Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jösses... Marléne, ett av Sveriges bästa avelsston, blev bedömd med 6-or på benen. Hon har fått hyfsade avkommor. En dressyrhäst som är inåttåad kanske biljarderar, men om hästen blir halt är det nog snarare något fel på ridningen. Nu utgår jag från att stoet inte är triangelmärkt.
Förlåt om jag trampade dig på tårna. Var det du som sålde? Det är ändå hästägaren som avgör hur hon gör. Det finns nog fler ston med 6r som lämnat bättre avkommor. Varför tar du upp det? En häst blir inte enbart halt pga fel ridning. Felbelastning påverkar hästens hållbarhet. Lägg därtill ryttarens vikt och ridning oavsett gren och ryttarens skicklighet.
Det här stoet är 3 år och har inte visat prov på hållbarhet.
Nejdå, det gjorde du inte, jag har ingenting med hästen att göra. Jag tycker att du och några andra är löjligt kritiska. Hästen är lindrigt inåttåad
Förmodligen handlar det om att vi ser olika saker. Jag ser inte lindrigt, jag ser till och med mycket inåttåad. Speciellt på den här.
![]()
Vad ser du då?
Som sagt beror inte sånt på underlag, för vilket underlag kan orsaka att hoven vrider INÅT?
På Rias senaste bild tycker jag mig se att hästen har en bred bringa, vilket gör henne inåttåad. Men benaxlarna är hyggligt raka och ledgångarna rejäla. Jag tror inte det blir några problem alls med de frambenen. (Mitt gamla sto var också bred över lungorna, men dessutom vriden i kotan. Hennes benställning var betydligt värre, men den nedärvdes aldrig till det föl hon fick.)
jo, hon har väldigt bred bringa. kan sånt göra att hästar får olika benställningar? alltså inåttåad, utåttåad m.m
Jag hade nog satsat på en hingst i stil med Figaro. Han ger avkommor med bra psyke och med otroliga gångarter. Han passar de flesta ston och skulle säkerligen passa ditt sto som ser väldigt kvadratisk och fin ut. Han är dessutom inte sådär sjukt dyr. Han är ju ganska så ny, så det är väl därför. Det hade säkert blivit en fin fölunge!
Kika gärna in honom på http://www.gransbostuteri.com/
Någon nämnde CG s vinklade has o att det inte verkar ha nedärfts överlag till avkommorna. Jag har själv en CG unge hemma som får oerhört mkt beröm för sitt benställ från de som sett henne. Ska bli intressant o se vad domaren säger på söndag.