Vilken hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 7 594
Sv: Vilken hingst??

Du hittar bilder på Cairo på www.ridponny.net han är inte lång i ryggen, han har 9 på benen högställd mycket luft under sig har 9-9 i hoppning och tävlat Grand Prix dressyr.
Sedan får man leta efter en hingst med ett så super trevlig temperament!

finns det någonstans på nätet man kan se film på både cairo och don primero? :confused:

hade varit intressant å se båda innan man bestämmer sig. men sen hinner man väl ändra sig 100 ggr innan det är dags :rofl:

Jag skulle inte ta en hingst som bara finns på fryst eftersom du har ett maidensto.

Jag har för mig att Solos Carex fick nån form av pungbråck - men jag kan ha fel. Dessutom lär han vara allergisk.

Jag tycker du skall titta lite extra på Lucky Point, visserligen en ung hingst, men han har BRA benställ och är väldigt allround. Mest hoppbegåvning, men MYCKET trevliga gångarter också !

det är nog bara jag som är korkad, men var innebär maidensto?? :confused::angel:

Ett sto som inte varit dräktig innan !

Glöm inte att det kommer ett nytt bruksprov i februari så du behöver ju inte bestämma nånting just nu !

Personligen gillar jag DP väldigt mycket men jag skulle nog inte tagit honom till ditt sto !

Fast är det inte så att fryst rekomenderas till maiden sto som är mellan typ 3-8 år?

Vill minnas att jag läste det i våras.

Ur frys-sperma synpunkt allstå, jag ställer mig lite frågande till om det är lämpligt att ett maidensto ska bli utsatt för så många undersökningar som det blir med FAI (4-6ggr/dygn)

Ett sto som inte varit dräktig innan !

Glöm inte att det kommer ett nytt bruksprov i februari så du behöver ju inte bestämma nånting just nu !

Personligen gillar jag DP väldigt mycket men jag skulle nog inte tagit honom till ditt sto !

okej det var det jag misstänkte :bump:

nej, kommer inte bestämma mig på en gång. det är ju långt till nästa år så hinner nog tänka både en och två gånger!

Japp. Han kastrerades pga sin allergi.

Är du helt säker på det? Jag är typ 99% säker på att han fick pungbråck och kasserades därmed för avel. Möjligt att han inte kastrerades helt dock pga det, eftersom det inte är ett hinder i andra avelsförbund.

eller don primero? snygg häst måste jag säga :love: kunde ju haft lite grövre hals men han ser riktigt snygg ut annars! samt att blupen på ben och dressyren inte är att klaga på.
nån som vet mer om honom? var inne på hans hemsida å det stod ju inte alltför mycket om honom.

Don Primero är en jättefin hingst, men jag hade inte använt honom till ett lågställt sto då han själv är lågställd. Kan inte komma på något annat förslag på hingst än Okeanos. Vet dock inte hur hans benställ är. Är ditt sto visad?

Jo, men inte så hög grad som mankhöjd, huvud-hals-bål, typ, hoppförmåga etc.

Jag kan inte låta bli att reflektera över att inkorrekte Ceylon 454 har 75 i blup på ben med en medelfelssiffra på 4.
Jag vet inte vilken blup andra inkorrekta hingstar har på sina ben och det är kanske bara en slump att en inkorrekt hingst får väldigt lågt blup på ben?

Den med lägst ben-blup jag känner till är Midt-West Ibi-Light som har 53, någon annan som känner till någon med lägre siffra? Och hur såg M-W I-L ut i benen?

Jag skulle titta på en lätt och högställd hingst till ditt sto.

Don Primero är underbar men jag tror inte att han är rätt hingst till ditt sto.

Jag har tyvärr lånat ut min hingstkatalog för tillfället så jag har inte full koll på bensiffror men jag skulle tittat på en hingst med lite fullblod i som Tsarevitj, Highcrusier eller Rosevelt som tyvärr inte står i Sverige längre.

Någon gav dig rådet att första gången betäcka med en hingst som man vet lämnar korrekta avkommor och det tycker jag är ett bra råd. Jag gjorde själv likadant då jag tog Feliciano till mitt Ceylon-sto med 7 på benen, och fick en avkomma som är korrektare än sin mamma!

Don Primero är en jättefin hingst, men jag hade inte använt honom till ett lågställt sto då han själv är lågställd. Kan inte komma på något annat förslag på hingst än Okeanos. Vet dock inte hur hans benställ är. Är ditt sto visad?

nej, hon är ju inte det :( förra ägarna orkade inte med sånt längre.. förstårligt då jag köpte henne av en gubbe på 89 (!!) år! :eek:

men om/när det blir föl så kommer jag låta visa henne samtidigt så man får henne bedömd. hon är ju inte riden så 3-årstestet är ju alldeles för sent för. men om man kämpar på så kanske nästa år vid 4-årstestet...hon har grymt lätt för att lära! å ett supertemperament så tror det finns en chans till nästa år!

vet du nån sida där man kan se bilder på okeanos?

Aerline H, kanske? Om han inte är för långlinjerad för ditt sto?
Han har ju 8:a på benen och i kritiken står det inga anmärkningar alls på benen. Han är ju höjd till A nu och har gett både bra i gång och hopp.
Jag har själv fött upp en fin avkomma efter honom, som belv mer högställd än sin mamma (e. Maraton).

jo, men feliciano känns lite på "fel" spår för mig. jag vill ha i mer dressyr i hästen, även om han är jättefin!

det är en självklarhet att hingsten ska ha korrekta ben! gillar rubinrot men eftersom han är så grov så är det definitivt fel hingst...

men cairo gillar jag! men skulle gärna vilja se film på honom, ingen som vet?

Aerline H, kanske? Om han inte är för långlinjerad för ditt sto?
Han har ju 8:a på benen och i kritiken står det inga anmärkningar alls på benen. Han är ju höjd till A nu och har gett både bra i gång och hopp.
Jag har själv fött upp en fin avkomma efter honom, som belv mer högställd än sin mamma (e. Maraton).

jättefin häst men som jag sagt innan så ser jag helst att blupet ligger högre på dressyren... å någon dressyrhäst med högt blup på både ben och dressyren borde det ju finnas. det gör så klart inget om det är en hopphäst men med meriter i dressyren också. vet inte om aerline har det?

Du får göra som jag och visa på sommarpremiering! Mitt sto är sex år och hon har tyvärr missat både treårs och kvalitén (först var det mitt eget fel, sen blev hon skadad...). Nu är hon visserligen en egen uppfödning och kommer inte att säljas, men jag vill i alla fall ha poäng på henne. Så hon ska visas på uppsamlingspremiering i september! Visserligen får man bara exteriörpoäng, men benstället blir ju bedömt ;)!

Tillägger att det är ett halvblod jag har...

Jag var säker innan du fick mej osäker iaf ;)
Nu vet jag inte längre...

Nu har jag googlat Solos Carex men hittar ingen förklaring till varför han kastrerades. Han är dessutom fortfarande verksam i svensk avel på fryst. Det borde han inte ha fått om kastreringen var pga pungbråck eftersom det står med på kassaktionslistan. Men jag, precis som du, kopplar i alla fall samman honom med pungbråck.

Någon som vet hur det verkligen ligger till???

Jag har för mig att han kastrerades i samband med att han var dålig på grund av allergin.

Inget pungbråck vad jag har hört iaf.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 004
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 387
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna