Vilken hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 7 594
Sv: Vilken hingst??

Har jag påstått att du har det? Jösses, tagga ner lite..

Såklart hästen kan stå ojämnt, men då blir den ju vinklad snett uppåt eller neråt i kotan, inte inåt..

Du gör ju såklart som du vill, men jag måste ju ha rätt till min åsikt? Som för övrigt är utifrån bilder, då jag inte sett hästen i verkligheten.

Fråga dig själv istället om du skulle lägga en hingst med hennes benställ på ett korrekt sto? Om svaret är ja, så kör bara.. jag bryr mig inte..

Men jösses... Marléne, ett av Sveriges bästa avelsston, blev bedömd med 6-or på benen. Hon har fått hyfsade avkommor. En dressyrhäst som är inåttåad kanske biljarderar, men om hästen blir halt är det nog snarare något fel på ridningen. Nu utgår jag från att stoet inte är triangelmärkt.

Förlåt om jag trampade dig på tårna. Var det du som sålde? Det är ändå hästägaren som avgör hur hon gör. Det finns nog fler ston med 6:or som lämnat bättre avkommor. Varför tar du upp det? En häst blir inte enbart halt pga fel ridning. Felbelastning påverkar hästens hållbarhet. Lägg därtill ryttarens vikt och ridning oavsett gren och ryttarens skicklighet. Varför tar du upp triangelmärkning? Det här stoet är 3 år och har inte visat prov på hållbarhet. Alla hästägare kopplar dessutom inte in försäkringsbolag för ev. triangelmärkning.

Till stoägaren: Det här har inget med din häst att göra. Jag ifrågasätter S-I. Ingen kan avgöra utifrån en bild på din häst hur lämplig den är för avel eller vilken ev. poäng den har. Det överlåter vi till premieringar.

sista meningen fattade jag inte alls :confused:
men ber ändå om ursäkt för att jag hoppade på dig lite. självklart gör jag som jag vill, å hon kommer förmodligen betäckas nästa vår om inget händer innan dess.
hon har ju potencial för att vara en bra ridhäst då hennes helbror går svår dressyr. inte säkert hon tar efter alla de egenskaper men man kan ju hoppas :rofl:

Hästen heter Dikt och är fantastiskt trevlig. :) suck :love: Det var hon som fick mig att få upp ögonen för Rambo, och sedan kollade jag vidare..
U

Förlåt om jag trampade dig på tårna. Var det du som sålde? Det är ändå hästägaren som avgör hur hon gör. Det finns nog fler ston med 6:or som lämnat bättre avkommor. Varför tar du upp det? En häst blir inte enbart halt pga fel ridning. Felbelastning påverkar hästens hållbarhet. Lägg därtill ryttarens vikt och ridning oavsett gren och ryttarens skicklighet.

Nejdå, det gjorde du inte, jag har ingenting med hästen att göra. Jag tycker att du och några andra är löjligt kritiska. Hästen är lindrigt inåttåad och av det drar ni slutsatsen -eller i alla fall överväger - att hästen kan vara olämplig för avel och inte hålla för ridning. Det skulle i så fall gälla majoriteten av alla hästar - ytterst få är helt korrekta i benen fram. Jag skulle gärna vilja se underlag för att inåttåade dressyrhästar löper större skaderisk än andra när grunden i dressyr är att hästen ska avlasta sina framben. (Att parallellförskjutna hästar diskuterats har jag hört, men det är ffa i hoppning som denna svaghet gör sig gällande). Själv har jag bara haft inåttåade hästar av varierad grad, ingen har någonsin varit halt, haft kotledsbesvär eller liknande. De borde rimligtvis ha drabbats vid en felbelastning.

Senast ändrad av en moderator:

Nejdå, det gjorde du inte, jag har ingenting med hästen att göra. Jag tycker att du och några andra är löjligt kritiska. Hästen är lindrigt inåttåad

Förmodligen handlar det om att vi ser olika saker. Jag ser inte lindrigt, jag ser till och med mycket inåttåad. Speciellt på den här.

mpl_view.aspx

Sen har vi tydligen olika referensramar. Men som sagt, stoägarens val..

Senast ändrad:

Förmodligen handlar det om att vi ser olika saker. Jag ser inte lindrigt, jag ser till och med mycket inåttåad. Speciellt på den här.

mpl_view.aspx

Men du kan inte bedöma det från sidan och med hästen icke korrekt uppställd.

På benet närmast ser jag karleden, på det bortesta ser jag framsidan på hoven. Och det från sidan.

Som sagt beror inte sånt på underlag, för vilket underlag kan orsaka att hoven vrider INÅT?

Möjligen upp/ner i sidled, men inte inåt.

Vad ser du då?

På Rias senaste bild tycker jag mig se att hästen har en bred bringa, vilket gör henne inåttåad. Men benaxlarna är hyggligt raka och ledgångarna rejäla. Jag tror inte det blir några problem alls med de frambenen. (Mitt gamla sto var också bred över lungorna, men dessutom vriden i kotan. Hennes benställning var betydligt värre, men den nedärvdes aldrig till det föl hon fick.)

Det möjligen, men att skylla på underlaget håller inte.

Min gamla häst var också rörlig i sina leder så hon kunde se hemsk ut, men aldrig när hon bara gick och betade eller så, mer om man hade vänt eller flyttat henne på stallgången eller liknande, då blev liksom hovarna kvar. Och det kunde vara både utåt och inåt.

Men det här ser ut som något annat, helt enkelt att hästen är så här.

I vilket fall är det stoägarens beslut, jag kan bara tala om vad jag ser.

På Rias senaste bild tycker jag mig se att hästen har en bred bringa, vilket gör henne inåttåad. Men benaxlarna är hyggligt raka och ledgångarna rejäla. Jag tror inte det blir några problem alls med de frambenen. (Mitt gamla sto var också bred över lungorna, men dessutom vriden i kotan. Hennes benställning var betydligt värre, men den nedärvdes aldrig till det föl hon fick.)

jo, hon har väldigt bred bringa. kan sånt göra att hästar får olika benställningar? alltså inåttåad, utåttåad m.m

är det något en bra hovis kan rätta till? mest då för ridbarhetens skull. han kan ju inte ändra hela hoven på hästen...å nu pratar jag om benställningen igen ;)

jo, hon har väldigt bred bringa. kan sånt göra att hästar får olika benställningar? alltså inåttåad, utåttåad m.m

Det kan det absolut, det är nog till och med ovanligt att hästar med lejonbringa inte är inåttåade. Så det är faktiskt inget större fel på benen, och därför tror jag inte heller hovis kan göra så mycket. Bara hon står jämt på dem är han nog nöjd.

Jag hade nog satsat på en hingst i stil med Figaro. Han ger avkommor med bra psyke och med otroliga gångarter. Han passar de flesta ston och skulle säkerligen passa ditt sto som ser väldigt kvadratisk och fin ut. Han är dessutom inte sådär sjukt dyr. Han är ju ganska så ny, så det är väl därför. Det hade säkert blivit en fin fölunge!

Kika gärna in honom på http://www.gransbostuteri.com/

Ursäkta om jag lägger mig i, men är det stoet du syftar på som kvadratisk:confused: Då behöver du nog plugga på lite bättre!!!

Trådskaparen: Det är mkt diskussion kring ditt stos benställning, men jag vill ge dig ett litet tips. Ta ett föl på henne, efter en hingst med bra benställning, precis som du tänkt dig. Var sedan noga med att kritiskt utvärdera avkommans benställning i förhållande till stoets. Skulle avkomman få rejäla avvikelser i benställningen, eller att du märker att stoet frammåt kommer visa dålig hållbarhet, så skulle jag avråda att fortsätta avla på henne. Avel är ett lotteri, o det är inte alls säkert att ditt stos benställ kommer att gå i arv. Hur pass mkt inåttåad hon är vill jag ha osagt eftersom alla bilder skiljer sig o man måste se henne i verkligheten. Jag tycker du ändå är inne på rätt spår som prioriterar benstället på blivande hingsten. I övrigt så tycker jag att du ska ta en ädel och högställd hingst då ditt sto är den gamla typen av halvblod.

Ang benställningar så har vi tex hingsten Chicago Z som pga sina veka bakkotor inte blev godkänd under flea bruksprov, trots otrolig hoppning. Nu har han fått bevisa att han håller för höga klasser och därmed blivit godkänd. Det ska bli intressant att se hur hans avkommor överlag blir i benstället, och hur deras hållbarhet påverkas.

En lite (kanske tillochmed mkt) dålig benställning behöver inte betyda så mkt men kan även orsaka stora problem. I ditt fall så tror jag inte att avvikelsen är så stor att ditt sto bör kasseras för avel. Det vikitgaste är att vara kritisk i val av hingst och verkligen utvärdera avkommorna.

Någon nämnde CG s vinklade has o att det inte verkar ha nedärfts överlag till avkommorna. Jag har själv en CG unge hemma som får oerhört mkt beröm för sitt benställ från de som sett henne. Ska bli intressant o se vad domaren säger på söndag.

Mvh Maria

Någon nämnde CG s vinklade has o att det inte verkar ha nedärfts överlag till avkommorna. Jag har själv en CG unge hemma som får oerhört mkt beröm för sitt benställ från de som sett henne. Ska bli intressant o se vad domaren säger på söndag.

Det som förvånar mig mest är att han har fått så många ston, med tanke på att detta är en avvikelse som ASVH gått ut och varnat för och som har sammanlänkats med spatt etc. En hingst får ju trots allt så många fler avkommor än ett sto.

Men det är intressant - och vad du skriver bekräftar det jag själv har sett - att han inte tycks nedärva detta.

tack för svaret. du har gjort mig lite klokare i alla fall :bow:

självklart kommer jag prioritera benställningen på hingsten!

sedan vet jag inte om ädla hästar då jag gillar dom lite grövre, men kommer det förbi en snygging så :p

du nämnde någon om att min häst inte är kvadratisk, vilket jag kan hålla med om.eftersom hon har lång rygg. men vilken kroppsform har hon? :confused:
vill ju kunna jämnföra med hingstarna jag kollar på.
tycker akribori är supersnygg men inte bästa blupet på benen...vilket är synd, för jag kommer inte nöja mig med någon "medelmåtta" på benen.

som jag skrev innan, en frisk häst går före prestationer.

men du får gärna ge tips på nån bra hingst ;) som har allt jag behöver :banana:

Precis som du själv säger så är hon ganska lång, men istället för kvadratisk så skulle jag påstå att hon är lågställd.

Jag kan inte såhär på rak arm komma på en högställd hingst med bra benställning o som är lite maffigare. Får fundera en stund så kanske jag återkommer.

Tycker även att du inte ska räkna bort 90dygns hingstarna, som någon annan nämnde så är det bara att teckna en fosterförsäkring för att få pengarna säkrade. Med "kraven" som ställs på hngsten för att komplettera ditt sto så bör du nog ge vika på det här med avgifterna, För att kunna hitta en så lämplig kandidat som möjligt. Sen så kan du ju se det som ett plus om hingsten har levande föl avgift.

Mvh Maria

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 007
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 388
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve