl.a. en bekant som jobbade med avelsrådgivning på Flyinge), och de såg inte åldern som något som helst problem.

vad jag hört är naturlig bäst dräktighetsprocent, men med inseminering så är det lättare att pricka rätt dag, dessutom slipper man ifrån de risker som naturlig betäckning innebär för stoet...

Edit: Kom på en till hingst, New Balance.

Szkopul :love::love:

Honom gillade jag! Ser riktigt fin ut! Hur är hans temperament, vet du det? Ridbarhet?

Såg du bilden jag lagt in på Szkopul i Ramonas tråd?
Annars finns den här http://img.photobucket.com/albums/v426/Cezzan/Hingstar/Szkopul6.jpg

Jag har träffat både hingsten och flera avkommor, unga som vuxna, och alla har verkat vettiga i skallen Jag kommer att lägga honom på min livliga märr e Ceylon.

Tillägger till det du skrev tidigare att min märr som var 16 när hon fick sitt första föl också var väldigt moderlig och hon hade gått på bete med föl innan så jag tror att hon lärt sig och förstått där.

Senast ändrad:

NeggoEdit är igång. Han ser så fin ut! MEN hänger han inte lite i knäna?

Min dam gör inte det spec mkt, men hennes pappa är känd för att lämna avkommor som hänger lite i knäna. (Fram) Är det större risk för fölet att få det också då, med tanke på att hon då kanske bär med sig det(också)?
Det kan ju vara som han står på bilden bara som gör att det ser ut så...

Äsch man hittar väl aldrig någon som är perfekt i allt, han ser annars ut att vara en häst i min smak. Svart dessutom! Ett stort plus. :)

Förlåt om jag är irriterande, men ställer hellre för många frågor än för få. :)

Visst hänger han i knäna, men han är 21 år på bilden och det får man göra om man är så gammal.

Kom på att jag sett både Columbus xx och Parant! Parant såg jag för 20 år sen, men någonstans ska jag ha bilder på honom som jag tog då. Jag har också känt flera avkommor till honom som varit väldigt trevliga och vettiga i skallen, samarbetsvilliga och bussiga hästar!

Fråga på du, annars får man ju inget veta;)

Vad kul!

Jag har bara lyckats hitta en dålig gammal bild på Columbus xx. :)

Min dam är en schyst häst, gör sitt bästa, glad och arbetsvillig. Dock hopprädd, men det beror nog på ngn taskig erfarenhet, för hon tycker det är kul när hon väl kommer över. Stoltare häst får man leta efter. :)
Väldigt snäll, och lätt att ha att göra med. Dock är hon ju lite nervöst lagd och kan lätt stressa upp sig. (Därför temperamentet är hyfsat viktigt på hingst.)

Szkopul såg super ut. Men jag är lite skeptisk till naturlig... löjligt kanske... hm. Vad kostar han?

P.g.a. de risker som det kan innebära för stoet.

Men jag sade ju att det var löjligt. ;) Det är ju trots allt naturligt...

Fast det är ju inte 100% riskfritt med semin heller så det är väl inget som ska vara avgörande direkt tycker jag.

Nej inget är ju riskfritt. Men i mig känns det tryggare med insemination. Även om det rent logiskt kanske borde vara tvärtom...

Jag tycker inte det ser ut som om din häst har en lågt ansatt hals utifrån de bilder du satt in, men ett stort lansmärke och lite tunn överlinje. Kan du inte få till en bild rakt från sidan?

tror inte jag har ngn sådan, men ska försöka fixa! :)

Lyckades få till en bild någorlunda från sidan. Ursäkta de leriga benen. :P

DSC00109.jpg

Jag var på Flyinges Hingstvisning på Strömsholm, och en jag verkligen gillade där var Niveau...

Chairman La Silla gjorde intryck när jag såg honom på hingsttåget.

Det är klurigt det här...

Men jag är lite skeptisk till naturlig... löjligt kanske... hm.
Jag tycker inte att du ska vara skeptisk till naturlig betäckning. Ärligt talat så är det mer risk för hingsten än för stoet. Man började inte med semin för att skydda stona precis. ;) Det är inte ovanligt att stoet sparkar sönder penisen på hingstar, varför det är viktigt att alltid betäcka stoet barfota bak.

Liknande trådar

Avel Jag har rätt så nyligen köpt ett sto på 3 år efter Rambo ue: pontus. funderar lite på om jag ska betäcka henne nästa år å tänkte därför...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 594
Senast: kem
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
931
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Ramona
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 101
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈